Abstract
The purpose of this study is to analysis the cognitive frame of the expert on musically talented in the Pop music audition program. Consequently, this article found that each expert has difference priority. Myself(PA), voice(YA), tune(YO) are used frequently. In comparison with standard frame, all experts refer to creative area in priority. But, they lack in motive area. Also, there are areas which don't treat in standard frame. And to conclude, pop music audition program has creative and personal characteristic. If not, it doesn't give prominence to differentiated messages and last in the global market. Based on the result of this study, this paper suggests the following: Firstly, it needs devices that support areas which fall short of selection. Secondly, it requires new frame which modifies the details of standard frame.
본 연구의 목적은 대중가요 오디션 프로그램에서 전문가들의 음악영재에 대한 인지프레임을 분석해보는 데 있다. 연구결과 각 전문가는 다른 관점을 가지고 있는 것을 알 수 있었다. 각 전문가는 본인(PA), 목소리(YA), 톤(YO)을 자주 사용하였다. 기준 프레임에 의한 분석 결과 세 명의 심사위원 모두 창의성영역을 중심으로 보는 것으로 나타났다. 상대적으로 세 명 모두 부족한 영역은 동기 영역이었다. 또한, 기준프레임에는 제시가 되어 있으나, 다루지 않은 소영역들도 나타났다. 이 결과는 대중가요 오디션 프로그램이 창의적인 영역과 본인만의 특성을 가지고 있는지를 더욱 중요시한다는 것을 나타낸다. 이것은 글로벌 시장을 생각하여 차별화된 메시지를 부각시켜야하기 때문이다. 연구 결과에 기반하여 다음과 같은 제언을 한다. 첫째, 무대 밖의 모습도 반영할 수 있는 방법이 필요하다. 둘째, 심사 내용을 반영할 수 있는 새로운 프레임이 필요하다.