DOI QR코드

DOI QR Code

생애주기 분석을 통한 전기택시 도입에 대한 사업성 분석 연구

A feasibility study for introducing electric vehicle taxis based on the life-cycle cost analysis

  • 한대희 (성균관대학교 u-City공학과, 대전광역시 교통정책과) ;
  • 안용준 (한국과학기술원 건설및환경공학과) ;
  • 여화수 (한국과학기술원 건설및환경공학과)
  • 투고 : 2015.03.17
  • 심사 : 2015.04.23
  • 발행 : 2015.04.30

초록

전기택시는 일반 시민들이 탑승을 하면서 쉽게 체험할 수 있는 장점이 있기 때문에 전기자동차 초기 보급 모델로 매우 유용하다. 전기택시는 택시회사의 경영 개선에 도움이 되어야 택시회사에 도입될 수 있다. 그러므로 택시 사업자의 입장에서 비용이나 편익을 분석하여 도입에 대한 사업성이 검토되어야 한다. 그러나 LPG택시와 전기택시의 실제 운행자료에 기반하여 두 대안을 비교할 수 있는 사업성 연구는 아직 없다. 본 연구에서는 대전광역시의 LPG택시 및 전기택시의 실제 운행 자료를 토대로 생애주기비용을 산정하고 사업성을 분석하는 방법론과 분석 결과, 민감도 분석을 통한 정책적 시사점을 도출하였다. 평가 결과 현재의 배터리 기술, 차량 가격에서는 정부 보조금이 지급된 상태에서 충전시간을 택시기사의 식사, 휴식 시간 등으로 활용해서 손실비용으로 계상하지 않을 경우에 LPG택시보다 총비용이 낮고 사업성이 있다. 향후 연구로는 차량운행 후 수년이 지난 전기택시의 연비, 유지비 등 실적 자료에 기반 한 사업성 검증 연구와 하이브리드 택시 등 다른 방식 친환경차량과의 사업성 비교 연구가 필요하다.

The advantage of electric taxies is that people who are not familiar with electric vehicle(EV) can have easily experience to ride EV. So, EV taxi would be a reasonable strategy for triggering EV market expansion. However, the EV taxi can be adopted by taxi companies with financial benefits. Therefore the feasibility study should be required by analyzing the cost with the points of view of the taxi company. In this study we suggested the methodology for feasibility study of the EV taxi based on the real taxi data and presented political implication. According to the study result, EV taxies could have economic value under the specific conditions such that the government subsidy is added to the purchase price of the vehicle. Also, the charging time should be used as drivers' rest time or mealtime in order not to consider the loss cost. We suggest that the new feasibility study which compares an EV taxi with other alternative vehicles such as PHEV or with an old EV taxi is needed as the future works.

키워드

참고문헌

  1. Jung, J., Chow, JY J, Jayakrishnan, R., and Park, J Y., "Stochastic dynamic itinerary interception refueling location problem with queue delay for electric taxi charging station", Transportation Research Part C40 pp.123-142, 2014 https://doi.org/10.1016/j.trc.2014.01.008
  2. Park Ji-Young, "Current state of Electric vehicle development and Electric taxi operating in domestic and foreign", 4th Daejeon Transportation Forum Discussion book, Daejeon Metropolitan city, pp.8-11, Oct. 2014
  3. etnews, "Seoul.Jeju.Daejeon is concentrating el ectric taxi profit model", http://www.etnews.com/20141022000195, 2014.10.22.
  4. Gao, H., O., Kitirattragarn, V., "Taxi owner's buying preference of hybrid-electric vehicles and their implications for emissions in New York City", Transportation Research Part A 42 (2008) pp.1064-1073
  5. Ning, G., Zhen, Z., Wang, P., Li, Y., Yin, H., "Economic Analysis on Value Chain of Taxi Fleet with Battery-Swapping Mode Using Multiobjective Genetic Algorithm", Mathematical Problems in Engineering, 2015
  6. Cai, Y., Wang, H., Ye, Q., Ouyang, M., "Analysis of Two typical EV Business Models Based on EV Taxi Demonstrations in China", International Battery, Hybrid and Fuel cell electric Vehicle Symposium, pp.17-20, EVS 27 Barcelona, Spain, Nov. 2013
  7. Sellmair, R., Hamacher, T., "Optimization of Charging Infrastructure for Electric Taxis", Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, no. 2416, pp.82-91, 2014 https://doi.org/10.3141/2416-10
  8. Carpenter, T., Curtis, A.R., Keshav, S., "The return on investment for taxi companies transitioning to vehicles-A case study in San Francisco, Transportation (2014) 41, pp.785-818 https://doi.org/10.1007/s11116-013-9486-1
  9. Kim, S.Y., Hwang, J.D., Lee, S.C., Lim, J.H., Song, K.B., "A study on the alternative for Activating Adaptation and Diffusion of EV Taxi in seoul", Conference of The Korea Institute of Electric Engineers, pp.492-493, July 2013
  10. Daejeon Techno Park, "A feasibility study on electric vehicle taxi pilot project on Daejeon city", The cooperative project report of Daejeon city and Research institute 2013, pp.9-18, Sep. 2014
  11. Ministry of Land, Infrastructure and Transport, "A manual for life cycle cost analysis and evaluate", pp.2-7, Dec. 2008, (www.mltm.go.kr)
  12. Daejeon City. "Standard transport cost price report of taxi for fare in Daejeon city", pp.52-75, Nov. 2012