DOI QR코드

DOI QR Code

Study within the Framework of Collaboration on the Limitation and Alternatives of Governmental Project for Science Culture

협업의 관점에서 바라본 정부주도 과학문화 사업의 한계와 대안

  • 손향구 (동국대학교 다르마칼리지) ;
  • 박진희 (동국대학교 다르마칼리지)
  • Received : 2016.08.17
  • Accepted : 2016.11.14
  • Published : 2016.11.28

Abstract

The meaning and role of science culture based on such values as rational thinking, creativity, critical validation has been growing in the process of discussing various social problems. In order to diffuse science culture, it is important to sustain citizen's activeness by providing contents which can induce interest on the base of two-way communication between public and experts and to support citizen activities performed voluntarily. To that end, various people such as scientist, government policymaker, communicator, those in charge of culture and art, exhibition curator should make up collaboration system and such requirement as motivation, leadership, agreement between the participants, communication, trust relationship is also to be met properly in order to proceed collaboration efficiently. This study reviews how these factors are coming true in governmental project for science culture and develops proposal for improvement on the base of opinions collected through expert meetings, interviews, workshop and data research. In addition, it explains that government must strengthen scientific cultural project personnel and lay infra such as communications hub, regional center, platform and improve the business selection method to promote competition and collaboration among project participants with reformation of reward and regulatory systems. It is performed to suggest comprehensive ways to increase efficiency of project for science culture out of not the deficit model which regard public as passive acceptant but context model or PES(public engagement in science) that take public who focus his attention and participate actively into account.

사회 제반 문제를 논의하는 과정에 합리적 사고, 창의성, 비판적 검증을 근간으로 하는 과학문화의 역할과 의미가 점차 확대되고 있다. 과학문화 확산을 위해서는 대중과 전문가간의 쌍방향 소통을 기반으로 흥미를 유발할 수 있는 콘텐츠를 제공하거나 자발적으로 전개되고 있는 시민과학 활동을 지원하는 방안을 마련해 대중의 능동성을 지속시키는 것이 중요하다. 이를 위해서는 과학자, 정부정책담당자, 커뮤니케이터, 문화예술인, 전시담당자 등 다양한 주체간의 협업체계를 구성해야하며, 협업이 원활하게 진행되기 위해서는 참여자들 간의 합의, 동기부여, 리더십, 의사소통, 신뢰관계 형성 등의 요인이 제대로 충족되어야한다. 본 연구에서는 전문가자문회의, 인터뷰, 워크숍 등을 통해 취합된 의견과 자료조사를 토대로 정부주도 과학문화 사업에서 이러한 요인들이 얼마나 실천되고 있는지 검토한 후 개선안을 제시하고자 하였다. 특히, 과학문화사업 인력을 충원하고 커뮤니케이션 허브, 지역거점, 플랫폼 등의 기반을 구축해야하며, 사업 참여자의 경쟁과 협업을 촉진하기 위해 사업선정방식을 개선하고, 나아가 규제와 보수체계를 현실화해야 한다는 점을 구체적으로 설명하였다. 이는 대중을 수동적 담지자로 전제하는 결핍모형에서 벗어나 자신의 관심을 능동적으로 표출하고 참여하는 구성원으로 고려하는 맥락모형이나 참여모델관점에서 사업의 효율성을 증진하는데 필요한 포괄적 방안을 제시하기 위한 것이다.

Keywords

References

  1. 정광수, 선진 과학문화의 사회적 역할에 관한 연구, 한국과학재단, 2003.
  2. 이초식, "21세기 과학문화와 철학사상," 21세기 과학문화의 새로운 패러다임을 향하여, pp.96-100, 한국과학재단, 포항공과대학교, 2000.
  3. 김문조, "과학문화의 역사사회학적 고찰," 한국의 과학문화: 그 현재와 미래, pp.33-91, 생각의 나무, 2003.
  4. 김동광, "STS'와 시민참여: 대중의 과학이해(PUS)에서 과학기술의 시민참여까지," 한국과학기술학회 자료집, pp.1-13, 2008.
  5. 박진희, 과학문화 지속발전을 위한 법제연구, 한국과학창의재단, 2014.
  6. 송성수, 한국 과학기술문화 활동의 진화와 과제, 과학기술정책연구원정책자료, 2003.
  7. 이영희, "과학기술 대중화의 새로운 모델 : 시민참여를 중심으로," 한국정책학회보, 제6권, 제1호, pp.204-229, 1997.
  8. 송위진, "과학문화정책의 전환," Issues & Policy, pp.1-19, 2011.
  9. E. R. Lai, Collaboration: A Literature Review, Pearson, 2011.
  10. Z. Lu, N. Zhang, and Q. Meng, "Understanding Cross-Sector Collaboration In E-Government Development: Theoretical Consideration Based On Extended Brysons' Framework," PACIS 2010 Proceedings Paper 99, 2010.
  11. J. R. Blickstead, E. Lester, and M. Shapcott, Collaboration in The Third Sector: from Co-Opetition to Impact Driven Cooperation, Wellesley Institute, 2008.
  12. B. Gazley and J. L. Brudney, "The purpose (and perils) of government-nonprofit partnership," Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, Vol.36, pp.389-415, 2007. https://doi.org/10.1177/0899764006295997
  13. http://www.alio.go.kr
  14. 고홍숙, "과학대중화를 위한 방송프로그램 제작의 활성화 방안 연구," 미디어, 젠더 & 문화, 제24호, pp.5-47, 2012.
  15. Edinburgh International Science Festival, Edinburgh International Science Festival Annual Review 2013-2014, 2004.
  16. 최준호, 과학문화사업 추진과정에서의 참여 주체 간 정책 네트워크 연구, 서울대학교, 석사학위논문, 2008.
  17. 조숙경, "과학기술문화의 의미와 과제," 과학기술정책, 제143호, pp.29-39, 2003.
  18. 조숙경, "과학커뮤니케이션 : 과학문화의 실행," 과학기술학연구, 제13호, pp.151-175, 2007.
  19. A. Irwin and B. Wynne(eds), Misunderstanding Science? the public reconstruction of science and technology, Cambridge University Press, Cambridge, 1996.
  20. J. Ziman, "Not Knowing, Needing to Know, Wanting to know," in Bruce V. Lewenstein(eds), When Science Meets the Public, Committee on Public Understanding of Science and Technology Directorate for Education and Human Resources Programs American Association for the Advancement of Science, pp.13-20, 1992.
  21. 송해룡, 김원제, 조항민, "국내 과학전문 채널 활성화를 위한 콘텐츠 개발 및 홍보전략 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제5호, pp.103-112, 2012.
  22. 손향구, "일반인을 위한 과학대중화 콘텐츠 개발의 효율성 제고 방안," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제2호 pp.117-128, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.02.117
  23. JST, Report on Science Agora 2014: How can we come together for building relations between future society and science?, 2014.