DOI QR코드

DOI QR Code

한국만화전시의 인식변화와 새로운 방법론

Change of Perception and New Methodology of Korean Cartoon Exhibition

  • 김정연 (성신여자대학교 미술대학 서양화과)
  • 투고 : 2015.04.30
  • 심사 : 2015.05.30
  • 발행 : 2015.06.30

초록

만화는 충분한 가능성과 가치를 인정받으면서도 유난히 국내에서 활성화되지 못한 모습을 보여 주었다. 이는 만화에 대한 잘못된 인식과 변칙적 유통이 지난 수년간 반복되어 왔기 때문이다. 그러나 현재 만화는 오랫동안 가져왔던 고질적인 문제들에서 벗어나고 있으며 절호의 기회를 맞이하고 있다. 1990년대 중 후반에 들어와 만화를 주제로 대규모 행사가 열리고, 점차 만화에 대한 사회인식이 긍정적으로 자리 잡게 되면서 내용의 다원화와 독자층의 확대, 타 매체와의 조화를 통한 고정적 이미지 탈피가 그것이다. 최근 들어 만화를 통한 크고 작은 전시가 기획되고 있으며 우리나라의 만화가 해외로 진출하여 전시되기도 한다. 특히 관람객의 눈높이가 높아져 한때 저급문화로 보며 평가절하된 장르가 아닌 독립적인 연구가 활발해진 하나의 예술로 보는 시각으로 넓어지고 있다. 이렇듯 만화가 시각예술로 자리매김하게 된 계기는 다양한 장르와의 예술적 결합으로 이끌어 낸 전시형태가 한몫을 했다고 할 수 있겠다. 특히 요즘 개최되는 만화전시에서는 만화작가와 작품에 대한 이해를 돕는 단순한 관람용 도구가 아니라 만화장르가 지닌 다양한 요소들을 전시라는 방법을 통해 적극적으로 선보이고 있다. 만화라는 장르도 다변화하는 문화적 상황에 독자적인 본질을 반영하고 그 범위를 확장시킬 수 있는 능동적 주체로 인식되고 있는 것이다. 최근의 만화전시는 내용, 공간, 주제 등에 따라 연출과 구성면에서 탈장르적이며 복합적인 양상을 띠고 있다. 이러한 만화전시의 동향은 과거, 이미지 중심의 수평적 형식이 아닌 다양한 요소들을 세분화하고 분석하며 기획하고 있다는 의미일 것이다. 이처럼 만화전시는 여러 방법을 동원하고 조합하여 재현하는 방식의 형태로 진화하고 있다. 그러나 수많은 만화전시가 다양한 주제를 바탕으로 열리고 있음에도 불구하고 만화전시에 대한 형식과 내용적인 연구가 부족한 것이 현실이다. 이에 본 연구자는 만화전시가 만화에 대한 부정적 시선 탈피의 한 요인으로 보고 서울국제만화애니메이션페스티벌부터 최근까지 이루어진 다양한 만화전시를 짚어보면서 한국 만화전시의 의미를 살펴보았다. 아울러 현재 개최되고 있는 국제전이나 개인만화전시의 기획과 흥행의 요소를 찾아 이를 토대로 한국 만화전시의 새로운 방향과 가능성을 모색하고자 한다. 한층 기대치가 높아진 관람객의 욕구를 충족시키기 위해서는 기존 방식과 더불어 실험적이고 독창적인 기획을 지속적으로 시도해야 한다. 이를 위해서는 전시와 같이 만화작품과 만화작가 그리고 관람객이 서로 소통할 수 있는 기회의 장을 꾸준히 마련하는 것이 필요하다. 본 논문을 통해 만화전시에 대한 다각적인 연구들이 이루어지는 계기가 되고 새로운 만화전시에 대한 담론이 생산되었으면 한다.

