DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship between Class Participation Motivation, Acting Expressiveness and Psychological Happiness of the College Students Majoring in Acting

연기전공대학생의 수업 참여동기, 연기표현성, 심리적 행복감의 관계

  • 이영일 (가천대학교 연기예술학과)
  • Received : 2015.11.17
  • Accepted : 2016.01.06
  • Published : 2016.01.28

Abstract

This research is to understand the causal relationship between class participation motivation, acting expressiveness and psychological happiness through the class of the college students majoring in acting. For this purpose, the simple random sampling method was used and the college students majoring play and acting in the college located in Seoul and Gyeonggi-do as a sample group and total 499 questionnaires were used. For the questions, 73 questions of which the reliability and validity is examined were used. As for a data processing method, it used the statistical package of IBM STATISTICS SPSS 22 and AMOS 22 and analyzed the results by applying the descriptive statistics analysis, confirmatory factor analysis, reliability analysis and structural equation model. The conclusion of this research is as follows. Intrinsic motivation and extrinsic motivation among the class participation motivation of the college students majoring in acting have a significant effect on all sub factors of acting expressiveness and psychological happiness statically, and a motivation has no effect on it. Both personality and expressive impulse of acting expressiveness have an effect on a psychological happiness, and mobility has no effect on it.

이 연구의 목적은 연기전공대학생들의 수업을 통해 참여동기, 연기표현성, 심리적 행복감간의 어떠한 인과관계가 있는가를 연구하는 데에 목적이 있다. 연구목적을 위해 단순무선표집 방법을 사용하였으며 서울, 경기도에 소재한 대학에 재학 중인 연극, 연기전공 대학생들을 모집단으로 설정하고, 총 499부의 설문지가 분석에 사용되었다. 설문 문항은 사전검사를 통해 신뢰도와 타당도가 검증된 73개의 문항을 사용하였다. 자료처리방법은 IBM STATISTICS SPSS 22와 AMOS 22 통계패키지를 이용하였으며, 기술통계분석, 확인적요인분석, 신뢰도분석, 구조방정식 모형을 적용하여 분석하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 연기전공대학생의 수업 참여동기 중 내적동기와 외적동기는 연기표현성과 심리적 행복감의 모든 하위요인에 정적으로 유의한 영향을 미치며 무동기는 영향을 미치지 않았다. 연기표현성 중 개성과 표현충동은 심리적 행복감에 모두 영향을 미쳤으며 동작성은 영향을 미치지 않았다.

