DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Teaching Artists competencies as educator for animation arts and culture education

애니메이션 문화예술교육을 위한 에듀케이터로서의 문화예술교육사 역량 연구

  • 김재웅 (중앙대학교 첨단영상대학원)
  • Received : 2016.11.01
  • Accepted : 2016.12.01
  • Published : 2016.12.31

Abstract

As the first class Teaching Artists system is about to be brought to effect, the ability required for Teaching Artists to design educational contents, develop and manage education programs is not much different from that of a museum Educator. This system is necessary for resolving problems in existing Arts and Culture Education, such as overlapping programs and adjusting difficulty levels by age to meet the demand of educatee. It also deals with drawbacks in production-oriented curriculum originating from the preference in some subject. In addition, as progress in science and technology makes rapid changes in digital media and its subculture, increasing need for novel and interdisciplinary curriculum in the field of Arts and Culture Education puts further emphasis on the importance of this system. In this study, we focus on clarifying the significance of Educator as a professional and proposing curriculum for the system, trying to avoid restricting our discussion to current Arts Instructor Supporting Project which are merely aimed at supporting children and adolescents to grow up to enjoy culture and arts. Capacity for designing curriculum for culture and arts, the kernel of qualification for the first class Teaching Artists, requires a variety of comprehensive expertise and qualification such as doing preliminary research on contents related to animation, curating, determining potential of educational contents, organizing educational contents for appropriate educatee, understanding esthetic property and its role in education, and appreciating and enjoying cultural contents. Therefore, Teaching Artists plays roles not only in developing and running educational programs but also in supporting and cooperating with culture and arts institutions, designing and managing creative programs, combining and communicating with different social groups, and emphasizing mutual interchange in culture.

2018년 1급 문화예술교육사 시행을 앞두고 있는 시점에서 문화예술교육사에게 요구되는 자격 요건은 교육 콘텐츠 기획 및 교육 프로그램 개발과 운영 등 박물관의 에듀케이터 수준의 역량이다. 이는 기존의 문화예술교육에서 야기된 교육수요자의 학령에 따른 난이도 조절의 문제점과 중복된 교육 프로그램, 몇 몇 주제의 선호도에 따른 제작위주의 교과 과정 등의 문제점 해소 뿐 만 아니라, 최근 과학기술의 발달에 따른 새로운 융복합적 문화예술교육과정을 위한 역량의 문제이기도 하다. 이 논문에서는 단순히 어린이와 청소년들이 문화예술향유자로 성장하도록 지원하는 예술강사지원사업이라는 목표를 넘어서서 좀 더 전문적인 역량을 갖춘 에듀케이터로서 문화예술교육사의 의미와 역할을 정립하고자 한다. 1급 문화예술교육사 자격의 핵심요건인 문화예술교육 프로그램 기획의 경우 애니메이션 관련 콘텐츠에 대한 기초조사에서 큐레이팅, 교육 콘텐츠의 가능성 여부, 교육대상과 교육내용의 구성, 내용의 심미적 특성과 교육적 기능, 문화향유를 위한 감상과 체험 등 종합적인 전문성과 자질을 요구하고 있다. 따라서 문화예술교육사는 단순히 교육 프로그램을 개발하고 운영하는 기획자의 역할 뿐 만 아니라, 문화예술기관 이용자의 조력자이자 옹호자의 역할과 사회의 다양한 계층과의 소통과 협력, 상호간의 문화교류 등에 가치를 두는 창의적 프로그램의 설계와 운용 역량을 습득해야 한다.

Keywords

References

  1. 김기태 외, 미디어교육과 교과과정, 커뮤니케이션 북스, 2006
  2. 다니엘 라구트, 김현수 역, 조형예술교육론, 나남, 2011.
  3. 문혜성, 미디어 교육학, 한국방송영상산업진흥원, 2004.
  4. 한명희, 교육의 미학적 탐구, 집문당, 2002.
  5. 한국문화예술교육진흥원, 문화예술교육사 2급 교육과정(교수자용), 한국문화예술교육진흥원, 2015.
  6. 김재웅외, 2011문화예술교육 교육표준 개발 연구- 만화애니메이션, 한국문화예술교육진흥원, 2011.
  7. 한국문화예술교육진흥원, 한국문화예술교육진흥원 10년, 한국문화예술교육진흥원, 2015.
  8. 김재웅외, 2014 아시아문화정보원 아카데미 에듀케이터 양성과정 기초연구, 아시아문화개발원, 2015.
  9. Isaac Victor Kerlow, The Art of 3-D Computer Animation Imaging, John Wiley & Sons, 2000, pp. 52.53.
  10. Hooper-Green Hill, E, Museum and gallery education, London; Routledge, 1994.
  11. BFI, Moving Image in the Classroom, English & Mediacenter, Film Education. 2000.
  12. Brigham, D., "Preparation for empowerment", Journal of Museum Education, 13(3), 1988
  13. American Association of Museums, "suggested qualifications for museum positions", Museum News, October, 1978
  14. New York City Department of Education, "Blue Print for teaching and learning in Moving image", New York City Department of Education, 2007.
  15. NAVER, http://navercast.naver.com/contents.nhn?rid=2878&contents_id=109081, 검색어: 코딩교육, 2016년 09월 10일.
  16. Jaewoong kim, "01Coding System for Animation Education Innovation", TechArt, Vol.2,No.4, (Nov.2015), pp.19-23.
  17. CREATIVESKILLSET, http://creativeskillset.org, 검색어:creativeskillset, 2016년 10월 15일, http://creativeskillset.org/search/59?q=&tags%5B%5D=Animation&tags%5B%5D=&tags%5B%5D=
  18. LISUM, http://lisum.berlin-brandenburg.de/lisum/, 인터넷 자료는 http://www.matthias-film.de과 http://www.filmeducation.org 참조, 2016년 09월 10일.
  19. MATTHIAS FILM, http://www.matthias-film.de, 2016년 10월 20일.
  20. Lehrplaene Kunst, http://www.berlin.de/sen/bildung/unterricht/lehrplaene, 검색어:Bildende Kunst, 2011년 8월.