DOI QR코드

DOI QR Code

School Administrators' Perspectives of Effective Mathematics Instruction and Comparison to Teachers' Perspectives

좋은 수학 수업에 대한 학교 관리자의 인식 조사 및 초등 교사와의 인식 비교

  • Received : 2016.10.14
  • Accepted : 2016.10.30
  • Published : 2016.10.31

Abstract

This paper investigated the views of effective mathematics instruction on the part of school administrators, and then compared and contrasted such views with those of elementary school teachers based on the previous study. A total of 32 school administrators participated in this study and responded to three types of the questionnaire. The results of this study showed that school administrators regarded good mathematics teaching as using concrete materials and teaching students to think. School administrators put their first priority on curriculum and content among four main domains of good mathematics teaching, and did on constructing curriculum among seven sub-domains of good mathematics teaching. They agreed that good mathematics teaching includes teaching by reconstructing the curriculum according to students' various levels and teaching to emphasize the connection among mathematical concepts. However, they thought that good mathematics teaching might not include teaching for fluent calculation or teaching in well-equipped learning environment. The results of comparison of perspectives regarding good mathematics teaching between school administrators and teachers showed remarkably similar tendency. However, a noticeable difference was that school administrators agreed more than elementary school teachers with regard to the 20 elements related to effective mathematics instruction. This paper closes with implications based on the similarities and differences regarding effective mathematics instruction perceived by school administrators and teachers.

본 연구는 좋은 수학 수업에 대한 학교 관리자의 인식을 알아보고, 선행 연구를 기반으로 좋은 수학 수업에 대한 학교 관리자와 초등 교사와의 인식을 비교하였다. 이를 위해 학교 관리자 32명을 대상으로 자유기술식, 등위식, 척도식 설문을 실시하였다. 학교 관리자의 인식 조사 결과, 자유기술식 설문에서는 구체적 조작물을 활용하는 수업, 학생들이 사고할 수 있도록 지도하는 수업 등이 좋은 수학 수업의 모습으로 나타났다. 등위식 설문에서는 대영역 중 교육과정과 교육내용이, 중영역 중 교육과정 구성이 좋은 수학 수업을 구성하는 가장 중요한 영역으로 선택되었다. 또한 척도식 설문에서는 학생 수준에 맞게 교육과정을 재구성하여 실시한 수업, 수학과 기본 개념 사이의 연계성을 알 수 있도록 지도하는 수업 등은 매우 좋은 수학 수업으로, 계산을 능숙하게 할 수 있도록 지도하는 수업, 물리적 환경이 잘 조성된 상태에서 이루어지는 수업 등은 상대적으로 덜 좋은 수학 수업이라는 인식이 드러났다. 좋은 수학 수업에 대한 초등 교사의 인식을 조사한 선행 연구를 토대로 본 연구와 비교한 결과, 전반적인 경향은 유사하였다. 하지만 각 요소별로 실시한 t 검정 결과 총 48개 중 20개의 요소에서 학교 관리자와 초등 교사의 인식은 유의한 차이를 보였다. 이러한 연구 결과를 토대로 좋은 수학 수업에 대한 학교 관리자의 인식과 초등 교사와의 인식 차이에 따른 시사점을 논의하였다.

