References
- A. Beerli and J. D. Martin, "Factors influencing destination image," Annalsof Tourism Research, Vol.31, No.3, pp.657-681, 2004. https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.01.010
- M. Castelltort and G. Mader, "Press media coverage effects on destinations-A Monetary Public Value analysis," Tourism Management, Vol.31, No.6, pp.724-738, 2010. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2009.06.007
- J. A. Conger, The Charismatic Leader: Behind The Mystique of Exceptional Leadership, San Francisco, CA: Jossey- Bass, 1989.
- B. Murray, "A test of services marketing theory: Consumer information acquisition activities," Journal of Marketing, Vol.55, No.1, pp.11-25, 1991.
- 정찬영, 윤현호, 이훈, "축제 참가자의 축제정보와 행동분석: 하이서울 페스티발을 중심으로," 관광연구, 제26권, 제6호, pp.347-368, 2012.
- 유관선, "지역이미지형성을 위한 캐릭터 디자인 활용에 관한 연구," 일러스트레이션 포름, 제1권, pp.102-114, 2000.
- 김창수, "지역축제 환경단서가 축제이미지 및 제품브랜드가치에 미치는 영향: 중국 청도국제맥주 축제를 대상으로," 관광경영연구, 제16권, 제2호, pp.47-69, 2012.
- 이태희, "한국 관광지 이미지 측정척도의 개발," 관광학연구, 제20권, 제2호, pp.80-95, 1997.
- 고호석, 김동기, "메가이벤트 방문객의 이미지가 만족도와 재방문 의사에 미치는 영향에 관한 연구," 문화관광연구, 제6권, 제2호, pp.155-173, 2004.
- 이장주, 양희재, "경기도 지역축제 차별화 방안에 관한 연구," 문화관광연구, 제5권, 제1호, pp.29-52, 2003.
- G. Dann, "Tourist Image of a Destination: An Alternative Analysis," In Recent Advances in Tourism Marketing Research, D. R. Fesenmaier, J. T. O'Leary and M. Uysal, New York, The Haworth Press, pp.41-55, 1996.
- S. Baloglu and K. W. McCleary, "A model of destination image formation," Annals of Tourism Research, Vol.26, No.4, pp.868-897, 1999. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(99)00030-4
- 이장주, "세분시장별 축제이미지의 차이에 관한 연구," 관광학연구, 제23권, 제1호, pp.228-245, 1999.
- 정강환, 이벤트 관광전략, 일신사, 1999.
- D. D. Gremler and K. Gwinner, "Customer-Employee Rapport in Service Relationship," Journal of Service Research, Vol.3, No.1, pp.82-104, 2000. https://doi.org/10.1177/109467050031006
- 김현철, 홍경완, "축제 감정의 인지적 평가모형에서 관여수준의 역할," 관광연구, 제22권, 제3호, pp.143-162, 2007.
- 정형식, 최수아, 김영심, "지역축제의 기대성과, 체험 및 감정이 방문자 만족에 미치는 영향," CRM연구, 제2권, 제1호, pp.33-51, 2009.
- D. L. Altheide, "Media Participation in Everyday Life. Leisure Science," Vol.19, No.1, pp.17-30, 1997. https://doi.org/10.1080/01490409709512237
- W. J. Havlena and M. B. Holbrook, "The Varieties of Consumption Experience : Comparing Two Typologies of Emotion in Consumer Behavior," Journal of Consumer Research, Vol.13(December), pp.394-404, 1986. https://doi.org/10.1086/209078
- R. A. Westbrook and R. L. Oliver, "The Dimensionality of Consumption Emotion Patterns and Consumer Satisfaction," Journal of Consumer Research, Vol.18, pp.84-91, 1991. https://doi.org/10.1086/209243
- J. C. Chebat and W. Slusarczyk, "How Emotions Mediate the Effects of Perceived Justice on Loyalty in Service Recovery Situations :An Empirical Study," Journal of Business Research, Vol.58, No.5, pp.664-673, 2005. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.09.005
- 안경모, 김주연, "축제참가자의 유용적-쾌락적 동기가 만족과 재방문의도에 미치는 영향: 양양 송이축제 참가자를 대상으로," 관광.레저연구, 제21권, 제1호, pp.7-26, 2009.
