DOI QR코드

DOI QR Code

NCS academic achievement and learning transfer ARCS motivation theory in ICT in the field of environmental education through interactive and immersive learning

NCS환경에서 ICT분야 교육에 ARCS 동기이론이 상호작용성과 학습몰입을 통해 학업성취도와 학습전이에 미치는 영향

  • 박동철 (서울벤처대학원대학교 융합산업학과) ;
  • 권두순 (서울벤처대학원대학교 융합산업학과) ;
  • 황찬규 (서울벤처대학원대학교 융합산업학과)
  • Received : 2015.08.13
  • Accepted : 2015.08.26
  • Published : 2015.09.30

Abstract

Recent national policies National Competency Standards(NCS) to develop teaching-oriented education in the field of industry and learning is taking place. Plan to take advantage of the Internet and multimedia classes, information and communication technology (ICT) for ways to leverage the integration appearing in various forms. The purpose of this study is causal influence on the ARCS motivation theory can determine the basic psychology of human motivation factors and the desires of a typical human nature theory dealing with the psychological needs of interactivity and immersion is learning achievement and learning transfer and to validate the demonstration. By applying information and communication technology sector in the development of learning in information and communication equipment training program modules from a field study conducted at the NCS with a clear empirical and empirical research through the synchronization to the learner and to explore the possibility of generalization.

