DOI QR코드

DOI QR Code

Aesthetic Characteristics and UX Evaluation of Mobile Platforms

모바일 플랫폼의 미학적 특징과 UX 평가

  • 정동훈 (광운대학교 미디어영상학부)
  • Received : 2015.08.12
  • Accepted : 2015.09.15
  • Published : 2015.09.30

Abstract

Minimalism means abstinence characterized by simplicity, clarity, repetition, and exclusion while skeuomorphism means visual metaphor design characterized by retro, function, and emotion. Mobile platform interface has been developed based on those two aesthetic characteristics and user experience is evaluated using apple iOS6 and iOS7 representing skeuomorphism and minimalism respectively in this paper. Those two aesthetic designs on typography, color, and icon were tested with a sample of 35 undergraduate participants in the repeated measures design and the results showed that participants distinguished two types of aesthetic designs, and evaluated that iOS7 is superior to iOS6 on typography and identity. Comparing the levels of the three variables, aesthetic of typography, and accuracy, aesthetic and consistency of icon design were significantly differentiated and this means that although accuracy of icon design of iOS6 is superior to iOS7, iOS7 is superior in the rest of it. Overall, the participants had a positive evaluation toward iOS7.

미니멀리즘은 단순성, 명료성, 반복성, 배제성을 특징으로 장식을 배제한 절제의 미학을 의미하고, 스큐어모피즘은 복고와 기능, 그리고 감성을 특징으로 어떤 대상물을 이해하기 쉽도록 유사한 형태로 디자인한 미학적 관점을 의미한다. 모바일 플랫폼의 인터페이스는 이러한 두개의 미학적 특징을 바탕으로 개발되었는데, 본 연구에서는 이러한 미학적 특징을 갖는 대표 사례로써 애플의 모바일 운영체제인 iOS6과 iOS7을 대상으로 사용성 평가를 진행했다. 통해 이용자는 어떻게 경험하는 지를 평가한 결과, iOS6을 스큐어모피즘으로, iOS7을 미니멀리즘으로 인식하고 있다는 것을 알 수 있었다. 인터페이스 구성 요소를 변인으로 살펴보았을 때, 타이포그래피와 정체성 변인이 유의미한 차이가 있었고, 하위변인에서는 타이포그래피 변인에서는 심미성 변인만이 그리고 아이콘 디자인 변인에서는 이해가능성을 제외한 정확성, 심미성 그리고 일관성에서 유의미한 차이를 보여주었다. iOS6는 정확성에서는 더 뛰어났지만, iOS7은 나머지 차원에서 더 우수한 것으로 평가되어 연구참여자들은 iOS7에 더 긍정적인 태도를 보이는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. Atkins, R. (1997). ArtSpeak : A guide to contemporary ideas, movements, and buzzwords, 1945 to the present (Speak Series). 박진선 역(2001). 현대미 술의 개념풀이, 서울: 시공사.
  2. Choi, J. & Park, E. (2012). Emotional quality factors of the smartphone interface design (스마트폰 인터페이스 디자인의 감성 품질 영향 요인). Journal of Digital Design, 12(1), 469-478.
  3. Choi, Y., & Yoon, S. (2014). Neuroaesthetics: A concise review of the evidence aimed at aesthetically sensible design. Science of Emotion and Sensibility, 17(2), 45-54. https://doi.org/10.14695/KJSOS.2014.17.2.45
  4. Chung, D. (2010). Usability testing of mobile phone keypad and touchpad keyboards(키패드와 터치패드 휴대전화 자판의 사용성 평가). The Journal of Korea Society of Digital Industry and Information Management, 6(6), 237-250.
  5. Crowley, A. E. (1993). The two-dimensional impact of color on shopping. Marketing Letters, 4(1), 59-69. https://doi.org/10.1007/BF00994188
  6. Dermody, B. & Breathnach, T. (2010). New retro: classic graphics, today's designs. London: Thames & Hudson.
  7. Epstein, Z. (2013, August 7). Poll: People overwhelmingly prefer iOS7 design to iOS6. BGR. Retrieved from http://bgr.com/2013/08/07/ios-7-design-poll-polar/
  8. Gessler, N. (1998, January). Skeuomorphs and cultural algorithms. In Evolutionary Programming VII. 229-238. Berlin Heidelberg: Springer.
  9. Jun, Y. (2003). Minimal graphic design research (미니멀그래픽 디자인에 관한 연구). Journal of Korea Illustrators Association, 6, 225-247.
  10. Kang, Y. (2013). A study on the web user interface design of image-based social network service (Thesis. 이미지 기반 소셜 네트워크 서비스의 웹 사용자 인터페이스 디자인 분석 연구). Unpublished master's thesis, Chung-Ang University, Seoul, Korea.
  11. Kim, S. & Kwon. D. (2011). A study on formative elements for smart phone visual communication design (스마트폰의 시각커뮤니케이션 디자인을 위한 아이콘 조형요소 연구). Journal of Digital Design, 11(3), 291-300.
  12. Kim, W. (2003). Analysis on colors used in website design (웹 사이트 디자인의 색상 분석에 관한 연구). Journal of the Korea Society Industrial Information System, 8(4), 82-93.
  13. Kim, Y. (2013). A study on the characteristics of minimalism on GUI in game(게임그래픽 유저 인터페이스의 미니멀리즘 특성에 관한 연구). Cartoon & Animation Studies, 31, 249-266. https://doi.org/10.7230/KOSCAS.2013.31.249
  14. Lee, S., Jung, W., Son, J., & Jo, S. (2011). Neural correlates of the aesthetic experience using the fractal images: an fMRI study(프랙탈 이미지를 이용하여 본 미적 경험의 뇌 활성화: 기능적 자기공명영상 연구). Science of Emotion and Sensibility, 14(3), 403-414.
  15. Norman, D. (1988). The design of everyday things. NY: Doubleday Currency.
  16. Oh, I. & Jung, S. (2013). A study on skeuomorphism characteristics in application user interface design of Apple (애플 어플리케이션 UI 디자인에 적용된 스큐어모피즘 표현 특성 연구). Journal of Digital Design, 13(2), 463-472.
  17. Park, J. Lee, J., & Hong, S. (2011). Smartphone icon design trend (스마트 폰의 아이콘 디자인 표현 경향 분석). The Journal of the Korea Contents Association, 9(3), 43-52.
  18. Seo, J. & Lee, K. (2010). A study on the emotional quality design framework for improvement of the user experience (사용자 경험 증진을 위한 감성 품질 디자인 프레임웍에 관한 연구). Korean Journal of The Science of Emotion & Sensibility, 13(3), 523-532.
  19. Yoo, S. (1999). Meta-analysis of domestic ST database evaluation (데이터베이스 정보 품질 평가의 메타분석). Journal of the Korean Society for Information Management, 16(1), 157-174.
  20. Shneiderman, B. (1993). Sparks of innovation in human-computer interaction. Intellect Books.