- 조선배, 진재수, 현성협, "지역축제의 매력성이 재방문의도에 미치는 영향: 보령머드축제를 중심으로," 관광연구, 제27권, 제1호, pp.333-353, 2012.
- A. Geva and A. Goldman, "Duality in Consumer Post-Purchase Attitude," Journal of Economic Psychology, Vol.12, pp.144-164, 1991.
- 조효연, 서헌, "축제참가자의 참가동기가 만족도와 재방문의도에 미치는 영향 : 제11회 음성품바 축제를 중심으로," 관광.레저연구, 제23권, 제4호, pp.349-366, 2011.
- Y. K. Lee, C. K, Lee, S. K. Lee, and B. J. Babin, "Festival scapes and patrons' emotions, satisfaction, and loyalty," Journal of Business Research, Vol.61, pp.56-64, 2008. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2006.05.009
- S. McDowall, "A comparison between Thai residents and non-residents in their motivations, performance evaluations, and overall satisfaction with a domestic festival," Journal of Vacation Marketing, Vol.16, No.3, pp.217-233, 2010. https://doi.org/10.1177/1356766709356139
- C. J. Chen and S. W. Hung, "To Give or To Receive? Factors Influencing Members' Knowledge Sharing and Community Promotion in Professional Virtual Communities," Information & Management, Vol.47, No.4, pp.226-236, 2010. https://doi.org/10.1016/j.im.2010.03.001
- A. M. Kaplan and M. Haenlein, "Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media," Business horizons, Vol.53, No.1, pp.59-68, 2010. https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
- J. Berger and K. L. Milkman, "What Makes Online Content Viral?," Journal of Marketing Research, Vol.49, No.2, pp.192-205, 2012. https://doi.org/10.1509/jmr.10.0353
- 한국관광신문, "소셜'르네상스, 여행을 만나다," 2013.07.26.
- S. Baloglu, "Image Variations of Turkey by Familiarity Index: Informational and Experiential Dimensions," Tourism Management, Vol.22, No.2, pp.127-33, 2001. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(00)00049-2
- 추승우, 추철민, 황영현, "관광정보매체에 따른 잠재 관광객의 관광지 이미지와 방문의도 변화에 관한 연구," 관광.레저연구, 제24권, 제1호, pp.311-327, 2012.
- S. Hudson, Y. Wang, and S. M. Gil, "The influence of a film on destination image and the desire to travel: A cross-cultural comparison," International Journal of Tourism Research, Vol.13, No.2, pp.177-190, 2011. https://doi.org/10.1002/jtr.808
- N. O'Connor, S. Flanagan, and D. Gilbert, "The use of film in re-imaging a tourism destination: A case study of Yorkshire, UK," Journal of Vacation Marketing, Vol.16, No.1, pp.61-74, 2010. https://doi.org/10.1177/1356766709356611
- 손대현, 이지은, "영상매체를 통해 노출된 관광 목적지 이미지: 영화, TV드라마를 중심으로," 관광경영연구, 제11권, pp.82-98, 2001.
- 신윤숙, "여행목적지 이미지형성과 선택에 영향을 주는 새로운 결정요인에 대한 탐색적 연구: 테러, 사스, 드라마," 관광학연구, 제28권, 제4호, pp.213-232, 2005.
- E. Beirne and P. Curry, "The impact of the Internet on the information search process and tourism decision making, In Information and Communication Technologies in Tourism 1999," Buhalis, D. & Schertler, Eds., pp.88-97, Wien, Australia: Springer-Verlag, 1999.
- 현용호, 한상현, "관광지 선택행동에 직접적인 영향을 미치는 이미지 도출에 관한 연구," 관광.레저연구, 제17권, 제3호, pp.23-42, 2005.
- W. C. Gartner, "Image Formation Process," Journal of Travel and Tourism Marketing, Vol.2, No.2, pp.191-215, 1993.
- 손해경, 윤유식, "축제참가 후의 감정과 미래 행동의도 간 관계에서 자기 결정성 (SDT)의 조절효과 검증," 호텔경영학연구, 제21권, 제3호, pp.189-204, 2012.
