초록
다중홉 무선센서네트워크에서 플러딩(또는 브로드캐스팅) 전송은 경로 탐색, 주소설정, 메시지 전송과 같은 기본 작업이다. 그러나 플러딩 기법은 'Broadcasting Storm' 현상을 발생시키며, 메시지 충돌, 혼잡, 불필요한 네트워크 자원을 소모하게 된다. 따라서 이러한 단순 플러딩 기법의 단점을 보완하기 위한 다양한 Flooding 기법이 제안되었다. 이러한 플러딩 기법은 확률기반, 카운터 기반, 거리기반, 이웃 기반 기법으로 분류할 수 있다. 본 논문에서는 이러한 대표적인 플러딩 기법의 장단점을 소개하고, 컴퓨터 시뮬레이션을 통하여 단순 플러딩 기법을 포함한 각 기법의 성능과 효율성을 비교 분석하였다.
Broadcasting in multi-hop wireless sensor networks is a basic operation that supports many applications such as route search, setting up addresses and sending messages from the sink to sensor nodes. The broadcasting using flooding causes problems that can be mentioned as a broadcasting storm such as redundancy, contention and collision. A variety of broadcasting schemes using wireless sensor networks have been proposed to achieve superior performance rather than simple flooding scheme. Broadcasting algorithms in wireless sensor networks can be classified into six subcategories: flooding scheme, probabilistic scheme, counter-based scheme, distance-based scheme, location-based schemes, and neighbor knowledge-based scheme. This study analyzes a simple flooding scheme, probabilistic scheme, counter-based scheme, distance-based scheme, and neighbor knowledge-based scheme, and compares the performance and efficiency of each scheme through network simulation.