DOI QR코드

DOI QR Code

중국 초기 만화 예술기법 연구 - 연환화 작품 <산향거변>과 <백모녀>를 중심으로-

A Study on the Artistic Techniques of the Chinese Early Cartoons -Focusing on Lian Huan Hua(連環畵) and -

  • 노인정 (한서대학교 만화애니메이션학과 대학원)
  • 투고 : 2015.05.01
  • 심사 : 2015.05.30
  • 발행 : 2015.06.30

초록

연환화(連環畵)는 중국 만화사 초기에 발생하여 회화와 서사가 결합한 중국의 독특한 문예 양식으로 발전하였다. 또한 중국 만화사에서 연환화와 만화는 한때 형식이 융합되는 경향도 있어 1920년대에는 만화 스타일로 창작된 연환화가 매우 유행하기도 했다. 이를 연쇄 만화라고도 부른다. 1950-1960년대에 중국 연환화는 독립적으로 발전해 고유한 형식적 특징을 나타내기에 이르며 기법적으로도 성숙한 '황금시기'를 맞았다. 이 시기 연환화 작품은 서사의 극적 표현, 보다 현실적인 인물 묘사를 보여주며 표현수법 및 예술양식 등은 매우 큰 발전을 거두었으며 작품의 예술적인 완성도가 크게 높아졌다. 허유즈(賀友直)의 "산향거변(山鄕巨變)"과 화싼촨(華三川)의 "백모녀(白毛女)"가 예술성과 완성도 면에서 손꼽히는 이 시기의 대표작이다. 제2장에서는 중국 연환화의 기원 및 발전에 대해 살펴보았는데, 이를 통해 중국 연환화가 매 시기 내용과 형식의 결합에서 새로운 성과를 거두었다는 사실을 알 수 있었다. 또한 중국 연환화의 발전 과정에서 1950-1960년대의 작품들이 예술성과 완성도 면에서 가장 큰 성과를 거두었다는 사실을 확인했다. 따라서 제3장에서는 중국 연환화의 '황금시기' 대표작인 "산향거변"과 "백모녀"의 구체적인 이미지를 다각적인 각도에서 분석함으로써 서사의 극적 표현, 현실적인 인물 묘사 등이 어떻게 구체적인 예술성을 획득했는지 보여주고자 했다. 분석은 인물의 성격 묘사, 화면 구도, 배경 및 기법의 활용, 연출 방식 등에 대해 중점적으로 이루어졌다. 이 두 작품을 연구한 목적은 구체적인 작품의 분석을 통해 훌륭한 연환화의 조건을 확인하고, 연환화의 회화 기법 및 연출 구도 등 예술적 성과가 중국의 초기 만화에 끼친 영향을 고찰하는 데 있다. 이 두 작품은 현실적인 삶의 모습을 담아내는 데 주력하며 내용을 전달하는 데 보다 효과적인 표현을 창조하고자 새로운 연출과 기법을 시도하였다는 의의를 지닌다. 또한 동양과 서양 회화의 미학적인 장점을 두루 흡수하여 작가 나름의 개성이 돋보이는 새로운 스타일을 완성하였다는 점에서 그 성과가 돋보인다. 두 작품은 표현 형식과 회화 기법에서 차이를 보이지만 모두 중국적인 삶의 짙은 정취와 '민간(民間)'의 분위기를 자아낸다는 공통점을 지닌다.

Lian Huan Hua(連環畵) has occurred in the history of China Cartoon was initially developed as a unique literary style of Chinese painting and narrative combined. Also Lian Huan Hua are also tend to form once the fusion 1920s was also a very creative fashion cartoon style. This is also referred to as chain cartoon. In 1950-1960, China 's Lian Huan Hua also mature a 'golden age' legal group reaches to indicate the unique formal features developed independently. This work is a dramatic expression of Lian Huan Hua narrative, shows a more realistic representation techniques and art forms such as portraiture is a very big breakthrough was achieved artistic maturity of the work increased significantly. by He You Zhi(賀友直) and by Hau San Chuan(華三川) is a masterpiece of artistry and maturity in the period leading side. Chapter 2 looked at the origin and development of Chinese Lian Huan Hua, it was seen by the fact that China achieved new progress in Lian Huan Hua upset every time the combination of content and form, In addition, the work of 1950-1960 in the development process of China's Lian Huan Hua confirmed the fact that they won the biggest achievement in artistry and maturity surface. Therefore, Chapter 3 how 'golden age' masterpiece of and the dramatic narrative of expression by analyzing a specific angle in the multifaceted image of the , realistic portraiture, such as the acquisition of Chinese concrete artistry Lian Huan Hua I want to show. Analysis of the figures depicting nature, landscape screens. consisted of highlights and background and techniques of utilization, production methods. The purpose of this research work is to identify two conditions of great Lian Huan Hua through analysis of concrete work and painting techniques such as framing and directing the Lian Huan Hua's artistic achievements is to investigate the influence of China in the early comics. These two works are focused on a realistic view of life and put out was to create a more effective representation of information it attempts to pass a new production techniques and will have the significance. Also completed was a new style absorbed throughout the aesthetic advantages are compelling own personality writers of Eastern and Western paintings are remarkable in that its performance. But the difference in the two works represent all types and painting techniques has a the mood of common China's lives.

키워드

참고문헌

  1. 김리나, 중국만화의 "황금시기"에 관한 역사적 고찰: <왕 선생>, <삼모 유랑기> 중심으로, 만화애니메이션연구 34, 2014.
  2. 윤기헌, 중국 근대만화의 역사적 고찰, 한국디자인포럼 Vol.24, 2009.
  3. 姜维朴, 中国连环画名家经典․ 华三川, 湖南美术出版社, 2000.
  4. 段锡, 50年精品连环画鉴赏, 云南美术出版社, 2000.
  5. 宋泳佳, 论工笔重彩人物画写意表达的可能性, 哈尔滨师范大学 , 2013.
  6. 汪观清, 李明海,老连环画专辑, 上海画报出版社, 1999.
  7. 魏华, 新中国连环画艺术简史, 中国传媒大学出版社, 2008.
  8. 翼超, 贺友直连环画创作研究, 东北师范大学 , 2010.
  9. 任率英, 承前启后 继往开来-任率英工笔重彩连环画研究, 首都师范大学, 2009.
  10. 张洁, 当代工笔画'线'艺术的表现研究, 扬州大学, 2011.
  11. 曹新哲, 中国连环画出版研究, 武汉大学, 2004.
  12. 陈履生, 中国美术图史 1949-1966, 中国青年出版社, 2000.
  13. 沈其旺, 从'形者融灵'到'贵适天真'-连环画<山乡巨变_>的创作艺术再探索, 艺术理论, 2009.
  14. 华三川, 白毛女, 少年儿童出版社, 1964.
  15. Baidu, http://baike.baidu.com/link?url=t0wuZCN_EDrWSOuIyZtEkTimdKmoQFqxXmpnkqMvf7jx5YBQAYkchrjZSf0_Hw3A6cDCKKfrg6Cle596YesGg_, 검색어: 화싼촨(华三川), 2014년 12월 15일.