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An Analysis on a Share of Public Transportation Expenditure in Car-Owning Household - Focused on the Seoul Metropolitan Area -

자동차 소유가구의 대중교통비 지출비율에 대한 영향요인 연구

  • 장성만 (서울시립대학교 일반대학원 도시공학과) ;
  • 이창효 (서울시립대학교 도시공학과)
  • Received : 2015.06.12
  • Accepted : 2015.07.24
  • Published : 2015.09.30

Abstract

The purpose of this study is to confirm a structural relationship on factors affecting ratio of public transportation spending to a car-owning household's total transportation expenditure. For this purpose, informations of household's attributes and activities were gathered using the 13th Korean Labor and Income Panel Study (KLIPS), and information of land-use and transportation conditions on their residential locations was collected and processed. A structural equation model (SEM) on determinants affecting ratio of public transportation expenditure was constructed, based on an execution result of factor analysis using the analyzing database. The latent variables were derived as land-use/transportation characteristic, household's attribute and household's activity. In the analyzing result of the SEM, the entire latent variables were significant. And, the first two latent variables had positive influences, and the last latent variable had a negative impact. To promote public transportation use of the car-owning households, this study suggests that the policies such as enhancement of convenience in public transportation use for the household's activities and improvement of the land-use/transport conditions are required.

본 연구는 자동차 소유가구를 대상으로 가구의 교통비 지출 중 대중교통비의 지출비율에 영향을 미치는 요인들의 구조적 관계를 분석하는 데 목적이 있다. 이를 위하여, 2010년 도시가구에 대해 심층 면접조사를 수행한 한국노동패널 자료를 기초로, 가구/주택 특성과 활동특성에 대한 자료를 수집하였으며, 조사 가구가 거주하는 지역의 토지이용 및 교통 여건 관련 분석 자료를 수집 가공하였다. 수집된 정보에 대한 인자분석을 통하여 대중교통비 지출비율에 영향을 미치는 요인에 대한 구조방정식모형을 구축하였다. 분석 결과, "계획된 도시지역"특성과 "보편적 가구특성"에 대한 잠재변수는 대중교통비 지출비율에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었으며, "가구생활비 지출"은 부(-)의 영향 관계를 나타냈다. 본 연구는 자동차 소유가구의 대중교통 이용 증진을 위해서는 가구활동에 대한 대중교통의 이용 편리성 확충과 토지이용/교통 여건의 개선이 필요함을 시사한다.

Keywords