Reanalysis of Realistic Mathematics Education Perspective in Relation to Cultivation of Mathematical Creativity

현실적 수학교육 이론의 재음미 : 수학적 창의성 교육의 관점에서

  • Received : 2015.12.30
  • Accepted : 2016.02.09
  • Published : 2016.02.28

Abstract

Cultivating mathematical creativity is one of the aims in the recently revised mathematics curricular. However, there have been lack of researches on how to nurture mathematical creativity for ordinary students. Perspective of Realistic Mathematics Education(RME), which pursues education of creative person as the ultimate goal of mathematics education, could be useful for developing principles and methods for cultivating mathematical creativity. This study reanalyzes RME from the points of view in mathematical creativity education. Major findings are followed. First, students should have opportunities for mathematical creation through mathematization, while seeking and creating certainty. Second, it is vital to begin with realistic contexts to guarantee mathematical creation by students, in which students can imagine or think. Third, students can create mathematics in realistic contexts by modelling. Fourth, students create the meaning of 'model of(MO)', which models the given context, the meaning of 'model for(MF)', which models formal mathematics. Then, students create MOs and MFs that are equivalent to the intial MO and MF given by textbook or teacher. Flexibility, fluency, and novelty could be employed to evaluate the MOs and the MFs created by students. Fifth, cultivation of mathematical creativity can be supported from development of local instructional theories by thought experiment, its application, and reflection. In conclusion, to employ the education model of cultivating mathematical creativity by RME drawn in this study could be reasonable when design mathematics lessons as well as mathematics curriculum to include mathematical creativity as one of goals.