- 이정은, "지역축제 개최가 관광목적지의 이미지 및 감정적 반응과의 관계," 관광연구, 제25권, 제6호, pp.295-313, 2011.
- 전태유, 박노현, "외식 프랜차이즈 시스템에서 브랜드 이미지가 충성도에 미치는 영향: 긍정적 감정과 관계품질의 매개적 역할," 상품학연구, 제28권, 제2호, pp.17-29, 2010.
- J. Urry, The tourist gaze: leisure and travel in contemporary societies: London, Sage Publications, 1990.
- 박정하, 최현정, "호텔 뷔페 레스토랑 이미지, 소비감정, 행동의도와의 관계 연구," 호텔관광연구, 제15권, 제1호, pp.1-18, 2013.
- 황윤용, 최수아, "축제에서 체험요소가 참여자 감정반응과 애호행동에 미치는 영향," 산업경제연구, 제21권, 제5호, pp.2113-2131, 2008.
- C. Lee, Y. Lee, and B. Lee, "Korea's Destination Image Formed by the 2002 World Cup," Annals of Tourism Research, Vol.32, No.4, pp.839-858, 2005. https://doi.org/10.1016/j.annals.2004.11.006
- 권진수, 권용주, "게스트하우스 고객가치가 감정 반응과 재방문의도에 미치는 영향연구," 호텔경영학연구, 제21권, 제5호, pp.105-120, 2012.
- 정남호, 한희정, "소셜미디어에서 참여혜택과 온라인 정체성을 통한 여행정보 공유에 관한 연구," 관광연구, 제27권, 제5호, pp.479-499, 2012.
- C. Hsu and J. Lin, "Acceptance of blog usage: The roles of technology acceptance, social influence and knowledge sharing motivation," Information & Management, Vol.45, No.1, pp.65-74, 2008. https://doi.org/10.1016/j.im.2007.11.001
- 박현지, 박중환, 윤정헌, 김영하, "관광 소셜네트워크서비스(SNS)에서 관광객-관광정보 상호작용이 관광정보공유의도에 미치는 영향 연구: 관광정보품질을 고려하여," 관광.레저연구, 제26권, 제2호, pp.259-277, 2014.
- 한진성, 윤지환, "이중 요인 개념(dual-factor concepts)을 적용한 소셜 미디어 여행정보 공유에 관한 연구," 호텔경영학연구, 제22권, 제5호, pp.175-195, 2013.
- P. Kotler and K. K. Keller, A Framework for Marketing Management, 3rd edtion, New Jersey: Pearson education, Inc., Prentice Hall, 2007.
- 김윤식, 정승환, "축제방문객의 인구통계적 특성에 따른 축제정보원천과 방문동기의 차이: 안산 국제거리극축제를 중심으로," 호텔관광연구, 제14권, 제3호, pp.240-253, 2012.
- I. Lee, Toward a dynamic model of destination image formation: examining the role of expectation and direct experience on image formation, Doctoral dissertation Paper. Texas A & M University, 2002.
- 김진수, 손해경, "관광목적지로서 강화도의 인지적.정서적 이미지와 지각된 위험이 추천의도.재방문의도에 미치는 영향," 관광학연구, 제34권, 제3호, pp.215-236, 2010.
- 이재만, 지진호, "지역축제 이미지가 관광객의 만족과 재방문의사에 미치는 영향: 영양 반딧불이 축제를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제12호, pp.424-432, 2008.
- 임미라, 안대희, "축제의 체험요소가 축제이미지 및 방문객 만족, 재방문의도에 미치는 영향," 관광.레저연구, 제24권, 제3호, pp.43-62, 2012.
- M. G. Gallarza, I. G. Saura, and H. C. Garcia, "Destination image: towards a conceptual framework," Annals of Tourism Research, Vol.29, No.1, pp.56-78, 2002. https://doi.org/10.1016/S0160-7383(01)00031-7
- 이동만, 박현선, "소셜 미디어에서 개인의 심리 및 사회적 동기요인이 정보공유의도에 미치는 영향," 인터넷전자상거래연구, 제11권, 제2호, pp.1-21, 2011.