DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Hotel Customer's Artistic Experience on Customer Satisfaction and Customer Loyalty

호텔고객의 예술적체험이 고객만족도와 고객충성도에 미치는 영향

  • 이충순 (세명대학교 호텔관광경영학과) ;
  • 정현영 (세명대학교 호텔관광경영학과)
  • Received : 2015.08.05
  • Accepted : 2015.08.27
  • Published : 2016.02.28

Abstract

The purpose of this study is to examine how hotel customer's artistic experience affect the customer's satisfaction and customer's loyalty to the hotel brand. A total of 237 effective questionnaires for empirical analyses data were obtained from the hotel customers who had the experiences of appreciating on purpose or accidently the artworks displayed inside hotel. Trough the literature review it was suggested that four factors of artistic experience encompassed educational experience, escapist experience, emotional experience, esthetic experience. To test the proposed hypotheses, exploratory factor analyses and hierarchical regression analyses were conducted. The results showed that all four factors influenced customer's satisfaction and loyalty significantly. And artistic experience was confirmed to be mediated by customer's satisfaction on customer's loyalty. Based on the results, the meaningful implications and limitations were discussed.

본 연구의 목적은 호텔실내공간에서 고객의 예술적체험이 고객만족도와 고객충성도에 미치는 영향을 파악하고자 하였다. 실증분석을 위하여, 호텔실내를 구성하고 있는 예술작품에 대한 감상경험이 있는 고객을 대상으로 총 237개의 유효표본을 확보하였다. 관련 선행연구를 바탕으로 하여 예술적체험 요인은 교육적체험, 일탈적체험, 정서적체험, 심미적체험의 네 가지 측정요인으로 유형화하였다. 가설검증을 위하여 탐색적 요인분석 및 위계적회귀분석을 실시하였다. 분석결과는 호텔의 예술적체험요인의 네 가지 요인 모두 고객만족도에 유의한 영향을 미쳤으며 고객충성도와 인과관계가 높은 것으로 나타났다. 특히 교육적체험과 심미적체험 요인은 고객만족도의 매개역할에서 높은 영향력을 보이고 있었다. 이와 같은 연구결과를 바탕으로 하여 실무적 시사점과 한계점 및 향후 연구방향을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 장호욱, 호텔의 아트워크 특성이 호텔의 지각성과에 미치는 영향, 세종대학교 대학원, 박사학위논문, 2005.
  2. 이충순, "호텔의 예술적공간 체험요소가 고객행동의도에 미치는 영향," 관광연구, 제29권, 제5호, pp.297-316, 2014.
  3. Bitner Mary Jo, "Servicescapes: The Impact of Physical Surroundings on Customers and Employees," J. of Marketing, Vol.56(April), pp.57-71, 1992. https://doi.org/10.2307/1252042
  4. B. J. Pine II. and J. H. Gilmore, "Welcome to the experience economy," Havard Business Review, Vol.76, No.4, pp.96-105, 1998.
  5. 노원중, 지진호, "문화관광축제 체험요소가 브랜드가치와 축제이미지에 미치는 영향: 강경발효젓갈축제를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제3호, pp.414-427, 2013.
  6. 양정임, 이태희, "관광스토리텔링 체험요소가 관광목적지 브랜드 가치인식과 러브마크에 미치는 영향," 관광학연구, 제35권, 제6호, pp.59-78, 2011.
  7. 박조원, 정헌일, 심원섭, "파인과 길모어의 체험경제 영역이 영화제 방문객의 만족도에 미치는 영향," 미디어 경제와 문화, 제8권, 제3호, pp.93-129, 2010.
  8. C. Gentile, N. Spiller, and G. Noci, "How to sustain the customer experience: An overview of experiences components that co-create value with the consumer," European Management Journal, Vol.25, No.5, pp.395-410, 2007. https://doi.org/10.1016/j.emj.2007.08.005
  9. J. H. Gilmore and B. J. Pine II, "Differentiating hospitality operations via experience," Cornell Hotel and Restaurant Administrantion Quarterly, Vol.43, No.3, pp.87-96, 2002. https://doi.org/10.1177/001088040204300209
  10. 이충순, 김홍범, "호텔의 예술적공간에 대한 고객체험이 호텔 브랜드가치에 미치는 영향," 관광학연구, 제39권, 제2호, pp.45-67, 2015.
  11. 이토오 야스오, 예술경영과 문화정책, 이홍재 역, 역사넷, 2002.
