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Effects of Supervisor Trust on the Organizational Effectiveness: Focused on the Mediating Effects of Psychological Empowerment

상사신뢰가 조직효과성에 미치는 영향 연구 -심리적 임파워먼트의 매개효과를 중심으로-

  • Received : 2016.01.22
  • Accepted : 2016.02.15
  • Published : 2016.03.28

Abstract

The purpose of this study was to evaluate effects of the confirmed of boss and the organizational effectiveness. For this, The mediating effect of psychological empowerment was verified. on the Influence of Organizational Effectiveness. the confirmed of boss (+)effected of the organizational effectivenes and verified the parameter part of psychological empowerment. Also The confirmed of boss (+)effected of a Junior staff's the job satisfaction and the organizational commitment. This results suggest that for maximization the organizational effectiveness need the confirmed of boss and the delegation of authority. The delegation of authority from boss provide autonomy and creativeity to Junior staffs. This ways suggest that make them the job satisfaction and the organizational commitment.

본 연구는 조직 내에서 상사에 대한 신뢰가 조직효과성에 미치는 영향을 확인하고, 심리적 임파워먼트의 매개효과를 검증하여 시사점을 도출할 목적으로 수행되었다. 분석결과, 상사에 대한 신뢰는 심리적 임파워먼트와 조직효과성에 긍정적인 영향을 미치면서, 심리적 임파워먼트는 부분 매개변수로 작용함이 나타났다. 상사에 대한 신뢰가 하급자의 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향에서 직무만족에 더 큰 영향을 미치는 것은 상사와의 근무기간이라는 것을 확인한 점에서 이론적 기여가 있다. 실무적 측면에서는 상사에 대한 신뢰가 조직효과성을 극대화하는데 중요한 변수로 작용됨에 따라 상급자는 하급자에 대해 신뢰를 바탕으로 권한위임 등을 통해 하급자의 창의성과 자율성을 불러일으켜 조직효과성을 극대화할 필요성이 있음을 의미한다. 오늘날과 같이 복잡하고, 불확실한 경쟁시대에 조직성과를 증대시키기 위해서는 상 하급자간 신뢰가 매우중요하며, 상호신뢰를 바탕으로 상급자는 하급자에게 최대한 권한을 위임하여 하급자의 창의성과 자율성을 보장해줌으로써 직무과정에서 열정을 느끼고 궁극적으로 조직성과를 높일 수 있음을 의미한다고 하겠다.

Keywords

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