DOI QR코드

DOI QR Code

Application of the Theory of Planned Behavior toward the Elders -Focus on Pre-service Childcare Teachers who have living Grandparents-

계획된 행동이론을 적용한 경로행동 연구 -조부모가 생존한 예비보육교사 중심으로-

  • 고은교 (남부대학교 사회복지학과) ;
  • 신수경 (남부대학교 유아교육과)
  • Received : 2016.11.02
  • Accepted : 2016.12.05
  • Published : 2016.12.28

Abstract

The purpose of this study was to identify the effects influencing path behaviors of pre-service childcare teachers to present the educational and social welfare measures for promoting children's character development and preventing the alienation of the elderly. The subjects for this study are 176 students who completed the childcare teacher course in four universities located in G city and J province. The scale of this study utilized modified, supplemented scale used in previous studies[1][2] that was constituted for a newly transformed model based on planned behavior theories. The contents of research design include salience beliefs such as attitude beliefs, normative beliefs, control beliefs, etc. as well as a model of planned behavior theories such as attitudes, subjective norms, perceived behavior control, behavior intension, behavior, etc. This study conducted frequency analysis and regression analysis for the data collected by using the SPSS 18.0 for Windows. From the results of verification, all hypothesis was supported. Thus, usefulness of this theory was reconfirmed, and the results of this study are to be utilized as basic materials for professionals who make every endeavor in a perspective of children's character development and in a perspective of reducing alienation phenomenon of the elderly.

