Abstract
This study will find meaningful independent variables for criterion variables that affect influencing on purchase intention in social network service, on the basis of the results of a meta-analysis. We reviewed a total of 29 studies related purchase intention in social network service published in Korea journals between 2005 and 2015, where a cause and effect relationship is established between variables that are specified in the conceptual model of this study. The result of the meta-analysis might be summarized that the highest effect size (r = .455) is the path from the satisfaction to the purchase intention. The second biggest effect size (r = .398) was found in the path between the word of mouth to the purchase intention. Next, the effect size (r = .386) in the path from the trust to the purchase intention showed very lower. Finally, the result of the meta analysis can be concluded that lower effect size (r = .342) Further, the predictive variables of this study have power of explanation about 22%-12% or more. Based on these findings, several theoretical and practical implications were suggested and discussed.
본 연구는 소셜 네트워크 서비스 환경에서 구매의도에 관한 문헌적 고찰을 통해 선행연구를 살펴보고 개념 모델에서 제시된 요인에 대한 실증 분석된 연구들을 메타분석하기 위해 2005년-2015년 국내 학술지에 게재된 논문을 연구대상으로 하였다. 국내 학술지에 게재된 논문만 여과하여 조건에 부합한 총 29편의 논문을 연구에 대상으로 선정하였다. 메타분석의 결과 만족과 구매의도 경로가 가장 큰 효과 크기로 나타났으며, 효과크기는(r = .455)이었다. 두번째 효과크기는 구전과 구매의도 경로에서 효과(r = .398), 다음으로 신뢰와 구매의도 경로에서(r = .386)로 나타났다. 그런데 상호 작용성과 구매의도 경로에서는 가장 낮은 효과크기(r = .342)로 나타났다. 따라서 본 연구 개념 모델에서 제시된 예측변수는 약 22%-12% 설명력을 가지는 것으로 나타났다. 따라서 이러한 연구결과를 바탕으로 학문적 실무적 의의를 논의하였다.