초록
일반적인 교통시설물 기초들은 다짐된 조립재료로 구성되는데 강성과 변형은 입자의 크기들이나 분포, 그리고 표면 하중에 의하여 많은 영향을 받아 변형을 유발하게 된다. 따라서 조립재료에 대한 변형 특성 이해와 해석 예측이 필요하다. 본 연구에서는 이러한 목적을 위하여 개별요소법을 도입하였다. 조립재료의 입자분포를 고려할 수 있는 알고리즘을 수립하고 이를 수치해석에 적용하였고, 삼축압축시험의 응력-변형곡선과 결과를 비교하여 적용 방법의 타당성을 평가하였다. 그 결과 입도분포를 잘 반영하는 해석이 매우 적합한 결과를 보여주고 있으며 하중과 입자의 각 조건을 적용하여 관련 영향들을 살펴보았다.
Generally, conventional transport infrastructures consist of compacted granular materials. Their stiffness and response greatly depend on the particle sizes and distributions, and application of loading on the surface over a foundation may induce deformation in both the surface and the underlying foundations. Therefore, a better understanding of the deformation characteristics on granular materials and the prediction are needed. For this reason, an attempt to evaluate and predict deformation of coarse materials based on the discrete element method is presented in this paper. An algorithm for particle distribution curve analysis was formulated and incorporated into the discrete element program. The results show that the discrete element model with particle distribution curve is suitable for estimating stress deformation in a pre-peak response. Unlike conventional uniform or random particle distribution, the response can be obtained by the use of the proper model and approach.