Although cartoons have been recognized for their great potential and value, they have failed to bloom in Korea. This is because wrong perception and irregular distribution of cartoons have been repeated for the last several years. Presently, however, cartoons are escaping from chronic problems they have had for long and welcoming splendid chances now. From the mid- and late-1990's, there have been large-scale events having cartoons as their theme, and social recognition on cartoons is becoming more and more positive. Their contents are diversified, readers are increased, and they are escaping from stereotypes through harmony with other media. Lately, either large or small exhibitions for cartoons are being planned, and Korean cartoons are going overseas and producing exhibitions there. Particularly, visitors' appreciative eye is getting keener, and they begin to see them not as a genre underestimated as low culture like in the past but as a kind of art on which independent research is being actively conducted. One of the biggest factors that have allowed cartoons to be positioned as visual art is the form of exhibitions that combine them with other genres artistically. Especially the cartoon exhibitions being held these days are aggressively introducing various elements of the cartoon genre through the medium of exhibitions not just as a mere tool of seeing to help understand cartoon writers or works. The genre of cartoons is now regarded as an active subject that can reflect its own unique essence in this rapidly changing cultural environment and extend the range of it itself. The latest cartoon exhibitions are characterized by trans-genre and complex aspects in terms of their direction or organization according to the contents, space, or theme. This trend of cartoon exhibitions implies that they are subdividing, analyzing, and planning various factors not in a horizontal way that was centered around image as in the past. It means that cartoon exhibitions are evolving as a form of mobilizing, combining, and reproducing various methods. Although a number of cartoon exhibitions are being held with a variety of themes, there is still lack of research on cartoon exhibitions concerning their forms and contents. Therefore, this researcher sees cartoon exhibitions as a factor that allows cartoons to escape from negative recognition and examines various cartoon exhibitions, from Seoul International Cartoon Animation Festival to the ones that are recently held, to figure out the meaning of Korean cartoon exhibitions. Furthermore, this researcher will find out the factors of planning and popularity in international exhibitions or personal cartoon exhibitions being presently held and figure out new directions and potentials for Korean cartoon exhibitions based on that. To meet the needs of visitors whose expectations have become even higher, it is needed to try not just previous methods but experimental and original planning as well constantly. To realize that, it is necessary to keep providing a field of opportunity where cartoon works, cartoon writers, and visitors can communicate as in an exhibition. It is expected that this study will trigger research on cartoon exhibitions to be performed multilaterally and produce new discourse on cartoon exhibitions afterwards.

키워드

참고문헌

  1. 게리 엔드슨, 데이비드 딘, 21세기 박물관 경영, 이보아 역, 시공사, 2001.
  2. 기 드보르, 스펙타클 사회, 현실문화연구, 이경숙 역, 1996.
  3. 김일태, 윤기헌외 3명, 만화애니메이션사전, (재)부천만화정보센터, 2008.
  4. 김형숙, 미술, 전시, 미술관, 예경, 2001.
  5. 데이비드 딘, 미술관 전시, 이론에서 실천까지, 전승보 옮김, 학고재, 1998.
  6. 박우찬, 전시 이렇게 만든다, 도서출판 재원, 1998.
  7. 손기환, 만화문화연구, (재)부천만화정보센터, 2003
  8. 이보아, 박물관학 개론, 김영사, 2012.
  9. 임학순 외, 만화와 문화산업 그리고 도시, 북코리아, 2007.
  10. 정현숙, 일본문화의 사회학 : 만화사적 접근을 통해 본 경쟁력의 기반, 문학과 지성사, 2004.
  11. 태지호, 공간형콘텐츠, 커뮤니케이션북스, 2014.
  12. 강정연, 부천국제만화축제의 진단과 발전방향에 관한 연구, 이화여자대학교 정책대학원 공공정책학 전공, 2008.
  13. 남호현, 전시디자인 방법론,<현대미술연구>, 국립현대미술관, 1990,
  14. 이소연, 만화전시의 성격과 전시기법에 관한 연구, 상명대학교 2013.
  15. 전언후, 전시회 특성에 따른 국내기업의 전시회 선택에 관한 연구, 한림대학교, 2004.
  16. 조희윤, 만화 전시기획의 패러다임 변화와 실천 전략에 관한 연구-2000년 이후의 국내 만화전시 동향을 중심으로, 경희대학교, 2011, p.112.
  17. 조정래, 서울 국제만화애니메이션페스티벌_그 현황과 과제, 만화애니메이션 연구 통권22호 2011, p.104
  18. 조희윤, 만화전시의 패러다임 전환과 전시기획의 새로운 실천전략, 디지털콘텐츠와 문화정책, 가톨릭대학교 콘텐츠산업과 문화정책연구소, 2008, p.65.
  19. 이투데이 인터넷뉴스, 2014,2,3일자, http://www.etoday.co.kr/news/section/newsview.php?idxno=862201
  20. 일요신문 2014년02월24일자 http://ilyo.co.kr/?ac=article_view&entry_id=72013
  21. 경기도미술관, http://www.monicainkorea.co.kr
  22. 서울국제만화애니메이션페스티벌, http://www.sicaf.org/
  23. 예술의 전당, http://www.huryoungman.co.kr
  24. 네이버 블로그 http://blog.naver.com/kahnee1588/220074903112
  25. 네이버 블로그 http://blog.naver.com/jinheelee/220369218495
  26. 강진숙, '미술전시 속의 만화에서 찾아본 만화전시의 방향' 코믹뱅, http://www.comicbang.com
  27. 김기홍, '전시회.박람회로서의 만화전시에 대한 평가' 코믹뱅, http://www.comicbang.com
  28. 만화코믹스팸닷컴, http://comicspam.com
  29. SBS 8시뉴스, 2014,1.14일자, http://news.naver.com/main/read.nhn?mode=LPOD&mid=tvh&oid=055&aid=0000270433