한국해양교육의 정체성과 방향성 탐색

Exploring Conceptualization and Future Directions of Korean Marine Education

  • 투고 : 2015.02.08
  • 심사 : 2015.04.01
  • 발행 : 2015.04.30

초록

해양과 인간의 상호 관계에 대한 이해로 정의되는 해양적 소양은 지구의 지속가능성에 매우 중요한 요소이다. 따라서 해양적 소양은 북미와 유럽의 해양교육에 새로운 패러다임으로 자리매김 하고 있다. 이러한 움직임을 반영하여 한국의 해양교육은 그 정체성을 확인하고 방향성을 설정하기 위한 논의가 매우 중요하다. 본 연구는 북미와 한국의 해양교육을 학교기반과 사회기반 해양교육으로 나누어 현황을 살펴본 뒤, 한국해양교육의 정체성과 관련하여 한국해양교육의 정의와 목적을 제시한다. 또한 한국 해양교육의 방향에 대해 다섯 가지 과제를 담고 있다.

Understanding mutual impacts between the ocean and human beings is integral to sustainability of the Earth. Ocean literacy, therefore, is placed as a new paradigm of marine education in North America and Europe. Reflecting this movement, it is necessary for Korean marine educators to discuss conceptualization and future directions of Korean marine education. We reviewed marine education of North America as well as Korea in the domains of formal and informal marine education. We provide the definition, goal, and future recommendations for Korean marine education.

키워드

참고문헌

  1. 교육부(2013). 초등학교 교육과정 해설: 총론.
  2. 김종문(2012). 초등교사의 해양수족관 현장학습에 대한 인식과 해양수족관의 교육적 기능. 해양수산교육연구, 24(3), 459-467.
  3. 김혜민(2010). 한국 해양교육의 특징과 발전방향 연구. 부산대학교 석사학위논문.
  4. 동해연구회(2006). 차기 교육과정 개정 관련 해양교육 강화에 관한 연구. 해양수산부 연구용역 최종보고서.
  5. 서울해양교육연구회(2014). 현행교과서의 해양관련 서술에 대한 종합적 분석. 한국해양재단.
  6. 시흥고등학교(2012). 다양한 해양체험학습 프로그램 운영을 통한 해양 생태 환경 보전 의식 함양. 해양교육 시범학교 운영보고서.
  7. 윤성규, 제종길, 정수정(2006). 한국 해양환경교육의 역사와 도전. 한국환경교육학회 정기학술대회발표논문집, 143-147.
  8. 최석진, 최경희, 이선경, 김윤숙, 이소영, 이송희(2002). 2002 민간 환경교육 단체‧프로그램 데이터베이스. (사)한국환경교육학회 보고서. http://webbook.me.go.kr/DLi-File/F000/073/7321_43625.pdf
  9. 최영호(2007). 글로벌시대의 해양교육, 그 의미와 구현. 제4회 해양연맹 주최 해양정책심포지엄 주제발표집.
  10. 해양수산부(2005). 청소년 해양교육 활성화 방안. 해양정책과-4753.
  11. Cava, F., Schoedinger, S., Strang, C., & Tuddenham, P. (2005). Science content and standards for ocean literacy: a report on ocean literacy. http://coexploration.org/oceanliteracy/documents/OLit2004-05_Final_Report.pdf
  12. Evans, K. L. (1997). Aquaria and marine environmental education. Aquarium Science and Conservation, 1, 239-250. https://doi.org/10.1023/A:1018312407357
  13. Evy, C., Fiona, C., & Geraldine, F. (2012). The European marine science educators association (EMSEA): Towards a more ocean literate Europe. Current, 28(2), 43-46.
  14. Kim, J. (2014). Connecting children to the ocean: Understanding elementary students' changes in ocean literacy during a marine aquarium experience. Unpublished doctoral dissertation, University of British Columbia. Vancouver, Canada.
  15. Mayer, V. J., & Fortner, R. W. (1985). Marine and aquatic education. In J. Lien & R. Graham (Eds.), Marine Parks and Conservation: Challenge and Promise (pp. 158-166). St. John's, NFLD: National and Provincial Parks Association of Canada.
  16. NOAA(National Oceanic & Atmospheric Administration). (1998). Marine education, U.S.A.: An overview. http://www.yoto98.noaa.gov/yoto/meeting/mar_edu_361.html
  17. Ocean Literacy Network. (n.d.). Why ocean literacy? http://oceanliteracy.wp2.coexploration.org/?page_id=62
  18. Ocean Project. (1999a). Review of existing public opinion data on oceans. http://www.Theoceanproject.org/what_we_do/research.html
  19. Ocean Project. (1999b). Communication about oceans: Results of national survey. http://www.Theoceanproject.org/what_we_do/research.html
  20. Ocean Project. (2011). America and the ocean: Annual update 2011. http://theoceanproject.org/wpcontent/uploads/2011/12/TOP_AmericaOceansUpdate2011_online.pdf
  21. Plankis, B. J., & Marrero, M. E. (2010). Recent ocean literacy research in United States public schools: Results and implications. International Electronic Journal of Environmental Education, 1(1), 21-50. http://www.iejeegreen.com/index.php/iejeegreen/article/viewDownloadInterstitial/27/8
  22. Schoedinger, S., Tran, L. U., & Whitley, L. (2010). From the principles to the scope and sequence: A brief history of the ocean literacy campaign. http://coexploration.org/oceanliteracy/NMEA_Report_3/NMEA_2010-2-History.pdf
  23. Schubel, J. R., Monroe, C., Schubel, K. A., & Bronnenkant, K. (2009). Environmental literacy through the lens of aquarium ocean literacy efforts. In J. H. Falk, J. E. Heimlich & S. Foutz (Eds.), Free-choice learning and the environment. Lanham, MD: AltaMira.
  24. Spitzer, W., Taylor, S., Napoleon, M., Sloan, P., Nelson, S. M., Stone, D., et al. (2010). Accredited aquariums to increase ocean literacy. http://www.aza.org/Membership/detail.aspx?id=13576
  25. Steel, B. S., Smith, C., Opsommer, L., Curiel, S., & Wagner-Steel, R. (2005). Public ocean literacy in the United States. Ocean & Coastal Management, 48, 97-114. https://doi.org/10.1016/j.ocecoaman.2005.01.002
  26. Strang, C. & Tuddenham, P. (2012). Ocean literacy in Europe. http://oceanliteracy.wp2.coexploration.org/ocean-literacy-in-europe/
  27. US Commission on Ocean Policy. (2004). An Ocean Blueprint for the 21st Century.
  28. World Oceans Network. (n.d). What is the state of the ocean? http://www.worldoceannetwork.org/clever/state-ocean/