Keywords

References

  1. 박종성.조정윤.김상진.김현수.백성준, "국가직무능력표준 개발 사업," 한국직업능력개발원. 21(3), 2008, pp. 53-69.
  2. 한국산업인력공단, "국가직무 능력표준 개발 계획," 내부자료, 2012.
  3. 한국직업능력개발원, "국가직무 능력표준 훈련개발 계획," 내부자료, 2013, pp. 13-49.
  4. 장봉기, "국가직무능력표준(NCS)을 활용한 기계 설계 분야 교육 훈련 과정 개발 연구," 2013년도 내부연구과제, 2013, pp. 153-169.
  5. 한승택, "수학교과에서 ICT활용 교육이 학업성취도 및 만족도에 미치는 영향 연구," 공주대학교 교육정보대학원, 석사학위논문, 2001.
  6. 한국교육학술정보원, "ICT 활용교육 장학지원 요원 연수교재," 교육자료, 2001, pp. 502-601.
  7. 한만용.최재웅, "IT중소기업리더의 진정성이 직무만족에 미치는 영향: 자기효능감의 매개효과를 중심으로," 디지털산업정보학회 논문지, 제10권, 제2호, 2014, pp. 199-212.
  8. 금지헌, "국가직무능력표준(NCS)의 학교 적용을 위한 과제-고등학교 교원 관점에서," 한국교육개발원 연구위원, 2013, pp. 33-39.
  9. 서영호.이형국, "NCS 교육과정 도입 사례를 통해 본 정책 방향.교육정책포럼," 2013, 제2호, 4권, pp. 17-20.
  10. 박두진.김현덕, "국가직무능력표준을 활용한 항만물류분야 재직자의 교육과정 개발 방안에 관한 연구," 한국항만경제학회지, 2012, 제28권, 2호, pp. 64-74.
  11. 최영오.최재원.이호영.권오현, "국가직무능력표준에 대응하는 전문대학 건축과의 산업체 맞춤형 교과과정에 대한 연구," 대한건축학회지연합회논문집, 2013, 제15권(3), pp. 1-8.
  12. 박수경, "ARCS전략을 적용한 구성주의적 수업이 과학개념 획득과 동기유발에 미치는 효과," 학위논문(박사), 부산대학교 대학원, 교육학과, 1998.
  13. 강명희.김미영.김민정.박효진.구진아, "학습자의 사전지식, 인지부하, 몰입, 학업성취도 간의 관계 규명," 교과교육학연구, 제13권, 제2호, 2009, pp. 369-391.
  14. 한국산업표준(KSA 3001), 2014.
  15. 국가표준인증종합정보센터(www.standard.go.kr), 한국산업표준(KS), 2015.
  16. 이기우, "고등직업교육 중심 기관으로서 전문대학의 역할과 과제,"The HRD Review, 제16권, 6호, 2013, pp. 2-7.
  17. 박종성.조정윤.김상진.김현수.백성준, "국가직무능력표준 개발 사업," 한국직업능력개발원, 2008, pp. 123-159.
  18. 고용노동부, "2013-2014 고용현황," 고용노동부, 2014.
  19. 이동임, "국가직무능력표준(NCS) 개발과 활용," 한국직업능력개발원, 2011, pp. 453-469.
  20. 권오정, "노년층의 기술수용성향과 홈오토메이션 시스템에 대한 요구도," 한국주거학회논문집, 16권, 6호, 2005, pp. 153-159.
  21. 조정윤.박종성.김상진, "국가직무능력표준 체제에 관한 기초연구," 한국직업능력개발원, 2000.
  22. 오만덕.이승희, "NCS를 활용한 전문대학 교육과정 개편," 한국콘텐츠학회논문지, 14(9), 2014, pp. 651-662. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.651
  23. 전병호.강병구, "SNS 충성도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 디지털산업정보학회 논문지, 제10권, 제1호, 2013, pp. 169-179.
  24. 조경섭.이현우.류원.박준국.정석균, "유럽의 ICT관련부처 및 정책 동향," 한국전자통신연구원(ETRI), 제2권, 제2호, 2012, pp. 57-66.
  25. 오승희.박상혁.조남재, "정보기술 인력의 정보기술 스킬 요건 분석연구," 디지털산업정보학회논문지, 2013년, 제9권, 제3호, pp. 68-88.
  26. Voorhees, "Creating and Implementing Competency-Based Learning Models," New Directions for Institutional Research, 2001.
  27. 오재만, "아동의 특성에 따른 ICT 활용 교육의 효과," 석사학위 논문, 대구교육대학교, 2003.
  28. 송우영, "정보통신기술(ICT) 활용수업을 위 한 단위교실 설계지침에 관한 연구," 경북대학교 석사학위 논문, 2004.
  29. Clements. D. H., Nastasi, B. K., & Swamirathan, S., "Young children and computer; Crossroads and directions from research. Young Children," Vol. 48, No, 1993, pp. 56-64.
  30. Davidson, J. L, "Children and computer together in the early childhood classroom," New York Delmar, 1989.
  31. Kaden, M., "Issues on computers and early childhood education, In C. Seefeldt(Ed), Continuing Issues in early childhood education," 1990, pp. 261-275.
  32. 홍혜경, "유아 수학능력 발달과 교육," 서울: 양서원, 2002, pp. 253-267.
  33. Keller, J. M., Motivational design of instruction. In C. M. Reigeluth(Ed.), "Instructional-design theories and models : An overview of their current status. Hillsdale," NJ : Lawrence Erlbaum, 1983, pp. 213-233.
  34. 양수진, "인지된 상호작용성이 모바일 웹사이트에 대한 충성도에 미치는 영향," 삼성경제연구소, 수석연구원, 2012.
  35. 장경익, "스마트러닝의 특성이 학습자의 만족도에 미치는 영향에 관한연구, " 교육청 스마트러닝 기반 미래학교 초등학교를 중심으로, 2012.
  36. 임철일, "상호작용적 웹기반 수업 설계를 위한 종합적 모형의 탐색," 교육공학연구, 제15권, 제1호, 2003, pp. 3-24.
  37. Moore, M. G. and Kearsley, G., "Distance education : A systems view. Belmont," CA : Wadsworth Publishing, 1996, pp. 453-469.
  38. Clarke, S. G., & Haworth, J. T., 'Flow' experience in the daily lives of sixth - form collegestudents. British Journal of Psychology. 1994, pp. 511-523.
  39. Lazerson, D. B., "I must be good if I can teach: Peer tutoring with aggressive and with draw children," Journal of Learning Disabilities, 1980, pp. 43-48.
  40. Hoffman D. L. and Novak, T. P., "Internet and Web use in the United State : base lines for commercial development, Special Selection on Internet in the Home," Communication of the ACM, Vol. 39, December, 1996, pp. 36-46.
  41. Light, A. Wakeman, "Transports of Delight? What the experience of receiving (mobile) phone calls can tell us about design," Personal and Ubiquitous Computing, Vol. 12, 2008, pp. 55-69.
  42. Sewart, D., "Student support systems in distance education," ICDE 16th conference, 1994.
  43. Csikszentmihalyi, M., & Rathunde, K., "The measurement of flow in everyday life: Towards a theory of emergent motivation," Vol. 40: Developmental perspectives on motivation, 1993, pp. 57-98.
