DOI QR코드

DOI QR Code

The Character of Contents Production System in the Comprehensive Programming Channels

종합편성채널의 콘텐츠 생산 방식의 특성

  • 노동렬 (성신여자대학교 미디어커뮤니케이션학과)
  • Received : 2016.09.07
  • Accepted : 2016.10.17
  • Published : 2016.11.28

Abstract

It has become five years since comprehensive programming licenses were rendered in Korea. Allocating a lion's share of their air time on live news and news commentaries, those channels have established a unique live production system or a broadcasting system which is heavily live production-oriented, to be exact. The live commentaries are filled with a mixture of news flashes, conventional news commentaries, and debates. Those channels get their news and commentary programs made through subsidiaries' where production directors and studio staffs belong. They, being very sensitive about viewer rating, tend to be aggressive about reruns of highly rated programs and they do not even seem to care when the regular programs actually went out. This kind of reckless strategy to pursue a higher viewer rating could limit not only new programming attempts but also exposure diversity.

출범한 지 5년이 지나고 있는 종합편성채널은 생방송 위주의 생산체계를 구축하고 있다. 생방송 비율이 높다는 것은 뉴스와 시사프로그램의 높은 비중을 의미하는데, 특히 시사프로그램의 생방송 생산방식이 지니는 의미는 중요하다. 종합편성채널의 생방송 시사프로그램은 뉴스보다 속보성에서 앞서면서 시청자들을 그 사건에 참여하는 것처럼 느끼게 하는 동시에 해설, 토론, 추론 등이 뒤섞이는 특징을 지닌다. 생방송 비중이 높은 종합편성채널들은 스튜디오 제작 스태프들을 보유하고 있는 자회사를 설립해 뉴스와 시사프로그램을 생산하고 있으며, 연출자들은 자회사에 소속되어 있다. 종합편성채널들은 재방송 전략을 통해 전체 시청률을 향상시키기 위하여 본방송 시기와 관계없이 재방프로그램을 선정하고 있다. 이는 새로운 프로그램을 개발하기보다는 성공한 프로그램들을 장기적으로 제작하는 생산방식에 영향을 미치며, 노출 다양성 제고를 제한하는 요인으로 작용하고 있다.

Keywords

References

  1. 방송통신위원회, 종합편성 및 보도전문 방송채널사용사업 승인 기본계획, 2010.
  2. 최세경, "종합편성채널의 편성전략, 장르 다양성 그리고 시청 성과," 방송문화연구, 제24권, 제1호, pp.75-109, 2012.
  3. 조익환, 이상우, "경쟁 환경에 따른 신규 미디어와 기존 미디어의 프로그램 다양성 연구," 한국방송학보, 제26권, 제6호, pp.177-212, 2012.
  4. 하주용, "종합편성채널의 초기 성과 분석; 사회문화적 성과와 운영 성과를 중심으로," 방송통신연구, 겨울호, pp.37-67, 2013.
  5. 윤홍근, "종합편성채널의 브랜드 정체성과 브랜드 체계," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제2호, pp.161-171, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.161
  6. 노동렬, "방송시장의 붉은 여왕 효과 연구; 종편환경으로 인한 드라마 시장의 변화 요인을 중심으로," 방송과 커뮤니케이션, 제13권, 제1호, pp.97-145, 2012.
  7. 조영신, "종합편성채널의 경제학; 갈림길의 선택," 방송문화연구, 제24권, 제1호, pp.39-74, 2012.
  8. 박기묵, 김광재, "방송시장의 경쟁구조와 뉴스 콘텐츠 품질: 종합편성채널과 지상파 영상뉴스 비교분석," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제12호, pp.706-722, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.12.706
  9. 한국콘텐츠진흥원, 2015 방송영상산업백서, 2015.
  10. 원성윤, "드라마.예능 접고 뉴스.교양으로 띄운종편 1년," 시사저널, 2012.12.5.
  11. 고정미, 홍현진, "종편시청률 톱100," 오마이뉴스, 2013.5.6.
  12. P. M. Napoli, Audience Economics: Media institutions and the audience marketplace, NY: Columbia University Press, 2003.
  13. R. Williams, Television: Technology and cultural form, London: Routledge, 1974.
  14. P. M. Napoli, Foundations of Communication Policy: Principals and process in the regulation of electronic media, Cresskill, NJ: Hampton Press, Inc., 2001.
  15. 최선영, 한희정, "종합편성채널의 독립제작 환경과 관행에 관한 연구," 한국언론정보학보, 제73호, pp.56-91, 2015.