빅데이터 정보시스템의 구축 및 사례에 관한 연구

A Study of Big Data Information Systems Building and Cases

  • 투고 : 2014.12.29
  • 심사 : 2015.09.29
  • 발행 : 2015.09.30

초록

빅데이터와 관련하여 많은 성공사례들이 보고되었지만 실제로 시스템을 구축하는 데 있어서는 여전히 많은 어려움이 있다. 기술적인 측면에서 데이터의 수집과 저장, 처리와 분석, 그리고 표현과 사용에 이르는 전 과정을 포괄적으로 이해해야 하고, 비즈니스적 측면에서는 구축된 시스템으로부터 얻을 수 있는 가치를 미리 파악하여 투자를 감행해야 하는 경영진에게 설명해야 한다. 본 연구는 빅데이터 정보시스템을 구축하는 것과 관련된 사항들을 쉽게 파악할 수 있는 5W 1H 프레임워크를 제공하고, 제시된 프레임워크를 기존의 빅데이터 사례들에 적용한 예시를 보여주었다. 투자를 위한 경영진의 의사결정을 이끌어내고 빅데이터 프로젝트의 종합적인 이해와 관리에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.

Although many successful cases regarding big data have been reported, building information systems of big data is still difficult. From the perspective of technology the builders need to understand the whole process of systems development ranging from collecting, storing, processing, and analyzing data to presenting and using information. Whereas, from the perspective of business, the builders need to understand the values of the proposed big data project and explain to top managers who have to make a decision of the risky investment. This study proposes a framework of 5W 1H that can help the builder understand things related to the development of big data information systems. In addition, big data cases from the real world have been illustrated by applying to the framework. It is expected to help builders understand and manage big data projects and lead managers to make better decisions of the investment to the development of information systems.

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