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Development of a trench shield machine for the near-surface railway construction

저심도 철도 건설을 위한 트렌치 쉴드 장비 개발연구

  • Lee, So-Oh (Depth. of Railway System Engineering, University of Science and Technology) ;
  • Sagong, Myung (Korea Railroad Research Institute, Depth. of Railway System Engineering, UST) ;
  • Kim, Sang-Hwan (Dept. of Civil Engineering Hoseo University)
  • 이소오 (과학기술연합대학교대학원 철도 시스템공학과) ;
  • 사공명 (한국철도기술연구원, 과학기술연합대학교대학원) ;
  • 김상환 (호서대학교 토목공학과)
  • Received : 2015.03.19
  • Accepted : 2015.03.30
  • Published : 2015.03.31

Abstract

In this paper, the development of trench shield machine for near-surface railway construction were presented. The Near-surface railway can be constructed by cut and cover construction method, because it is installed at the depth of 5~7 m below roads. The cut and cover construction method mostly use temporary supports. The limitation of the cut and cover method is high installation cost and long construction period. To overcome these disadvantages, development of the trench shield machine is proposed and expected to shorten the construction time and cost of near-surface railway system. The sliding retaining wall of trench shield equipment replaces the role of temporary support (solider piles and lagging) and excavator equiped to the bottom front of the machine shorten the excavation time. This paper deals with design of the bit attached to the excavator and required capacity of the motor.

본 논문은 저심도 철도 건설을 위해 사용될 트렌치 쉴드 장비의 설계에 대한 내용을 다루고 있다. 저심도 철도는 도로 아래의 5~7 m에 설치되며 개착 공법으로 시공을 하게 된다. 개착 공법으로는 주로 가시설을 이용한 공법이 많이 이용하고 있는데, 현 기술 수준으로 가시설을 이용한 공법의 한계점으로 높은 시공비와 시공 기간을 들 수 있다. 이러한 단점을 극복하기 위한 트렌치 쉴드 장비의 개발이 진행되고 있다. 트렌치 쉴드 장비는 주변 토압을 지지하는 토류판과 하단부의 굴착기로 구성되어 있는데, 토류판이 가시설의 역할을 대신하며 전면 하단에 굴착기가 부착되어 굴착시간을 단축 시켜준다. 또한 굴착 후 바로 세그먼트를 삽입을 하기 때문에 시공시간을 상당히 절약할 수 있다. 본 논문에서는 트렌치 쉴드 장비의 주요 기능을 담당하는 굴착기의 비트 설계 및 요구되는 모터 동력의 산정에 대한 연구 내용을 서술하였다.

Keywords

References

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