Gifted Middle School Students' Covariational Reasoning Emerging through the Process of Algebra Word Problem Solving

대수 문장제의 해결에서 드러나는 중등 영재 학생간의 공변 추론 수준 비교 및 분석

  • Received : 2016.02.02
  • Accepted : 2016.03.06
  • Published : 2016.03.31

Abstract

The purpose of this qualitative case study is to investigate differences among two gifted middle school students emerging through the process of algebra word problem solving from the covariational perspective. We collected the data from four middle school students participating in the mentorship program for gifted students of mathematics and found out differences between Junghee and Donghee in solving problems involving varying rates of change. This study focuses on their actions to solve and to generalize the problems situations involving constant and varying rates of change. The results indicate that their covariational reasoning played a significant role in their algebra word problem solving.

본 사례 연구의 목적은 대수 문장제의 해결에서 드러나는 학생간의 차이를 공변적 관점에서 탐색하는 것이다. 영재 사사교육 프로그램에 참여한 중학교 3학년 4명의 학생을 대상으로 약 7개월간에 걸쳐 다양한 대수 문장제 해결을 위한 수업을 실시하였고, 수집된 자료를 분석한 결과 변화율이 일정하게 변화하는 상황을 포함하는 대수 문장제의 해결에서 '동희'와 '정희'의 차이점이 발견되었다. 이에 본 연구는 '동희'와 '정희'의 비율 관계를 포함하는 대수 문장제의 해결과 문제에 제시된 상황을 일반화하는 모든 행위에 주목하여, 이러한 행위로부터 추론된 두 변량 사이의 변화 관계에 대한 인식을 Moore와 Carlson(2012)이 제시한 공변 추론 수준에 비추어 비교, 분석하였다.

Keywords

References

  1. 길병휘.김만의.류성림.석문주.송연근.이명숙.이종일.정용교.조영남.조용기.최신일.최창우 (2001). 교육연구의 질적 접근. 서울: 교육과학사.
  2. 모성준 (2013). 함수적 상황에서 중학교 1학년 학생들의 공변 수준에 관한 사례연구, 한국교원대학교 석사학위논문.
  3. 신재홍.이중권 (2009). 모의실험을 통한 두 예비교사의 공변 추론 이해에 관한 연구, 한국학교수학회논문집, 12(4), 453-472.
  4. 우정호.김성준 (2007). 대수의 사고 요소 분석 및 학습-지도 방안의 탐색. 수학교육학연구, 17(4), 453-475.
  5. 조정수 (2010). 교육의 질적 연구방법론. 서울: 경문사.
  6. Carlson, M. (1998). A cross-sectional investigation of the development of the function concept. Research in Collegiate Mathematics Education III, Conference Board of the Mathematical Sciences, Issues in Mathematics Education, 7, 114-163.
  7. Carlson, M., Jacobs, S., Coe, E., Larsen, S., & Hsu, E. (2002). Applying covariational reasoning while modeling dynamic events: A framework and a study. Journal for Research in Mathematics Education, 33(5), 352-378. https://doi.org/10.2307/4149958
  8. Carlson, M. P., & Bloom, I. (2005). The cyclic nature of problem solving: An emergent multidimensional problem-solving framework. Educational Studies in Mathematics, 58(1), 45-75. https://doi.org/10.1007/s10649-005-0808-x
  9. Ellis, A. B. (2011). Algebra in the middle school: Developing functional relationship through quantitative reasoning. In J. Cai, & E. Knuth (Eds.), Early algebraization (pp.215-238): Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
  10. Izsak, A., Caglayan, G., & Olive, J. (2009). Meta-representation in an Algebra I classroom. The Journal of the Learning Sciences, 18(4), 549-587. https://doi.org/10.1080/10508400903191912
  11. Knuth, E. J., Alibali, M. W., McNeil, N. M., Weinberg, A., & Stephens, A. C. (2011). Middleschool understanding of core algebraic concepts: Equivalence and variable. In J. Cai & E. Knuth (Eds.), Early algebraization: A global dialogue from multiple perspectives (pp. 259-276): Springer Berlin Heidelberg.
  12. Moore, K. C., & Carlson, M. P. (2012). Students' images of problem contexts when solving applied problems. The Journal of Mathematical Behavior, 31(1), 48-59. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2011.09.001
  13. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  14. Smith, J., & Thompson, P. W. (2007). Quantitative reasoning and the development of algebraic reasoning. In J. J. Kaput, D. W. Carraher & M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp. 95-132). New York: Erlbaum.
  15. Thompson, P. W., & Thompson, A. G. (1992). Images of rate. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, CA.
  16. Usiskin, Z. (1988). Conceptions of school algebra and uses of variable. In A. F. Coxford & A. P. Shulte (Eds.), The ideas of algebra, K-12 (1988 Yearbook of the National Council of Teachers of Mathematics, pp. 8-19). Reston, VA: NCTM.