수학적 창의성을 함양하는 것은 최근 개정된 수학과 교육과정들에서 계속 강조해온 목표중의 하나이다. 그러나 일반 학생들을 대상으로 수학적 창의성을 함양하는 것에 관련된 연구는 아직 충분하지 않은 실정이다. 창의적인 인간의 육성을 표방하는 현실적 수학교육 이론은 일반 학생들을 대상으로 하는 수학적 창의성 교육에 시사점을 제공할 수 있음에도, 이에 대한 구체적인 논의가 이루어지지 않았다. 이 글에서는 수학적 창의성 교육의 관점에서 현실적 수학교육 이론을 재음미하여 공교육을 통한 수학적 창의성 교육의 방안을 모색하는 것에 목표를 둔다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학화를 통해 수학적 창조를 경험하도록 할 수 있으며, 이 때 확실성을 추구하고 확실성을 창조하도록 기회를 제공할 필요가 있다. 둘째, 학생들이 상상에 의하여 현실이라고 느끼는 맥락에서 출발해야 수학적 창조의 기회를 제공할 수 있다. 셋째, 학생들이 모델링에 의하여 현실 맥락과 결합된 수학을 창조하도록 할 수 있다. 넷째, 모델링은 주어진 모델이 왜 모델인가를 이해하는 것, 곧 주어진 모델의 의미를 창조하는 것에서 출발한다. 다섯째, 사고실험에 의하여 국소적인 교수이론을 개발하고, 이를 적용한 후 개선하는 것이 수학적 창의성 교육의 연구방법으로 적합하다. 결론적으로, 수학적 창의성의 함양을 보통의 수학수업에서 일반 학생들을 대상으로 구현하는 데에 현실적 수학교육 이론에서 제안하는 모델은 적절하고 유용한 방안이 될 수 있다.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 2015 개정 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책8].
  2. 김도한.황혜정.김창일.정영옥.박만구. 고호경.김선희.한혜숙.한세호.김현아.장미라.정은선(2010). 창의 중심의 수학 수업 내실화 및 평가 방안 연구. 서울: 한국과학창의재단.
  3. 김연식.정영옥(1997). Freudenthal의 수학화 학습 -지도론 연구. 수학교육학연구, 7(2), 1-23.
  4. 김진호(2003). 학교수준에서의 수학적 창의성에 대한 논의. 교육과학연구, 34(2), 149-165.
  5. 김진호(2004). 수학적 창의성에 대한 일 논의-창의적인 사람, 창의적인 산물, 창의적인 과정이란 관점으로부터. 수학교육논문집, 18(3), 45-56.
  6. 성창근.박성선(2012). 수학적 창의성 계발을 위 한 과제와 수업 방향 탐색. 한국초등수학교육학회지, 16(2), 253-267.
  7. 우정호(2000). 수학 학습-지도 원리와 방법. 서울: 서울대학교 출판부.
  8. 이경화(2015). 수학적 창의성. 서울: 경문사.
  9. 정영옥(1997). Freudenthal의 수학화 학습-지도론 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
  10. 정영옥(1999). 현실적 수학교육에 대한 고찰. 수학교육학연구, 9(1), 81-109.
  11. 정영옥(2005). 교과과정 개발을 위한 기초로서의 개발연구에 대한 고찰. 수학교육학연구, 15(3), 353-374.
  12. 한정민.박만구(2010). 수학적 창의성 관점에서 본 교사의 발문 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(3), 865-884.
  13. 황우형.최계현.김경미.이명희(2006). 수학교육과 수학적 창의성. 수학교육논문집, 20(4), 561-574.
  14. Bobis, J., & Bobis, E. (2005). The empty number line: Making children's thinking visible. In Coupland, M., Anderson, J., & Spencer, T. (Eds.). Proceedings of the twentieth biennial conference of the Australian association of mathematics teachers, 66-72.
  15. Bobis, J. (2007). The Empty Number Line: A Useful Tool or Just Another Procedure?. Teaching Children Mathematics, 13(8), 410-413.
  16. Brendel, E. (2004). Intuition pumps and the proper use of thought experiments. Dialectica, 58(1), 89-108.
  17. Freudenthal, H. (1968). Why to teach mathematics so as to be useful. Educational studies in mathematics, 1(1), 3-8. https://doi.org/10.1007/BF00426224
  18. Freudenthal, H. (1973). Mathematics as an educational task. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  19. Freudenthal, H. (1981). Major problems of mathematics education. Educational studies in mathematics, 12(2), 133-150. https://doi.org/10.1007/BF00305618
  20. Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics Education: China Lectures. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  21. Gravemeijer, K. (1993a). Modelling two-digit addition and subtraction with an empty number line. Teaching and learning mathematics in contexts, 51-61.
  22. Gravemeijer, K. (1993b). The empty number line as an alternative means of representation for addition and subtraction. Innovation in mathematics education by modelling and applications, 141-159.
  23. Gravemeijer, K. (1999). How emergent models may foster the constitution of formal mathematics. Mathematical thinking and learning, 1(2), 155-177. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0102_4
  24. Hanna, R. (2002). Mathematics for humans: Kant's philosophy of arithmetic revisited. European Journal of Philosophy, 10(3), 328-352. https://doi.org/10.1111/1468-0378.00165
  25. Klein, A. S., Beishuizen, M., & Treffers, A. (1998). The empty number line in Dutch second grades: Realistic versus gradual program design. Journal for Research in Mathematics Education, 443-464.
  26. Klein, A. S., Beishuizen, M., & Treffers, A. (2002). The empty number line in Dutch second grade. Lessons learned from research, 41-44.
  27. Otte, M. F., Campos, T. M., & Abido, A. S. (2013). Plato, Pascal, and the dynamics of personal knowledge. Educational Studies in Mathematics, 82(3), 397-415. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9435-5
  28. Prediger, S., Gravemeijer, K., & Confrey, J. (2015). Design research with a focus on learning processes: an overview on achievements and challenges. ZDM, 47(6), 877-891. https://doi.org/10.1007/s11858-015-0722-3
  29. Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2000). Mathematics education in the Netherlands: A guided tour. Freudenthal Institute CD-rom for ICME9, 1-32.
  30. Van Den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54(1), 9-35. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc
  31. Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2008). Learning from "didactikids": An impetus for revisiting the empty number line. Mathematics Education Research Journal, 20(3), 6-31. https://doi.org/10.1007/BF03217528
  32. Van den Heuvel-Panhuizen, M., & Drijvers, P. (2014). Realistic mathematics education. In Lerman, S. (Ed.). Encyclopedia of mathematics education (pp. 521-525). Springer Netherlands.
  33. Van Oers, B. (2002). The mathematization of young children's language. In Symbolizing, modeling and tool use in mathematics education (pp. 29-58). Springer Netherlands.