Keywords

References

  1. 이내찬, "OECD 국가 삶의 질 구조에 관한 연구," 보건사회연구, 제32권, 제2호, pp.5-40, 2012.
  2. 송창용, 손유미, 청소년의 행복결정요인, 한국직업능력개발원, pp.195-215, 2013.
  3. D. L. Coffiman and T. D. Gilligan, "Social support, stress and self-efficacy: Effects on student's satisfaction," Jounal of collage student Recreation, Vol.4, No.1, pp.53-66, 2002.
  4. R. Loeb and P. Magee, "Changes in attitudes and self-perceptions during the first two years of college," Journal of Collage Student Development, Vol.33, pp.348-355, 1992.
  5. 홍성희, 대학생의 예술적 능력믿음, 성취목표 및 내적동기간의 구조모형검증, 성균관대학교 일반대학원 박사학위논문, 2010.
  6. 박중길, "공연예술전공 대학생의 스트레스와 사회적 지지자원," 한국스포츠 심리학회지, 제16권, 제3호, pp.153-172, 2005.
  7. 홍성택, 오진호, "연극배우의 심리적 지원에 대한 인식과 발전 방안," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제3호, pp.220-229, 2011.
  8. R. J. Wlodkowski, Enhancing adult motivation to learn(3rded.), San Francisco: Jossey-Bass, 2008.
  9. 이희수, "학습자에 대한 동기부여 방안," 연구논단, 봄호, pp.34-43, 2011.
  10. R. J. Vallerand and F. L. Rousseau, Intrinsic and extrinsic motiveation in sport and exercise, Canda : Johns Wiley & Sons, inc, 2000.
  11. L. G. Pelletier, M. S. Fortier, R. J. Vallerand, K. M. Tuson, N. M. Briere, and M. R. Blais, "Toward a new measure of intrinsic Motivation, extrinsic motivation, and amotivation in sports: The Sport Motivation Scale (SMS)," Journal of Sport & Exercise Psychology, Vol.17, pp.35-53, 1995. https://doi.org/10.1123/jsep.17.1.35
  12. R. J. Vallerand, "Toward a hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation. In M. P. Zanna(ed)," Advance in experimental social psychology, Vol.20, pp.271-360, 1997.
  13. Edward L. Deci and Richard M. Ryan, Intrinsic motivation and self-determination in human behavior, New York : Plenum Press, 1985.
  14. L. K. Z. Chian and C. K. J. Wang, "Motivational profiles of junior college athletes; A clcster analysisi," Journal of Applied Sport Psychology, Vol.20, pp.137-156, 2008. https://doi.org/10.1080/10413200701805265
  15. 박중길, 한미경, "무용과 대학생의 목표성향과 학습동기 및 인지-행동적 조절전략의 관계성 검증," 한국스포츠심리학회지, 제19호, 제3권, pp.135-149, 2008.
  16. 박호영, "스타니슬라브스키 연기시스템과 미하일 체홉 연기테크닉의 경계," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제10호, pp.168-175, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.10.168
  17. C. Darwin, The expression of the emation in man and animals, New York: Philosophical Library, 1872/1955.
  18. 김은영, 연기 및 뮤지컬전공자의 무용정서표현성, 감성지능 및 연기몰입에 관한 연구, 세종대학교 대학원 박사학위논문, 2010.
  19. 박현정, 무용정서표현성 구인 탐색 및 측정도구, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  20. 최석환, 황성우, "무용전공 대학생의 내적동기와 무용정서 표현성 및 무용 자신감의 관계," 코칭능력개발지, 제16권, 제3호, pp.25-34, 2014.
  21. A. H. Maslow, Motivation and personality, New York: Harper & Row, 1954.
  22. E. Diener and R. E. Lohas, "Explaining differences in social levels of happiness: Relative standars, need fulfillment, culture, and evaluation theory," Journal of Happiness Studies, Vol.1, pp.41-78, 2000. https://doi.org/10.1023/A:1010076127199
  23. R. J. Vallerand, L. G. Pelletier, M. R. Blais, N. M. Briere, C. Senecal, and E. F. Vallieres, "The academic motivation scsle : A measure of intrisic extrinsic and amotivaion in education," Educational and Psychological Measurement, Vol.52, pp.1003-1017, 1992. https://doi.org/10.1177/0013164492052004025
  24. E. Wessinger and D. L. Bandalos, "Development reliability and validity of a scale to measure intrinsic motivation in leisure," Journal of Leisure Research, Vol.27, No.4, pp.379-400, 1995. https://doi.org/10.1080/00222216.1995.11949756
  25. 정용각, 여가운동 참가자의 스포츠 참여동기, 각성추구, 정서의 요인이 스포츠 몰입행동에 미치는 영향, 부산대학교 대학원 박사학위논문, 1997.
  26. 김관진, 대학생의 여가스포츠 참여동기와 라이프스타일이 여가만족, 여가몰입 및 자아존중감에 미치는 영향, 순천향대학교 일반대학원 박사학위논문, 2009.
  27. 박현정, 무용정서표현성 구인 탐색 및 측정도구, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
  28. 김은영, 연기 및 뮤지컬 정공자의 무용정서표현성, 감성지능 및 연기몰입에 관한 연구, 세종대학교 대학원 박사학위논문, 2010.
  29. Carol D. Ryff, "Beyond ponce de Leon and life satisfaction : New directions in quest of successful ageing," American Psychological Association, Vol.12, No.1, pp.35-55, 1989.
  30. 양명환, "볼링중독성향과 심리적 행복감," 한국체육학회지, 제37권, 제4호, pp.217-222, 1998.
  31. 최리라, 김선정, "무용 전공 대학생들의 정서와 내적동기가 신체적 자기개념에 미치는 영향," 대한무용학회, 제70권, 제2호, pp.223-245, 2012.
  32. R. M. Ryan, J. P. Connell, and W. S. Grolnick, When achievement is not intrinsically motivated: A theory of internalization and self-regulation in school, New York: Cambridge University Press, 1992.
  33. 이경희, 무용전공자의 무용활동과 몰입경험, 자아개념 및 자아실현의 관계, 단국대학교 대학원 박사학위논문, 2006.
  34. 김용주, 레저스포츠 참여에 따른 인지된 자유감과 자아실현 및 여가만족의 관계, 중앙대학교 대학원 박사학위논문, 2006.
  35. S. J. H. Biddle, I. Seos, and N. Chatzisarantis, "Predicting physical activity intentions using a goal perspectives approach: A study of Hungarian youth," Scandinavian Journal of Medicine and Science in Sports, Vol.9, pp.353-357, 1999.
  36. M. Shafizadeh, "Relationships Between Goal Orientation, Motivational Climate and Perceived Ability with Intrinsic Motivation and Performance in Physical Education University Students," Jounal of Applied Sciences, Vol.7, No.19, pp.2866-2870, 2007. https://doi.org/10.3923/jas.2007.2866.2870
  37. 김광범, 무용전공 학생들의 참여동기 측정도구개발 및 참여동기요인 비교분석, 한양대학교 대학원 박사학위논문, 2007.
  38. Csikszentmihalyi, Beyond boredom and anxiety, San Francisco: Jossey-Bass, 1975.
  39. L. M. Wankel and S. J. Kreisel, "Factors underlying enjoyment of youth sports: Sport and age group comparisons," Journal of Sport Psychology, Vol.7, pp.52-64, 1985.
  40. 유광호, 김재운, "초등학생의 도전활동 참여가 자신감 및 내적동기에 미치는 영향," 한국초등체육학회지, 제16권, 제1호, pp.17-28, 2010.
  41. 박현경, 무용전공 여대생의 무용활동에 따른 몰입경험과 자기실현의 관계, 한국체육대학교 대학원 석사학위논문, 2002.
  42. 이태훈, 남자무용지도자의 비언어적 커뮤니케이션 행동이 학생들의 무용몰입과 무용정서표현성에 미치는 영향, 상명대학교 대학원 석사학위논문, 2014.