Keywords

References

  1. 배용득 (2003). 학교장 수업지도성, 학교 풍토, 수업조직화가 고등학생의 학업성취도에 미치는 공분산 구조 분석. 한국교육행정학회 <교육행정학연구>, 21(2), 31-54.(Bae, Y. D. (2003). The analysis moment of principals' instructional leadership, school climate, teacher's instructional organization on students' achievement in high schools. The Journal of Educational Administration, 21(2), 31-54.)
  2. 배용득 (2004). 교장의 수업지도성이 고등학생의 학업성취도에 미치는 영향에 대한 공변량 구조분석. 한국교육행정학회 <교육행정학연구>, 22(3), 133-158.(Bae, Y. D. (2004). The analysis moment of structure of the effects of principals' instructional leadership on students' achievement in high schools. The Journal of Educational Administration, 22(3), 133-158.)
  3. 이대현.최승현 (2006). 수학과 좋은 수업 사례에 대한 질적 분석. 한국학교수학회학회지 <한국학교수학회논문집>, 9(3), 249-263.(Lee, D. H. & Choe, S. H. (2006). A qualitative analysis on the characteristics of best practice in mathematics. Journal of the Korean School Mathematics Society. 9(3), 249-263.)
  4. 이동배.고장완.김용련 (2014). 교장지도성이 교사공동체와 교사효능감을 매개로 교사수업활동에 미치는 영향. 한국교육행정학회지 <교육행정학연구>, 32(1), 245-270.(Lee, D.-B., Ko, J. W., & Kim, Y.-L. (2014). A study on the effect of principal's leadership on teacher's class activity through the medium of teacher community and teacher efficacy. Korean Journal of Educational Administration, 32(1), 245-270.)
  5. 이전이, 구하라, 박주호, 주미경, 차윤경, 최경준 외(2014). 교장의 수업지도성에 대한 자기-타인평가일치가 학교 내 교사협력에 미치는 영향. 학습자중심교과교육학회 <학습자중심교과교육연구>, 14(4), 543-567.(Lee, J.-Y., Ku, H., Park, J.-H., Ju, M.-K., Cha, Y.-K., Choi, K.-J. et al. (2014). The effect of principal-teacherrating (dis)agreement regarding principal instructional leadership on teacher collaboration. Journal of Learner-Centered Curriculum and Instruction, 14(4), 543-567.)
  6. 이윤식.이상미 (2009). 학교장의 수업지도성과 감성지도성이 교사효능감과 교사헌신에 미치는 영향. 한국교육행정학회 <교육행정학연구> 27(2), 1-24.(Lee, Y.-S., & Lee, S.-M. (2009). The effects of principals' instructional leadership and emotional leadership on teacher efficacy and teacher commitment. The Journal of Educational Administration, 27(2), 1-24.)
  7. 정바울 (2000). 초등학교 장학문화 연구 : 중등학교와 비교하여. 한국교육행정학회 <교육행정학연구> 18(1), 127-153.(Chung, P.-U. (2000). A study on the supervisory culture in elementary school: In comparison with supervisory culture in secondary school. The Journal of Educational Administration, 18(1), 127-153.)
  8. 정혜림.허병기 (2009). 초등학교 교내자율장학에 관한 문화기술적 사례 연구. 한국교육행정학회 <교육행정학연구>, 26(1), 433-456.(Jeong, H.-R., & Huh, B.-K. (2009). An ethnographic study on the school-based supervision in an elementary school. The Journal of Educational Administration, 26(1), 433-456.)
  9. 정복이.신재철 (2010). 초등학교의 수업장학 풍토 연구. 교육종합연구소학회지 <교육종합연구>, 8(3), 65-86.(Jeong, B-E., & Shin, J.-C. (2010). A study on the instructional supervision climate of elementary schools. The Journal of Educational Research, 8(3), 65-86.)
  10. 조대연, 박용호, 김벼리, 김희영(2010). 학교장의 직무역량에 대한 요구분석. 한국교원교육학회지 <한국교원교육연구>, 27(4), 293-315.(Cho, D.-Y., Park, Y.-H., Kim, B.-R., & Kim, H.-Y. (2010). An need analysis on principal's job competency. The Journal of Korean Teacher Education, 27(4), 293-315.)
  11. 지은림.양명희.정윤선 (2011). 교사의 수업 및 평가 활동이 학생들의 자기조절학습과 학업성취도에 미치는 영향. 한국초등교육학회 <초등교육연구>, 24(4), 165-184.(Chi, E.-L., Yang, M.-H., & Cheong, Y.-S. (2011). Effects of teachers' activities for instruction and evaluation on students' self-regulated learning and academic achievement. The Journal of Elementary Education, 24(4), 165-184.)
  12. Gojak, L. M. (2012, July). Let's get it together! NCTM summing up president's message. Retrieved from http://www.nctm.org/Search/?ky=Let'sGetItTogether!
  13. Huang, R., & Li, Y. (2009). Examining the nature of effective teaching through master teacher's lesson evaluation in China. In J. Cai, G. Kaiser, B. Perry, & N. Y. Wang (Eds.), Effective mathematics teaching from teacher's perspective: National and cross-national studies (pp.163-181). Rotterdam, The Netherlands: Sense.
  14. Kepner, Jr., H. S. (2009, April) You and your principal - you're in this together! NCTM news bulletin, president's message. Retrieved from http://www.nctm.org/News-and-Calendar/Messages-from-the-President/Archive/Henry-(Hank)-Kepner,-Jr/You-and-Your-Principal%E2%80%94You_re-in-This-Together!/
  15. Lappan, G. (1999, April). High-quality teachers or high-quality teaching? NCTM news bulletin, president's message. Retrieved from http://www.nctm.org/News-and-Calendar/Messages-from-the-President/Archive/Glenda-Lappan/High-Quali ty-Teachers-or-High-Quality-Teaching_/
  16. Lott, J. W. (2002, September). It's time to work together. NCTM news bulletin, president's message. Retrieved from http://www.nctm.org/News-and-Calendar/Messages-from-the-President/Archive/Johnny-Lott/It_s-Time-to-Work-Together/
  17. Munter(2014). Developing visions of high-quality mathematics instruction. Journal of Mathematics Teacher Education 45(5), 584-635.
  18. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: The Author.
  19. National Council of Teachers of Mathematics (2007). Mathematics teaching today (2nd ed.). Reston, VA: The Author.
  20. National Council of Teachers of Mathematics (2014). Principles to actions: Ensuring mathematics success for all. Reston, VA: The Author.
  21. National Governors Association Center for Best Practices and Council of Chief State School Officers (2010). Common core state standards for mathematics. VA: Author. Retrieved from http://www.corestandards.org.
  22. Philipp, R. A. (2007). Mathematics teacher's belief and affect. In F. K. Lester, Jr., (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 257-318). Charlotte, NC: Information Age.
  23. Pang, J. S., & Kwon, M. S. (2015). Elementary and secondary school teachers' perspectives of effective mathematics teaching, Journal of Korean Society of Mathematical Education, 19(2), 141-153.
  24. Smith, M. S., & Stein, M. K. (2011). 5 practices for orchestrating productive mathematics discussions. Reston, VA: NCTM.