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O2O-based Social Media Marketing Method for Word-Of-Mouth Effect: Focused on the Analysis of Case Studies

구전효과를 위한 O2O 기반의 소셜미디어 마케팅 방법: 사례분석을 중심으로

  • 김희진 (이화여자대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 최병주 (이화여자대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2015.05.20
  • Accepted : 2015.06.05
  • Published : 2015.07.28

Abstract

Social media has recently become one of the primary tools for viral marketing as an effective advertising channel, in order to maximize effects of world-of-mouth through social media, it is very important to obtain customer experience-centric differentiated contents in offline. However, viral marketing is still being implemented mainly based on online channels because of the lack of effective services and methods to support social medial marketing in conjunction with offline. On that account, this study proposes O2O(Online to Offline) based social media marketing method allowing customers to connect their personal experience conveniently and easily in offline in which they voluntarily participate. Furthermore, this study aims to verify the effectiveness of the proposed method by analyzing the empirical cases thereof. This study would eventually contribute to the vitalization of social media marketing market by enabling customers to obtain personalized posts as connecting online to offline organically and also by allowing corporations to get an ample amount of useful CRM information for planning marketing strategies.

최근 소셜미디어는 효과적인 광고 매체로써 입소문 마케팅의 주요 수단으로 활용되고 있으며, 이를 통한 구전효과를 극대화하기 위해서는 오프라인에서 고객경험 중심의 차별화된 콘텐츠를 얻는 것이 매우 중요하다. 그러나 아직까지 오프라인을 결합한 소셜미디어 마케팅을 지원하는 효과적인 서비스 및 방법의 부재로 인해 온라인 위주의 제한적인 방법으로 이루어지고 있다. 따라서 본 연구에서는 고객이 자발적으로 참여하는 오프라인에서 간편하고 쉽게 개인의 경험을 온라인으로 연결할 수 있는 O2O(Online to Offline) 기반의 소셜미디어 마케팅 방법을 제안한다. 또한 이를 적용한 실증 사례들을 분석함으로써 제안하는 방법의 효과성을 입증한다. 궁극적으로 본 연구는 유기적으로 온오프라인을 융합함으로써 고객은 개인화된 형태의 게시글을 통해 만족감을 얻게 되고, 기업은 마케팅 전략을 세우는데 유용한 양질의 CRM 정보를 제공받음으로써 소셜미디어 마케팅 시장의 활성화에 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

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