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An Empirical Study on the Effect of Respondent Bias in PSM : Case in Apartment Pricing

PSM 가격평가 주체에 따른 아파트 가격결정 효용성 실증연구

  • 조한진 (한국토지주택공사 토지주택연구원) ;
  • 김종림 (한국토지주택공사 토지주택연구원)
  • Received : 2016.09.22
  • Accepted : 2016.10.30
  • Published : 2016.10.31

Abstract

PSM is widely used pricing tool in field by the reason of data collection convenience and analytical intuitiveness. However, In high involvement environment, strategic respondent bias influence in reducing the price. By using 3 empirical cases of LH apartment for sale, We found that latent consumers' recognition of the range of acceptable and the range of optimal price are lower than real estate agent representative respondents'. This phenomenon is considered loss aversion effect of prospect theory to reduce loss by reducing price, and more influenced in high involvement situation than latent consumer respondents'. Also we found PSM result using real estate representative data is more useful in real market than latent consumers data distorted by loss aversion effects. The meaning of this study is finding some limitation in PSM using consumer data generally used. In further study, development of PSM measurement tool to minimize the effect of strategic bias are need to be studied. Also some new approaches in reinterpretation of the range of acceptable price and the range of optimal price are need to be followed.

PSM기법은 자료수집의 편의성과 해석의 직관성 때문에 흔히 이용되는 가격결정기법이다. 그러나 PSM은 가격판단의 상황이 응답자에게 고관여상황으로 인식될 경우 의도적으로 가격을 낮추어 부르는 전략적 편의가 발생할 여지가 있다. 본 연구는 아파트 가격판단의 상황에서 잠재적수요자가 이를 고관여상황으로 인식할 경우 손실회피를 위해 가격을 낮추어 왜곡시키는 현상을 실증하고자 하였다. 2015년 분양된 LH 아파트 세 곳을 대상으로 한 실증연구 결과 모든 사업지구에서 잠재수요자의 수용가격대가 부동산업소의 수용가격에 비해 낮은 수준에서 형성되었음을 확인하였다. 또한 적정가격대 역시 부동산업소에 비해 최소한 유사하거나 낮은 수준에서 형성되었음이 나타났다. 이러한 현상은 잠재수요자가 부동산업소에 비해 가격판단의 상황을 고관여상황으로 인식하고 가격을 낮추어 손실을 기피하고자 하는 전망이론의 손실기피 현상이 작용한 것으로 판단된다. 실제분양가격과 초기계약률을 비교하였을 경우 손실기피로 인한 가격의 왜곡이 심한 잠재수요자보다 부동산업소의 PSM결과가 현실적인 효용성이 있음이 확인되었다. 다만 향후 연구에서는 관여도의 문제를 최소화할 수 있는 측정도구의 개발과 수용가격대와 적정가격대의 해석에 대한 새로운 접근이 모색되어야 할 것이다.

Keywords

References

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