A study on the differences in desirable character and the creative personality according to appearance management behaviors among male and female adolescents

중학생의 외모관리행동에 따른 바른 인성과 창의적 인성의 차이연구

  • Choi, Ji soo (Unam middle school) ;
  • Wee, EunHah (Dept. of Home Economics Education, Institute of Human Ecology, Chonnam National University)
  • 최지수 (운암중학교) ;
  • 위은하 (전남대학교 가정교육과, 생활과학연구소)
  • Received : 2015.08.17
  • Accepted : 2015.09.29
  • Published : 2015.09.30

Abstract

This study examined whether any differences can be found in desirable character traits and creative personality characteristics depending on the appearance management behaviors of male and female adolescents in Gwangju, South Korea. It was conducted by administering a self-report survey to 544 male and female middle school students. The collected survey data were analyzed by Means, Cronbach's ${\alpha}$, Factor analysis, One-way ANOVA, and Duncan-test using the SPSS/PC WIN 19.0 statistical program. The results were as follows: According to the results of the survey, total coordination seeking in appearance management behavior is very important to teens and is deeply related to desirable character traits and creative personality characteristics. Desirable character traits show positive results for basic living habits, filial piety, respect and affection. Creative personality characteristics show positive results for curiosity, open thinking, risk taking, assignment completion and esthetic appreciation. Considering these findings, there is a need for supplementary content on total coordination seeking behavior in home economics courses. Positive effects in terms of desirable character traits and creative personality characteristics can be expected through after class activities involving clothing habits or searching for a path in life and given the depth of education related to total coordination through a free semester system.

본 연구는 중학생의 외모관리행동에 따른 바른 인성과 창의적 인성의 차이를 살펴봄으로써 외모관리행동에 따른 바른 인성과 창의적 인성 측면에서 어떤 점들을 고려할 수 있을지에 관한 기초적인 자료를 제공하는데 그 목적이 있다. 따라서 본 연구의 목적을 위해 광주광역시에 소재한 중학교 3학년 600명을 대상으로 2014년 2월 3일부터 2월 14일까지 설문지조사를 실시하였고 544부를 최종분석에 사용하였다. 자료 분석을 위해서 SPSS/PC WIN 19.0 프로그램을 사용하여 기술통계, 요인분석, 신뢰도 분석(Cronbach's ${\alpha}$), 일원분산분석(One-way ANOVA), Duncan-test를 실시하였다. 이와 같은 연구 결과를 살펴볼 때 외모관리행동 중 토털코디네이션 추구행동은 중학생의 관심도가 높고 바른 인성과 창의적 인성과 관련이 깊었다. 바른 인성에서는 기본생활습관과 효도 경애, 창의적 인성에서는 호기심, 사고의 개방성, 위험감수, 과제집착, 심미성에 긍정적인 결과를 보였다. 이러한 점을 고려하여 가정 교과 교육과정에 토털코디네이션 추구행동과 관련된 내용이 보완될 필요성이 있다고 생각된다. 또한, 의생활 영역과 관련된 방과 후 활동 프로그램을 실시하거나 자유학기제를 통한 진로탐색의 기회를 마련하여 토털코디네이션과 관련된 심층적인 교육이 이루어진다면 바른 인성과 창의적 인성에 긍정적인 영향을 미칠 것이라 기대한다.

Keywords