Abstract
The Journal of Digital Policy & Management. This space is for the abstract of your study in English. Recently, advancements in voice recognition technology lead to a new oral cultural era. Text based on new oral cultures, can bring about a cultural revolution. This research is rooted within the humanistic approach, including oral and text. The goal of the research is the humanistic measurements in regards to these cultural issues. Just like the complementary relationship between oral and text for the future. First of all, we will discuss the aspects that have resulted in the change between a text culture to an oral culture. After checking these changes with regards to voice recognition technology, we will be able to discuss the possibilities and problems of this cultural change. We discussed expected outcomes, such as the complementarity of speaking and writing, the expansion from the private culture to the public culture, the possibilities of a simultaneous concurrency. We also discussed the necessity such as a new semiotic approach of the voice and preparation for the expansion of the world of life. Specifically, the necessity for the advancement and control of the Korean culture against the dominance of a global corporation will be explored. In this study, basic research will be undertaken to look at the possibility of the new voice recognition technology and cultural changes, that are expected to be able to be effectively utilized and continue into more detailed research.
최근 음성인식기술의 향상은 세계를 새로운 구비문화의 시대로 이끌 것이다. 그것은 문자를 기반으로 하는 존재하지 않았던 말문화의 시대이며 문화적 혁명이 될 수 있다. 본 연구는 언어와 문자의 기반에 뿌리를 두고 인간을 탐구하는 인문학의 입장에서 이러한 말과 글의 상보적 관계가 야기할 수 있는 미래의 문화적 문제에 대응하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 먼저 최근 변화되고 있는 글문화에서 말문화의 양상을 논의하고, 음성인식기술의 변화에 대해 점검한 이후, 그것이 야기할 수 있는 문화적 변동의 가능성과 문제성을 논의하게 될 것이다. 이에 대한 예상 가능성으로는 말하기와 쓰기의 상보성, 사적 문화의 공적문화로의 확대, 동시적 병행성의 가능성 등을 논하고, 문제점으로는 음성의 새로운 기호화 필요성, 생활세계로의 확대에 대한 준비, 그리고 한국문화의 글로벌 기업 종속에 저항해야 할 필요성들을 논의하였다. 본 연구는 새로운 음성인식기술과 문화변동의 가능성에 대한 단초적 연구로서, 이후 구체적이고 세분화된 후속연구들을 여는데 유용하게 활용될 수 있을 것으로 기대한다.