  44. Csikszentmihalyi, M. and Kubey, R. W., "Television as Escape: Subjective Experience Before an Evening of Heavy Viewing," Communication Reports, Vol. 3, No. 2, 1990, pp. 92-100. https://doi.org/10.1080/08934219009367509
  45. Corno, L., & Mandinach, E. B., "The role of cognitive engagement in classroom learning and motivation. Educational Psychologist," Vol. 18, 1983, pp. 88-108. https://doi.org/10.1080/00461528309529266
  46. Jackson, S. A., & March, H., "Development and Validation of a scale to measure optimal experience : The flow state scale. Journal of Sport and Exercise Psychology," Vol. 18, 1996, pp. 17-35. https://doi.org/10.1123/jsep.18.1.17
  47. 배영주, "성인교육방법으로서의 자기주도 학습론에 대한 비판적 고찰," 서울대학교 대학원, 1994.
  48. Noe, R. A. and Schmitt, N., "The influence of trainee attitudes on training effectiveness: test of a model," Personnel Psychology, Vol. 39, 1986, pp. 497-523. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1986.tb00950.x
  49. Baldwin, T. T., & Ford, J. K., "Transfer of training: A review and directions for future research. Personnel Psychology," Vol. 41, 1988, pp. 63-65. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1988.tb00632.x
  50. Shin & Chan, "Beyond interaction: transactional presence and distance learning. Unpublished doctoral dissertation," Pennsylvania State University, University Park, 2004, pp. 57-61.
  51. Ary, D, Jacobs, L. C., & Razavieh, A., "Introduction to research in education (6th ed.). Belmont," CA: Wadsworth /Thomson Learning, 2002.
  52. Astin, A. W., "Assessment for excellence: The philosophy and practice of assessment and evaluation in higher education," New York: American Council on Education/Macmillan, 1991, pp. 403-602.
  53. 황상민.황희영.이수진, "인터넷 중독 현황 및 실태 조사," 서울: 한국정보문화센터, 2001.
  54. 강인애, "문제중심학습 : 또 하나의 구성주의적 교수-학습모형," 대구교육대학교 초등교육연구논총, 제12집, 1998, pp. 153-179.
  55. 임정훈, "웹기반 문제해결학습 환경에서 소집단 협동학습전략이 온라인 토론의 참여도와 문제해결에 미치는 효과," 서울대학교 박사학위논문, 2010.
  56. Gagne, E. D., Yekovich, C. W., & Yekovich, F. R., "The cognitive psychology of school learning," New York: Harper Collins College Publishers, 1993, pp. 352-369.
  57. Holton, E. F., Bates, R. Ruona, W. E., Development of a generalized learning transfer system inventory. Human Resource Development Quarterly, 11(4), 2000, pp. 333-360. https://doi.org/10.1002/1532-1096(200024)11:4<333::AID-HRDQ2>3.0.CO;2-P
  58. 권대봉, "득할 수 있는 교육효과의 측정방법," 인사관리 10월, 1993, pp. 153-168.
  59. 이항.김준한, "온라인 소셜 네트워크 특성이 사회적 지지와 구전활동에 미치는 영향," e-비즈니스 연구, 12(3), 2011, pp. 197-222.
  60. 김보경.김병식.김형수, "극한지수를 이용한 극한 기상사상의 변화 분석," 대한토목학회논문집, 28(1), 2008, pp. 41-53.
  61. 김철호, "상호작용성, 소속감, 정보 수용자의 만족, 그리고 부정적 구전 감소 의지, 사회과학연구," 충남대학교 사회과학연구소, 2013, pp. 43-68.
  62. 김효연, "ARCS 학습전략을 활용한 수업이 학습동기, 몰입, 학업 성취에 미치는 영향," 미간행 석사학위논문, 고려대학교 교육대학원, 2005.
  63. Harris, R., "Evaluating Internet Research Source," MIS Quality, Vol. 24, No. 3, 1997, pp. 64-79.
  64. 김미량, "e-Learning 대학원 과정에서의 학습자몰입 및 강의만족도 영향요인에 관한 연구," 한국교육, 제32권, 제1호, 2005, pp. 165-201.
  65. 강인원.이지원, "e-Learning의 원활한 지식 전달을 위한 상호작용환경에 관한 연구," 지식경영연구, 제10권, 제1호, 2009, pp. 17-32.
  66. 임효창.이인석.박경규, "e-learning의 반응, 학습성과 및 전이성과간 관계," 인사관리연구, 제28권, 제3호, 2004, pp. 1-32.
  67. 정예선, "학습공동체 특성이 기업 e-learning 성과에 미치는 영향에 관한 연구," 이화 여자대학교 석사학위논문, 2002.
  68. 김시라, "웹 기반 협동학습의 학습자간 상호작용 영향 요인에 관한 연구," 연세대학교 교육대학원 석사학위논문, 2005.
  69. 석임복, "학습몰입척도의 개발 및 활용 방안," 대한사고개발학회 학술발표대회 발표논문집, 2008.
  70. 김아영.탁하얀.이채희, "성인용 학습몰입 척도 개발 및 타당화," 이화여자대학교 대학원, 석사학위논문, 2010.
  71. 이숙정, "하이브리드모델 활용 시뮬레이션 교육이 간호학생의 간호수행능력과 자신감에 미치는 효과," 성인간호학회지, 25(2), 2011, pp. 170-182. https://doi.org/10.7475/kjan.2013.25.2.170
  72. 김은영, "협동학습이 여자대학생의 학습전략, 학업적 자기효능감 및 학업성취에 미치는 효과," 교육학연구, 47(2), 2009, pp. 1-24.
  73. Howell, J. M. Higgins, C. A., "Champions of Technological Innovation. In: Administrative Science Quarterly," Vol. 35, 1990, pp. 317-341. https://doi.org/10.2307/2393393
  74. 오인경, "웹 기반 교육에서의 촉진자의 역할 및 필요능력," 한국기업교육학회, 1998, pp. 503-602.
  75. Fornell, C., Larcker, D. F., "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error," Journal of Marketing Research, 18 (1), 1981, pp. 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312
  76. Chin, W. W., "The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling," in Modern Methods for Business Research, G. A. Marcoulides (ed.), London, Lawrence Erlbaum, 1998, pp. 295-336.
  77. Fornell, C., Larcker, D. F., "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error," Journal of Marketing Research, 18 (1), 1981, pp. 39-50. https://doi.org/10.2307/3151312