  12. B. Weiler and C. M. Hall, "Special interest tourism: in Search of and alternative," Special Interest Tourism, pp.199-204, 1992.
  13. 이경모, SIT 미래관광의 대안 모색, 서울: 대왕사, 2005.
  14. 장혜원, 최병길, "예술관광 체험에서 감정반응의 역할," 관광학연구, 제35권, 제9호, pp.425-444, 2011.
  15. H. Oh, A. Fiore, and M. Jeoung, "Measuring experience economy concepts: Tourism applications," J. of Travel Research, Vol.46, No.2, pp.119-132, 2007. https://doi.org/10.1177/0047287507304039
  16. 윤설민, 이태희, 김홍렬, "여가제약에 따른 여가체험이 여가만족에 미치는 영향관계 연구," 한국관광학회 학술대회 발표 논문집, pp.491-492, 2008.
  17. 채명신, 중장년 여성의 여가활동을 통한 예술적 체험 및 정서적 기대효과에 관한 연구: 전통춤과 요가를 중심으로, 세종대학교 일반대학원, 박사학위논문, 2010.
  18. 정석순, "전시 체험요소(4Es)와 여가만족과의 관계연구," 이벤트컨벤션연구, 제9권, 제1호, pp.75-90, 2013.
  19. 이형익, 이길형, "병원복합문화공간의 체험유형이 재방문의도에 미치는 영향," J. of Brand Design Association of Korea, 제11권, 제5호, pp.242-251, 2013.
  20. P. Kotler, Marketing management: Analysis, planning, implementation, and control, 10th(ed), New Jersey: Prentice-Hall, 2000.
  21. A. S. Dick and K. Basu, "Consumer Loyalty: Toward on Integrated Conceptual Framework," J. of Academy Marketing Science, Vol.22, pp.99-113, 1994. https://doi.org/10.1177/0092070394222001
  22. M. Konecnik and W. C. Gartner, "Customer-Based Brand Equity for a destination," Annals of Tourism Research, Vol.32, No.2, pp.400-421, 2007.
  23. 이정실, "고객가치, 고객만족과 충성도의 관계에서 전환장벽의 조절효과," 관광연구저녈, 제23권, 제2호, pp.77-99, 2009.
  24. 김혁수, 김연선, "와인 바의 브랜드이미지가 고객만족, 충성도, 재방문 의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제2호, pp.433-443, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.2.433
  25. R. L. Oliver, "The Impact of involvement on satisfaction decisions," J. of Marketing Research, Vol.20, No.7, pp.439-452, 2006.
  26. R. L. Oliver, "Whence customer loyalty," J. of Marketing, Vol.63, special issue, pp.33-44, 1999.
  27. 최화열, 임명서, 이혁진, "문화예술공간 이용이 고객만족과 충성도에 미치는 영향," 관광연구저널, 제26권, 제1호, pp.111-129, 2012.
  28. R. L. Oliver, "A cognitive model of the dantecedents and consequences of satisfaction decisions," J. of Marketing Research, Vol.17, No.4, pp.460-469, 1980. https://doi.org/10.2307/3150499
  29. 이상미, 문보영, "맥도날드의 브랜드개성이 선호도, 만족도, 재방문에 미치는 영향-일본 대학생을 중심으로-," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제1호, pp.399-406, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.1.399
  30. 이용기, 최병호, 문형남, "관계혜택이 고객의 종업원과 식음료장에 대한 만족, 그리고 고객 충성도에 미치는 영향," 경영학연구, 제31권, 제2호, pp.373-404, 2001.
  31. 김화경, "전시서비스 속성이 고객만족 및 행동의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문집, 제9권, 제2호, pp.410-422, 2009.
  32. 김동석, 장덕호, "박물관전시를 통한 이용자만족 전략연구," 예술경영연구, 제7권, pp.1-25, 2007.
  33. 이재석, 송학준, 이충기, "Pine과 Gilmore의 체험 경제이론에 따른 입체영화 체험, 체험가치 및 만족도에 관한 연구: 영화 '아바타'를 중심으로," 관광레저연구, 제23권, 제5호, pp.281-298, 2011.
  34. 하동현, "대구.경북 외래 관광객의 체험이 체험의 즐거움, 체험만족 및 애호도에 미치는 영향: Pine과 Gilmore의 체험경제이론을 중심으로," 관광연구, 제24권, 제5호, pp.359-380, 2009.
  35. 한숙영, 엄서호, "Pine과 Gilmore의 체험경제모델에 관한 검증: 한산모시축제 체험활동 참가자 만족을 중심으로," 관광학연구, 제29권, 제2호, pp.131-148, 2005.
  36. S. Hosany and M. Witham, "Dimensions of Cruisers' experiences, satisfaction, and intention to recommend, J. of Travel Research, Vol.20, No.10, pp.1-14, 2009.
  37. 송지준, SPSS/AMOS 통계분석방법, 21세기사, 2014.