DOI QR코드

DOI QR Code

Association between Outcome Evaluation and Satisfaction of Culture and Art Education

문화예술교육 참여자의 교육성과 평가가 교육만족에 미치는 영향

  • 윤니나 (중앙대학교 문화예술경영학과) ;
  • 박조원 (한양대학교 언론정보대학 신문방송학과)
  • Received : 2015.02.06
  • Accepted : 2015.03.25
  • Published : 2015.06.28

Abstract

The present study investigated how culture and art education participants' outcome evaluation predicts the satisfaction of the education by performing the secondary analysis of the Korea Arts and Culture Education Service's (KACES) survey data. Exploratory factor analysis identified three dimensions(content, management, and resources) of education outcome evaluation, and the regression analysis revealed the factors of outcome evaluation influenced the education satisfaction positively. When the sample was grouped according to prior participation experience and companion [participated alone or with other person(s)], the regression analysis showed the differences of the influences between groups. On the basis of the findings, managerial implications for improvement of the culture and art education programs and suggestions for further studies were discussed.

이 연구에서는 정부 지원 사회 문화예술교육 중 시민 대상 문화예술교육 프로그램 참가자의 교육성과 평가가 교육만족에 미치는 영향을 알아보기 위해 한국문화예술교육진흥원 설문조사의 원데이터를 2차 분석하였다. 탐색적 요인 분석 결과 교육성과 평가는 교육내용, 교육운영, 교육자원의 3개 요인으로 구성됨이 밝혀졌으며 이들 교육성과 평가요인들은 모두 교육만족에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 과거 문화예술교육 경험 유무, 참여 형태(단독/동반)를 기준으로 나눈 집단별 분석에서는 각 집단별로 요인별 영향력이 상이한 것으로 파악되었다. 분석된 결과를 바탕으로 문화예술교육의 질 제고를 위한 구체적 방안이 논의되었으며 후속 연구를 위한 아이디어가 제시되었다.

Keywords

References

  1. 한국문화예술교육진흥원, 연차보고서 2013, 한국문화예술교육진흥원, 2014.
  2. 조현성, 박영정, 김세훈, 장호진, 2013 시민 문화예술교육 활성화를 위한 기초연구, 한국문화예술교육진흥원, 2013.
  3. 박영정, "시민문화예술교육 활성화를 위한 시론," 디지털콘텐츠와 문화정책, 제6호, pp.5-32, 2012.
  4. 김은진, 임병노, "문화예술교육에서의 융복합 학문의 시대적 흐름-음악테크놀로지를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제3호, pp.102-113, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.03.102
  5. 권원기, "군 위탁교육환경이 교육성과에 미치는 영향," 한국정책연구, 제14권, 제1호, pp.125-144, 2014.
  6. K. S. Chon, "Consumer Satisfaction and Dissatisfaction in Tourism as Related to Destination Image Perception," Unpublished Doctoral Dissertation, Virginia Polytechnic Institution and State University, 1990.
  7. 윤현석, "경찰공무원의 온라인 교육훈련 성과영향요인 및 학습효과성에 관한 연구," 한국경찰학회보, 제45권, pp.49-70, 2014.
  8. 김종식, 임왕규, "노인평생교육 참여동기가 교육 만족도와 생활만족도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제5호, pp.179-189, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.05.179
  9. 전명수, 송선희, "노인 평생교육 참여 동기 유형이 교육만족도와 삶의 변화에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제8호, pp.438-448, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.08.438
  10. 신현아, 장윤옥, "방과후학교의 유형과 학습몰입 정도에 따른 중학생의 방과후학교 교육만족도 차이," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제8호, pp.499-511, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.8.499
  11. 조현숙, 박은영, 최정실, "e-Learning 기본간호 실습 콘텐츠를 이용한 자기주도학습이 간호학생의 지식, 자신감, 교육만족도에 미치는 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제9호, pp.504-514, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.09.504
  12. 김명숙, 이재현, 고종욱, "시니어 창업교육프로그램의 효과성 및 창업의지 영향요인에 대한 연구," 디지털정책연구, 제11권, 제3호, pp.233-241, 2013.
  13. 김영택, 황복주, "고객지향적 관점에서의 강의품질 결정요인에 관한 연구," 서비스경영학회지, 제11권, 제1호, pp.111-130, 2010.
  14. A. Athiyaman, "Linking Student Satisfaction and Service Quality Perceptions: the Case of University Education," European Journal of Marketing, Vol.31, No.7, pp.528-540, 1997. https://doi.org/10.1108/03090569710176655
  15. 김준우, 김용구, 박천웅, "주민정보화 교육이 만족도에 미치는 영향에 관한 연구," 한국전산회계학회 2009년 춘계학술발표대회, pp.189-197, 2009.
  16. 채선영, 임미라, 안대희, 김광진, "커피관련전공의 교육서비스품질이 학생만족도와 추천의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제1호, pp.425-436, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.01.425
  17. 박규은, 김문명, 정은경, 이수범, "커피교육프로그램의 교육성과에 관한 연구," 호텔경영학연구, 제23권, 제1호, pp.83-100, 2014.
  18. 정광호, 최병구, "문화격차 분석과 문화바우처 정책설계," 지방정부연구, 제10권, 제4호, pp.63-89, 2006.
  19. 이창헌, 양수지, 임유미, "산림문화체험교육 프로그램 참가자의 만족도 분석," 산림과학 공동학술발표논문집, 제2013권, pp.1101-1106, 2013.
  20. 박조원, 정헌일, 심원섭, "파인과 길모어의 체험경제 영역이 영화제 방문객의 만족도에 미치는 영향," 미디어 경제와 문화, 제8권, 제3호, pp.93-129, 2010.