Cited by

  1. 채용시장 직무와 역량 간 미스매치 해소를 위한 플랫폼 개발 vol.12, pp.3, 2016, https://doi.org/10.17662/ksdim.2016.12.3.011
  2. 환경경영에서 건강신념모델을 이용한 병원환경이 대응성과 건강가치성을 통해 예방행동에 미치는 영향 vol.12, pp.3, 2016, https://doi.org/10.17662/ksdim.2016.12.3.231
  3. 사이버보안 전문인력 획득을 위한 사이버보안 훈련생에 특화된 훈련성과 측정 모델에 관한 연구 vol.12, pp.4, 2016, https://doi.org/10.17662/ksdim.2016.12.4.059
  4. 직업능력개발훈련교사의 분산적 지도성이 직무만족에 미치는 영향 - 조직시민행동과 교사 임파워먼트의 매개효과 - vol.15, pp.1, 2019, https://doi.org/10.17662/ksdim.2019.15.1.109
  5. 전문대학생의 NCS기초능력군과 진로준비행동과의 관계에 관한 연구 : 의사소통능력과 수리능력을 중심으로 vol.15, pp.2, 2015, https://doi.org/10.17662/ksdim.2019.15.2.071
  6. 앙상블 기법을 활용한 대학생 중도탈락 예측 모형 개발 vol.17, pp.1, 2021, https://doi.org/10.17662/ksdim.2021.17.1.109
  7. 몰입형 증강현실 교육 모델 설계에 관한 연구 vol.7, pp.4, 2021, https://doi.org/10.20465/kiots.2021.7.4.023