DOI QR코드

DOI QR Code

Domestic and International PPL Regulations and Domestic PPL Activation Plans

국내 및 해외국가의 PPL규제현황과 활성화 방안

  • Received : 2015.03.23
  • Accepted : 2015.05.07
  • Published : 2015.07.28

Abstract

As PPL has become available since the proposal of the revised enforcement ordinances of the Broadcast Law in January 2010, not only PPL has become increased in its quantity but its method has also become diversified gradually. However, there are problems in institutional and policy aspects in order to realize its potentials, and it needs to be reviewed more concretely. Consequently, the study aims to provide domestic PPL activation plans by the research of domestic and international PPL regulations PPL market situation was examined preferentially, and then Korean PPL market situation was compared to foreign countries' counterpart. In order that, PPL regulation plan of US, Japan, China, and other major Europe countries were compared to Korean's one. The problems and issues related to PPL regulation was also looked into, and practical PPL regulation plan was researched. According to that, improvement plan of PPL regulation and methodology to revitalize PPL in respect of business and government were suggested

2010년 1월부터 방송법 시행령 개정안 발의로 PPL의 간접광고가 가능해지면 PPL의 양적 증가는 물론 PPL의 방법도 점차 다양해지고 있다. 그러나 PPL이 가진 가능성을 실현하기 위해 넘어야 할 제도적이고 정책적인 측면의 문제점들이 존재하며, 이를 좀 더 구체적으로 검토하는 작업이 요구되고 있다. 따라서 본 논문에서는 국내 및 해외국가의 PPL규제에 관한 연구를 통해 국내의 PPL 활성방안을 마련하고자 하였다. 먼저 PPL의 시장 상황을 살펴보고, 한국의 PPL시장이 외국과 비교했을 대 어떤 상황에 있는가를 알아 보았다. 이를 위해 미국, 일본 및 중국과 유럽의 주요 국가의 PPL규제방식이 한국과 어떻게 다른가를 살펴 보았다. 또한 PPL 규제와 관련된 문제점과 쟁점들을 살펴보고, 현실적인 PPL 규제방안에 대해 연구하였다. 그에 따라 PPL 규제에 대한 개선방안을 제시 하였고, 기업과 정부 차원에서 PPL 활성화를 위한 방법 등을 제시해 보았다.

Keywords

References

  1. 콘텐츠 진흥원, 광고산업 통계조사, 2014
  2. PQ Media, 2012(04). http://www.pqmedia.com/about-press-201212.html
  3. PQMedia, Global Product Placement Forecast 2006.
  4. 유승엽, "PPL 속에 제시된 상표에 대한 모자이크 처리의 간접광고 효과", 미디어경제와 문화, 제1권, 제4호, pp.36-73, 2003.
  5. BBC(http://WWW.banronbodo.com)
  6. 박종민, 간접광고(PPL) 규제에 관한 연구 보고서, 방송위원회, 2005.
  7. J. Lewczak and A. DiGiovanni, "'Enhanced' FCC regulation of product placement would breach free speech rights," Washington Legal Foundation, 2010(4).
  8. M. A. Schejter, Product placement as an international practice: Moral. legal, regulatory and trade implications, Working Paper, 2004.
  9. 최현철 외, PPL(Product placement) 도입 효과에 관한 연구, 한국방송광고공사, 2009.
  10. 이희복, 이수범, 임정수, 방송콘텐츠 활성화를 위한 간접광고 시행방안 연구, 한국언론재단 연구 보고서, 2010.
  11. 박남기, "광고시간 제한 조항 두어 어린이 프로그램보호", 해외방송정보, pp.62-69, 2007.
  12. 강준석 외, 방송광고 편성규제 제도 개선방안 연구, 방송통신위원회, 2012.
  13. 윤석년, 간접광고(PPL) 활성화 방안 연구, 한국 방송협회 이슈리포트, 2008(3).
  14. 유승엽, 정진택, "간접광고의 국가별 규제현황과 사례분석 및 활성화 방안", 한국엔터데인먼트 산업학회 논문지, 제5권, 제2호, pp.39-46, 2011.
  15. M. Nenova, The Reform of the EC Audiovisual Media Regulation; Television without Cultural Diversity, Working Paper, Swiss: Swiss National Center for Competence in Research, 2007.
  16. EU, IRECTIVE 2007/65/EC, Official Journal of the European Union, 2007.
  17. 박찬경, "각국 방송 간접광고(PPL) 규제 동향", 동향, 제24권, 제10호, pp.54-68, 2012.
  18. 신현필, "영국 Ofcom 간접광고(PPL) 규제완화 정책", 방송통신전파저널, 통권, 제34호, pp.42-47, 2011.
  19. Ofcom, Broadcasting Code Guidance Notes, Ofcom, 2011(2).
  20. ALM (Hrsg), Gemeinsame Richtlinie der Landesmedienanstalten fuer die Werbung, die Produktplatzeirtung, das Sponsoring und das Teleshopping im Fernsehen vom 23, 2010(2).
  21. 박주연, "융합시대 독일의 방송 광고 정책 변화에 관한 연구: 방송프로그램의 협찬 및 간접광고법제분석을 중심으로", 커뮤니케이션학 연구, 제 19권, 제1호, pp.73-96, 2011.
  22. 김준규 외, 간접광고 실태 및 대응 방안 연구, 방송통신심의위원회, 2012.
  23. 이희복, 차영란, "방송광고산업 활성화를 위한 간접광고", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제10호, pp.128-139, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.10.10.128
  24. EU, Audio media service directive, 2007.
  25. Broadcasting & Cable Media Research, 2006.
  26. 차영란, "유료방송시장의 방송규제 정체원인과 규제완화 방안", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제8호, pp.123-135, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.08.123
  27. 주정민 외, 방송통신융합환경에서 방송.통신 광고 효율적 규제체계 연구, 방송통신위원회, 2009.