Comparison Analysis on Operation Characteristics of Design Consultancies between Korea and America

한국과 미국의 디자인컨설팅기업의 운영현황 비교 분석

  • Received : 2015.12.22
  • Accepted : 2016.03.24
  • Published : 2016.03.31

Abstract

This study aims to consider the action plans to make the industry of Korean design consultancies accomplish qualitative growth by comparing the operation characteristics of design consulting firms between Korean design firms and American ones. For this, questionnaire survey and comparison analysis was performed for the operation characteristics of 109 Korean design firms and 97 American ones. The analysis results shows that operation characteristics of Korean design firms comparing to those of American ones keep low in all 7 areas of building long-term partnership relationship, building multi- disciplinary organization, utilizing result-based compensation system, developing design at the strategic business level of clients, executing active design business, making convergent networking with other industry and performing specialized design services. In order to accomplish stable industry infrastructure of design consulting industry with qualitative growth, it requires continuous effort to execute 7 operation characteristics of Korean design firms.

본 연구는 우리나라 디자인컨설팅기업의 운영현황을 미국의 디자인컨설팅기업의 운영현황과 비교해 보고 향후 디자인컨설팅 산업이 질적인 성장을 이루기 위한 방안들을 모색해 보기 위한 목적으로 수행되었다. 분석을 위해 우리나라 109개 디자인컨설팅기업과 미국의 97개 디자인컨설팅기업을 대상으로 디자인컨설팅기업의 운영특성에 대한 설문조사를 수행하였으며, 수집된 자료에 대한 비교분석을 수행하였다. 분석결과 디자인컨설팅기업의 운영특성인 클라이언트기업과의 장기적인 파트너쉽 관계형성, 다학제적 조직구성, 결과중심의 보상체계 운영, 클라이언트기업의 전략적 수준에서의 디자인컨설팅서비스 제공, 능동적인 디자인비즈니스의 실행, 기업간의 융합 네트워킹, 디자인서비스의 전문화 등 7가지 분야에 있어서 한국의 디자인컨설팅기업이 미국의 디자인컨설팅기업에 비해 전반적으로 낮은 수준으로 유지하고 있는 것으로 나타났다. 향후 우리나라의 디자인컨설팅산업이 질적 성장을 거두고 안정적인 산업구조를 이루기 위해 7개 분야의 운영특성에 대한 지속적인 노력이 요구된다고 할 수 있다.

Keywords

References

  1. 한국디자인진흥원, 산업디자인통계조사 2014.
  2. http://designfirm.kidp.or.kr/main/main.asp
  3. US Census Bureau, 2012
  4. 한국 디자인진흥원, 해외 디자인전문회사 왜 강한가? 전략이슈 제 1호 2010. 5. 4.
  5. 한국 디자인진흥원, 해외 디자인전문회사 왜 강한가? 전략이슈 제 1호 2010. 5. 4.
  6. Gianfranco Zaccai & Gerald Badler, "New Directions for Design", Design Management Review, 54, Vol.7(2), 1996.
  7. Gianfranco Zaccai & Gerald Badler, "NewDirections for Design", Design ManagementReview, 54, Vol.7(2), 1996.
  8. 한국디자인진흥원, 산업디자인통계조사 2014.
  9. Daniel Buchner, Harry West, Gianfranco Zaccai, "Getting Design: Bringing External Design Resources into an Organization", Design Management Review, 53-56, Vol.11(2), 2000.
  10. Cameron Watt, Ken Russell and Mary Haslum, "Stronger Relationships Make Stronger Design Solutions", Design Management Review, 46-52, Vol.11(2), 2000.
  11. Sarah A. Meyer, "Managing Within a Creative Environment," Design Management Review", 10-16, Vol.11(3), 2000.
  12. Naomi Gornick, "Convergence: New Management Imperatives and Their Effect on Design Activity", Design Management Review, 35-43, Vol.17(2), 2006. https://doi.org/10.1111/j.1948-7169.2006.tb00037.x
  13. Richard J. Cellini & William Hull Faust, "Beyond Work-for-Hire: Results-Based Compensation in the Client-Consultant Relationship", Design Management Review, 48-53. Vol.7(2), 1996.
  14. RitaSue Siegel, "Managing Design Consulting Firms to Survive in Tough Times", Design Management Review, 48-55, Vol.14(3), 2003.
  15. Adam Richardson and Jojo Roy, "Design: Strategic Partner with a Point of View", Design Management Review, 29-30, Vol.15(3), 2004.
  16. Victor Seidle, "Moving from Design to Strategy: The 4 Roles of Design-Led Strategy Consulting", Design Management Review, 35-40, Vol.11(2), 2000.
  17. Jean-Leon Bouchenoire, "Brand Integration: Total Image Management", Design Management Review, 10-14, Vol.11(2), 2000.
  18. Adam Richardson and Jojo Roy, "Design:Strategic Partner with a Point of View", DesignManagement Review, 29-30, Vol.15(3), 2004.
  19. Keinonen, Trukka, "Design in Business: Views from the Nucleus and the Periphery", Design Management Review, 30-36, Vol.19(3), 2008. https://doi.org/10.1111/j.1948-7169.2008.tb00126.x
  20. Beverland Micael, Farrell Grancis, "What Does It Mean to Design-led?", Design Management Review, 10-17, Vol.18(4), 2007. https://doi.org/10.1111/j.1948-7169.2007.tb00089.x