DOI QR코드

DOI QR Code

컴퓨팅 사고력 향상을 위한 초등 피지컬 컴퓨팅 교육과정 개발

Development of Physical Computing Curriculum in Elementary Schools for Computational Thinking

  • 김재휘 (청주교육대학교 교육대학원 로봇전공) ;
  • 김동호 (청주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2016.01.22
  • 심사 : 2016.02.16
  • 발행 : 2016.02.29

초록

소프트웨어교육의 도구로서 블록형 교육용 프로그래밍 언어(EPL)는 무료로 이용할 수 있고, 피지컬 컴퓨팅은 현실세계와 컴퓨팅 환경을 연결시켜줌으로써 실생활 문제 해결이라는 목표에 더욱 가깝게 다가갈 수 있도록 해주기 때문에, 특히 초등학교 단계에서 학생들이 직관적으로 이해하기 쉬우며 알고리즘적 사고를 향상시키기 때문에 많이 이용되고 있다. 본 연구에서는 초등학생도 회로지식 없이 쉽게 접할 수 있고 가격적인 측면에서도 큰 부담이 가지 않는 엔트리와 센서보드를 활용한 EPL 및 피지컬 컴퓨팅 교육과정을 제시하고, 초등학교 6학년 학생을 대상으로 12차시의 EPL 교육과정과 8차시의 피지컬 컴퓨팅 교육과정을 개발하고 적용하였다. 본 연구의 결과 EPL 교육과정을 적용한 집단과 피지컬 컴퓨팅 교육과정을 추가로 적용한 집단 모두 학생들의 컴퓨팅 사고력 향상에 유의미한 효과가 있었으며, 피지컬 컴퓨팅 교육과정을 추가로 적용한 집단에서 컴퓨팅 사고력 요소의 자료표현, 수행 및 검증, 일반화에서 유의하게 더 큰 향상을 보였다.

Block-based educational programming language(EPL) is commonly used due to its availability at low or no cost. It is also preferred tool of computing education due to its intuitive design, ease-of-use and its effectiveness in increasing algorithmic thinking abilities especially in elementary students. Physical computing is also necessary because it brings students closer to real-world problem solving by connecting the real world with the computing environment. However, due to high-cost and required knowledge in electrical engineering, many schools find the education difficult to access. The study shows significant increase in computational thinking abilities in both groups treated with EPL and additional physical computing education.

키워드

참고문헌

  1. Brennan, K. & Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. Proceedings of the annual 232 American Educational Research Association (AERA) meeting, Vancouver, BC, Canada.
  2. Cho Junpil (2012). The Development of Learning Program Using Scratch to Foster Logical Thinking Ability of Middle School Students in Technology Education. Journal of Korean Technology Education Association, 12(1), 2012.4, 213-233.
  3. Choi Hyungsin, & Kim Gibum (2015). The Effects of Scratch Programming on Preservice Teachers : Assessment Utilizing Computational Thinking and Bloom's Taxonomy. Journal of The Korean Association of Information Education, 19(2), June 2015, 225-232. https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.2.225
  4. Choi, H. (2014). Developing Lessons and Rubrics to Promote Computational Thinking. Journal of the Korean Association of Information Education, 18(1), 57-64. https://doi.org/10.14352/jkaie.2014.18.1.57
  5. D. H. Clements (1989). Learning of geometric conceps in a LOGO environment. Journal for Research in Mathmatics Education
  6. Dan O'Sullivan. http://itp.nyu.edu/∼dbo3/blog/
  7. GNUE Institute of future Talent (2015.8). 2015 Creative computing issue report.
  8. http://hamster.school
  9. http://neweducation.co.kr/entry/
  10. http://play-entry.org/tt#!/advance/software
  11. http://scratch.edu/
  12. http://www.hani.co.kr/arti/economy/economy_ general/648219.html
  13. http://www.play-entry.org/
  14. http://www.slideshare.net/KisoonEom/ss-50151 290
  15. Kim Jongjin (2010). Developing the Teaching Material and Comparative Experiment of LOGO and Scratch. Journal of The Korea Digital Contents Society, 10(7), 459-469.
  16. Kim, S., & Han, S. (2012). Design-Based Learning for Computational Thinking. Journal of the Korean Association of Information Education, 16(3), 319-326.
  17. Lee Gemsun (2008). Effects of LOGO Programming Language on Elementary School Students' Creativity, JNUE Master Thesis.
  18. Lee, E. (2013). Creative Programming Learning with Scratch for Enhancing Computational Thinking. Journal of Korean Association of Computer Education, 16(1), 1-9.
  19. Ministry of Education (2015. 2). Guide of SW education.
  20. S. Jungbum etc (2008). The Effect of Learning Scratch Programming on Students' Motivation and Problem Solving Ability. Journal of the Korean Association of Information Education, 2(3), 323-332.
  21. Shin Gabchun (2010). Effects of Robot Programming Education using Scratch on Growth of Logical Thinking Abilities and Problem Solving Abilities, GNUE Master Thesis.
  22. Tom Igoe. http://tigoe.net/
  23. Yang Younghun (2011). Study on Development and Application of Algorithm Learning Program for Thinking Ability Improvement Using Scratch, Jeju University Master Thesis.
  24. Zur-Bargury, I., Parv, B., & Lanzberg, D. (2013). A National Exam as a Tool for Improving a New Curriculum. Proceedings of ITiCSE Conference, 267-272.

피인용 문헌

  1. 피지컬 컴퓨팅 교육에서 과학적 탐구 태도에 대한 과학경험, 교육지원, 학습몰입의 예측력 규명 vol.21, pp.1, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.1.41
  2. 피지컬 컴퓨팅을 기반으로 한 디지털 윷놀이 시스템 개발에 관한 연구 vol.21, pp.3, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.3.335
  3. 초등 SW교육에서 성별에 따른 컴퓨팅 사고력, 창의성, 학습흥미의 차이 vol.21, pp.4, 2017, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.4.381
  4. 국내 로봇활용 SW교육에 대한 연구 동향: 2006년~2016년을 중심으로 vol.17, pp.10, 2016, https://doi.org/10.5392/jkca.2017.17.10.190
  5. 초등 소프트웨어 교육 연구 동향 분석: 국내 학술지 중심으로 vol.21, pp.5, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.5.509
  6. 디자인씽킹 프로젝트와 팀활동만족도를 매개로 한 지식공유활동이 컴퓨팅사고력에 미치는 영향 vol.13, pp.4, 2016, https://doi.org/10.17662/ksdim.2017.13.4.001
  7. SW교육 콘텐츠 개발의 학습자 선호 분석 vol.21, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2017.21.6.691
  8. 로봇 활용 SW교육이 초등학생의 컴퓨팅 사고력, 창의성, 학업흥미, 협업능력에 미치는 효과 vol.22, pp.1, 2018, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.1.9
  9. 컴퓨터 및 정보 리터러시 관점에서의 피지컬 컴퓨팅 교육 교재 분석 vol.22, pp.4, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.4.473
  10. 코딩블록을 활용한 초등 과학영재 대상 피지컬 컴퓨팅수업의 교수·학습 과정 분석 vol.22, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.6.613
  11. 토픽 모델링을 이용한 컴퓨팅 사고력 관련 연구 동향 분석 vol.23, pp.6, 2019, https://doi.org/10.14352/jkaie.2019.23.6.607
  12. 피지컬 컴퓨팅 게임 개발을 위한 환경적 요소에 관한 연구 vol.21, pp.1, 2016, https://doi.org/10.7583/jkgs.2021.21.1.81