본 연구는 유아의 인성발달 증진과 노인소외현상 감소를 위한 교육적 사회복지적 방안을 제시하고자 예비보육교사의 경로행동에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 본 연구를 위한 연구 대상자로는 G시와 J도에 소재하는 4개 대학교의 보육교사과정 이수자인 여학생 176명이다. 연구 도구로 사용된 예비보육교사의 경로행동 측정 도구로는 계획된 행동이론을 근거하여 새롭게 변형한 모형에 맞춰 구성된 선행연구[1][2]에서 사용한 척도를 수정 보완하여 사용하였다. 연구설계 내용으로는 태도, 주관적 규범, 지각된 행동통제, 행동의도, 행동 등 계획된 행동이론의 모형에 태도적 신념, 규범적 신념, 통제적 신념 등 현출신념을 포함하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 for Windows를 사용하여 빈도분석, 회귀분석을 실시하였다. 검증 결과, 외생변수와 내생변수 간에 유의한 인과관계가 있는 것으로 나타나 모든 가설은 지지되었다. 이로써 본 이론의 유용성이 재 입증되었으며, 연구 결과는 유아의 인성발달이라는 교육적 측면과 노인소외현상 감소라는 복지적 측면에서 노력하는 전문가들을 위한 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 고은교, 계획된 행동이론을 적용한 아동의 경로행동에 관한 기술적 연구, 조선대학교 대학원, 박사학위논문, 2009.
  2. 고은교, 최태은, "계획된 행동이론을 적용한 성인의 경로행동 연구," 남부대학교 논문집, 제11권, pp.15-26, 2011,
  3. 교육과학기술부, 개정교육과정 교육부 고시 제2009-41호, 교육과학기술부, 2009.
  4. M. W. Berkowitz and J. H. Grych, "Fostering goodness: Teaching parents to facilitate children's moral development," Journal of Moral Education, Vol.27, No.3, pp.371-391, 1998. https://doi.org/10.1080/0305724980270307
  5. 서유현, 내 아이의 미래가 달라지는 엄마표 뇌교육, 아이트리, 2010,
  6. 최인수, 창의성의 발견, 서울: 샘앤파커스, 2011.
  7. 박현진, 김숙자, "유아 인성교육 방향 모색을 위한 선행연구 고찰," 아동교육, 제21권, 제2호, pp.5-26, 2012.
  8. 윤영, 교사와 학부모의 인성교육에 대한 인식 일치도 및 효과 연구, 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 2011.
  9. 구본만, "인격주의 인성교육의 실천 방향," 종교교육연구, 제49권, pp.23-49, 2015.
  10. 도승이, "사회정서학습 측면에서 인성교육과 인성의 측정," 교육심리연구, 제29권, 제4호, pp.729-735, 2015.
  11. 이민영, "한국적 효사상의 발달과정 연구 : 가족 및 노인복지에 대한 함의," 이화사회복지연구, 제9권, pp.65-84, 2003.
  12. 박영숙, 박홍재, "효복지 개념의 정립과 그 시사점," 한구효학회, 제19권, pp.89-114, 2014.
  13. 한정란, "중.고등학생들의 노인에 대한 태도," 미래교육연구, 제17권, 제2호, pp.175-200, 2002.
  14. 김형수, 김신향, "우리나라 노인자살률의 지역적 편차와 요인에 관한 연구-16개 광역시.도를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제11호, pp.215-224, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.11.215
  15. D. D. McLean, A. R. Hurd, and N. B. Rogers, Kraus's Recreation and Leisure in Modern Society(8th ed), Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 2008,
  16. 이광숙, 최균, "후기고령노인의 자살시도 경험," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제7호, pp.224-254, 2015.
  17. 고태규, 복지레저서비스론 , 경기: 집문당, 2009.
  18. 김형수, 허평화, "노인자살 예방전략에 관한 모색," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제3호, pp.309-317, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.3.309
  19. Lickona, Educating for character, A comprehensive approach. In A. Molnar(Ed.). The construction of children's character, IL: University of Chicago Press, 1997.
  20. Klausmeir and Ripple, Learning and human abilities, New York: Harper & Row, 1971.
  21. 한정란, "세대공동체 교육 프로그램의 효과 연구-아동과 청소년에 대한 효과를 중심으로-," 노인복지연구, 제23권, pp.157-177, 2004.
  22. L. S. Vygotsky, Mind in society, The development of higher psychiligical process(ed. by M. Cole, J. Scribner, V John-Steiner, and E. Souberman), Cambridge: Harvard University Press, 1978.
  23. K. Poter and N. O'Conner, "Changing attitudes of university students to old people," Educational Gerontology, Vol.3, pp.139-148, 1978, https://doi.org/10.1080/0360127780030203
  24. Mc Guire, Attitudes and attitude change, in Lindzey Gardner & Elliot Aronson(eds), Thr Handbook of Social Psychology(3rd ed), Ravdom House, 1985.
  25. Durand and Klemmack, "Cognitive Differentiation and the attitudes of Older Persons," Research on aging, Vol.3, pp.333-344, 1981. https://doi.org/10.1177/016402758133006
  26. 배한동, 이애란, "비고츠키의 관점에서 본 부적응아 인성 교육 방안," 윤리교육연구, 제17권, pp.243-266, 2008.
  27. 윤영동, "사회구성주주의의 관점에서 본 내러티브와 아동의 인성교육," 초등도덕교육, 제39권, pp.139-168, 2012.
  28. 김국현, "인성교육을 위한 교사의 역할 변화와 교사교육의 개선," 교원교육, 제29권, 제1호, pp.133-150, 2013.
  29. 금교영, "인격전형과 인성교육 연구: 인격전형의 인성교육 모델효과," 동서철학연구, 제72권, pp.439-461, 2014.
  30. 서정화, "인성교육 진흥을 위한 교원 역량 강화의 과제," 한국교원교육연구, 제32권, 제3호, pp.387-404, 2015.
  31. 정윤경, "인성교육 활성화를 위한 교사의 인성교육," 교육의 이론과 실천, 제20권, 제2호, pp.77-104, 2015.
  32. 최예솔, 이하영, 진영은, "인성교육에 관한 국내 연구동향 및 과제," 학습자중심교과교육연구, 제16권, 제6호, pp.489-517, 2016.
  33. 김명소, 김금미, 한영석, "남성의 양성평등행동에 대한 합리적 행위이론 및 계획된 행동이론의 적용: 도덕적 책무의 역할 탐색," 한국심리학회지여성, 제9권, 제1호, pp.1-21, 2004.
  34. 박진경, "여가행동을 예측하는 모형 탐색:합리적 행동이론과 계획된 행동이론을 적용하여," 대한관광경영학회, 제26권, 제4호, pp.237-255, 2011.
  35. Ajzen, Attitude, personality and behavior. Milton Keynes: Open University Press, 1988.
  36. Ajzen, "The theory of Planned Behavior," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.50, No.2, pp.179-211, 1991. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  37. 박희서, 김은희, "계획행동이론에 근거한 쓰레기 감량형태의 연구," 사회과학연구, 제25권, 제1호, pp.1-17, 2004.
  38. 김은경, "조부모 관련 변인이 대학생의 노인에 대한 태도에 미치는 영향," 한국노년학회, 제23권, 제3호, pp68-74, 2003.
  39. 임미혜, 성인진입기 손자녀-조부모 유대와 부/모-조부모 관계질, 접촉, 가치유사성과의 관계: 부계, 모계와 손자녀 성에 따른 비교 연구, 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2013.
  40. 정민숙, 고은교, "계획된 행동이론을 적용한 고등학생의 경로행동 예측," 학교사회복지, 제20권, pp.55-76, 2011.
  41. 박종덕, "인성교육과 교사의 전문성: 초등교사의 역할에 주는 시사," 초등교육연구, 제20권, 제3호, pp.107-127, 2007.
  42. L. M. Wankel, W. K. Mummery, T. Stephans, and C. L. Craig, "Prediction of Physical Activity Intention From Social Psychological Variables: Results From the Campbell's Survey of well-being," Journal of Sport & Exercise Psychology, Vol.16, pp.56-69, 1994. https://doi.org/10.1123/jsep.16.1.56