Abstract
The development of social media in the 2000s led the unspecified individuals to band together for common interests. Social networking services served as a far-reaching tool for sharing different thoughts and interpretation of the pop culture and helped people build up close relations driven by their common interests for certain works of the pop culture. This Study introduces the TV Series as a case that displays specific patterns of communication between its producer and viewers. Producer Bryan Fuller of the Series as well as key production staffs were quite active on social networking sites with the understanding of what the audience desired and the willingness to sympathize with them, which were eagerly welcomed by the dedicated audience whose number, though, was not big. For the Hannibal production team, SNS was a means for them to just be consumers who appreciate the work instead of solely being the content provider. Their approach is quite different from unilateral marketing approaches employed in the past. Through this case, the Study aims to suggest that social networking sites serve as a powerful medium connecting producers and viewers or as an information hub, and that how interactive contents shall be delivered in the new media environment to be effective.
2000년대 소셜 미디어(Social Media)의 발달은 불특정 다수를 같은 주제 아래 연대하게 이끌었다. SNS(Social Network Service)는 각종 대중문화의 감상과 해석을 널리 공유하는 수단이 되었고, 특정 작품을 매개로 하여 사람들의 관계를 돈독하게 해 주었다. 본 연구는 그 구체적인 사례로 미국 TV 드라마 <한니발(Hannibal)>의 제작자와 수용자 간의 커뮤니케이션 양상을 소개한다. 드라마 제작자인 브라이언 풀러(Bryan Fuller)를 비롯한 주요 제작진은 시청자가 원하는 것이 무엇인지 알고 공감하는 수단으로 SNS를 적극 사용하였으며, 이는 시청자 수로는 소규모이지만 헌신적인 시청층에게 열렬한 화답을 받았다. <한니발> 제작진은 작품 공급자이기보다 작품을 즐기는 소비자로서 SNS를 사용했고, 이는 과거의 일방향 홍보와 매우 다른 접근법이다. 본 연구는 사례 연구를 통해 SNS가 제작자와 시청자의 중간 매개자, 혹은 정보의 허브로서 강력한 힘을 발휘하고 있으며, 인터랙티브 컨텐츠가 뉴미디어에서 어떤 방식으로 제공될 때 효과가 좋은지를 제시하였다.