Abstract
This study is aimed at exploring the educational meaning of cooperative hands-on activity in the technology subject from the perspective of a student who is an education consumer. For this purpose, this study selected 12 first year student of a middle school located at G City of Gyeonggi-do Province as research participants through purposeful sampling, and conducted an in-depth interview and group discussion based on stimulated recall questionary techniques. This study utilized area analysis, classification analysis and component analysis as a data analysis method, and secured the verity of the research through the examination between research participants and triangulation. As a result of this research work, it was found that the cooperative hands-on class in the technology subject had the meaning of 'Space between a burden and excitement about the technical making', 'Clue and ignition point of technological problem solving', and 'Self-discovery through Technical capability'. To be more concrete, 'Space between a burden and excitement about the technical making' means that students, whose usual school record is excellent, felt great psychological burdens of performance assessment, but their pre-experience and interest in 'Making' induced them to feel exhilaration of hands-on activity. 'Clue and ignition point of technological problem solving' means that students get to make much of the understanding & formation of the relationship with teammates in the process of resolving an unfamiliar hands-on activity task and to have the continuous problem-solving ability. 'Self-discovery through Technical capability' means that students get to realize the importance of learning experience of one's own making through hands-on activity learning, which could be the opportunity to meet the operant demands of the inner side. This study hopes that such results could be utilized as the basic data needed for designing the hands-on activity education in the technology subject more meaningfully and systematically for the time to come.
본 연구는 중학교 기술교육에서 기술적 문제해결 체험활동을 통해 나타나는 학생들의 변화를 탐색하는 것에 목적을 두었다. 이를 위해 연구 참여자는 경기 G시의 중학교 1학년 학생 12명을 유목적적 표집법으로 선정하였고, 자료 수집을 위해 자극 회상 질문법에 의한 심층면담, 집단토론을 실시하였다. 자료 분석 방법으로는 영역 분석, 분류분석, 성분분석 방법을 활용하였고, 연구 참여자들 간 검토 및 삼각검증을 통해 연구의 진실성을 확보하였다. 연구 결과 기술 교육에서 기술적 문제해결 체험 활동 수업은 학생들에게 '기술적 제작에 대한 부담과 흥분사이', '기술적 문제해결의 실마리와 발화점', '기술적 능력을 통한 자아의 발견'의 의미를 갖는 것으로 나타났다. 구체적으로 '기술적 제작에 대한 부담과 흥분사이'는 평소 성적이 우수한 학생들은 수행평가에 대한 심리적 부담감을 많이 느꼈지만, 일반적인 '만들기'에 대한 선(先)경험과 흥미는 체험활동에 대한 흥분감을 느끼도록 하였음을 의미한다. '기술적 문제해결의 실마리와 발화점'은 생소한 체험활동 과제를 해결하는 과정에서 모둠원들과의 관계 이해 및 형성을 중요시 하게 되고, 지속적 문제 해결력을 갖도록 함을 의미한다. '기술적 능력을 통한 자아의 발견'은 체험활동 학습을 통해 스스로 '만들어가는' 학습 경험의 중요성을 깨닫게 되고, 내면의 조작적 욕구 충족의 기회가 될 수 있음을 의미한다. 이러한 결과는 향후 기술 교육에서의 기술적 문제해결 체험활동 교육을 보다 의미 있고 체계적으로 설계하는데 필요한 기초 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.