DOI QR코드

DOI QR Code

Various Applicabilities on Dance Contents through Cases of Gaga

가가(Gaga)의 사례를 통한 무용콘텐츠의 다양한 활용 가능성

  • 김은정 (경희대학교 일반대학원 공연예술학과)
  • Received : 2015.11.10
  • Accepted : 2015.12.04
  • Published : 2016.01.28

Abstract

The Purpose of this study is to suggest various kinds of applicability by analyse a case of application, Gaga movement Language of Ohad Naharin. There are experiences based on participation on Gaga Workshop in Tel Aviv, 2015, Gaga People Website that Gaga Movement Ltd. have for running programs, Dance Journals and Theses for materials. As a result, Gaga was applied to performing arts, education and Tourism. It evolved movement in dance works and narrowed the distances between dancers and audiences in performing arts. Gaga/Dancers was for dance education contents for professional dancers. Gaga/people was for Dance education contents for public. Last, Gaga was applicable to tourism as it combined with regional nature of desert, in Gaga in Desert. This achievement is originated by the way of Gaga Movement Ltd. business Most of all, it was the attitude of returning their achievement of dance in art. It is considered that various kinds of application on dance contents enriches culture in society.

본 연구에서는 오하드 나하린이 고안한 움직인 언어인 가가(Gaga)의 활용사례를 분석하여 무용콘텐츠의 다양한 활용 가능성을 제시하려는데 그 목적이 있다. 본 연구에서는 연구자의 워크샵 참여를 토대로 현재 운영되고 있는 가가 무브먼트(Gaga Movement Ltd.)의 자료인 가가 피플 홈페이지와 무용잡지, 학위논문을 연구의 자료로 사용하였다. 연구한 결과, Gaga는 무용예술의 원형을 유지하면서, 공연예술콘텐츠, 교육콘텐츠, 여행콘텐츠로 활용된 사례를 발견할 수 있었다. 공연예술콘텐츠에서는 무용작품 내의 움직임을 진화시키고, 관객과의 거리를 좁히며 직접적인 소통을 가능하게 하였다. 전문무용교육콘텐츠로는 가가 댄서스(Gaga/Dancers)가 있었고, 생활무용교육콘텐츠로는 가가피플(Gaga/people)이 있었다. 마지막으로 사막에서의 가가(Gaga in Desert)에서는 가가(Gaga)가 사막이라는 지역적 특징과 결합하여 여행콘텐츠로도 활용되었다. 이러한 성과를 이룬 데에는 가가 무브먼트(Gaga Movement Ltd.)의 비즈니스 방식에 주목할 필요가 있다. 무엇보다 무용가들은 스스로의 무용예술의 성취는 물론 자신의 무용예술을 사회에 환원하려는 태도를 통해 무용예술이 다양한 콘텐츠로의 변모를 가능하게 하여 사회의 문화를 풍요롭게 할 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. 김지희, "세계를 향한 이스라엘의 춤," 몸, 제155호, pp.20-21, 2007.
  2. 오선명, "이스라엘 대표 안무가, 오하드 나하린과 바체바 댄스 컴퍼니," 댄스포럼, 제147호, pp.52-53, 2012.
  3. 차종현, 오하드 나하린의 작품에 나타난 이스라엘의 민족성에 관한 연구, 중앙대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2013.
  4. http://gagapeople.com/english/
  5. 노리코시 타카오, 최병주 역, 컨템포러리 댄스, 북스컴퍼니, 2005.
  6. 심정민, 21세기 춤예술 ; 심정민 평론집 2007-2009, 북쇼컴퍼니, 2012.
  7. D. Jowitt, "Ohad Naharin Brings The Gaga To Bam In Max," Villagevoice, March 11, 2009. http://www.villagevoice.com/arts/ohad-naharin-brings-the-gaga-to-bam-in-max-7132973
  8. R. Sulcas, "Dance Review, Movement Complemented by Immobility and Silence," The New York Times, March 5, 2008. http://www.nytimes.com/2008/03/05/arts/dance/05bats.html?_r=0
  9. https://www.youtube.com/watch?v=UcMiuOTpKNs&feature=player_detailpage
  10. G. Kourlasaug, "Twisting Body And Mind," NewYork Times, August 12, 2011. http://www.nytimes.com/2011/08/14/arts/dance/gaga-the-exercise-and-dance-comes-to-newyork.html
  11. http://moaoasis.com/
  12. http://www.israelidanceuk.com/#!q-and-a- with-ohad-naharin/cktm