Study on Continuity of Elementary Mathematics Curriculum and Nuri Curriculum

유치원 교육과정과 초등수학 교육과정의 내용 연계성 분석 -누리과정과 2009 개정 수학과 교육과정을 대상으로-

  • Chang, Hyewon (Seoul National University of Education) ;
  • Lee, Hwayoung (Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity) ;
  • Lim, Miin (Seoul Oryu Elementary School)
  • Received : 2015.04.09
  • Accepted : 2015.05.14
  • Published : 2015.05.31

Abstract

This study aims to find ways for securing continuity of elementary mathematics curriculum and kindergarten curriculum. To do this, we considered the status of 'mathematical exploration' in Nuri curriculum and analysed the correspondence of content-domains and the continuity between Nuri curriculum for ages three to five and 2009 revised national elementary mathematics curriculum, based on the reconstructed achievement criteria. The result of these analyses reveals that the classification of five content-domains both for 'mathematical exploration' of Nuri curriculum and for 2009 revised national elementary mathematics curriculum coincides. We also recognized the reconstructed achievement criteria which are considered as reverse continuity or as discontinuity of Nuri curriculum and 2009 revised national elementary mathematics curriculum in all the five content domains. The former means being lower in levels or reduction in ranges from Nuri curriculum to elementary one. The latter means that some reconstructed achievement criteria are included in only one of the two curriculum. Based on these results, we suggested several ways to secure the continuity between Nuri curriculum and 2009 revised national elementary mathematics curriculum in the perspective of mathematics education.

본 연구는 유치원 교육과정과 초등 교육과정의 연계성을 강조하는 2015 개정 교육과정 개발 연구가 진행되고 있는 현 시점에서 3~5세 연령별 누리과정과 2009 개정 교육과정에 따른 초등학교 수학과 교육과정의 내용 연계성을 분석하고, 그 결과에 기초하여 연계가 미흡한 내용에 대한 연계성 확보 방안을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 누리과정 내에서 '수학적 탐구하기'의 위상을 고찰하고, 수학적 내용측면에서 내용 영역의 범주 및 3~5세 누리과정의 수학적 탐구하기의 세부 내용과 초등학교 수학과 교육과정의 1~2학년군 성취기준을 비교 분석하였다. 분석 결과, 각 내용 영역에서 역연계 및 비연계 요소가 파악되었으며, 그에 따른 논의로부터 유치원 교육과정과 초등수학 교육과정의 내용 연계성을 확보하기 위한 시사점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부(2012). 사실상의 의무교육 실현을 위한 3-5세 연령별 누리과정. http://childschool.mest.go.kr/help/m_nuriebook/i.htm#jqeBook8
  2. 교육과학기술부(2013). 3-5세 연령별 누리과정 해설서. 서울: 교육과학기술부 보건복지부
  3. 교육부(2014). 2015 문이과 통합형 교육과정의 총론 주요사항 발표. 2014. 9. 24 교육부 보도자료. http://www.moe.go.kr/web/45859/ko/board/view.do?bbsId=294&boardSeq=56874
  4. 김재복(2010). 초등학교 통합교과의 적용과정과 통합방향. 한국통합교육과정학회 학술발표논문집, 8, 1-14
  5. 김창복(2001). 유치원과 초등학교 수학 교육과정의 비교 분석 및 연계 활동 방안. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 5(1), 41-56
  6. 문정원(2013). '3-5세 연령별 누리과정' 만 5세 수학적 탐구하기와 '수학과 교육과정' 초등1학년 연계성 고찰. 경북대학교 대학원 석사학위논문
  7. 박경미, 권오남, 박선화, 박만구, 변희현, 강은주, 서보억, 이환철, 김동원, 김선희(2014). 문․이과 통합형 수학과 교육과정 재구조화 연구. 서울: 교육부
  8. 박상훈(2013). 누리과정과 초등 1학년의 수학교육과정의 연계성 연구. 부산대학교 교육대학원 석사학위논문
  9. 백경선, 박순경, 권점례, 구영산(2012). 초등학교 저학년 국어, 수학 교육과정의 수준 적합성 제고 방안. 연구보고 RRC 2012-3. 서울: 한국교육과정평가원
  10. 사교육걱정없는세상(2013). 유치원 등 수학 내용의 초등 선행 여부. http://cafe.daum.net/no-wor ry/1QDs/524, http://cafe.daum.net/no-worry/1QDs/529
  11. 이경임(1992). 유아를 위한 수학교육과정의 고찰. 새교육, 2월호, 115-121. 서울 : 한국교육신문사
  12. 이재영(2014). 5세 누리과정과 초등학교 1학년 교육과정의 수학교육내용 연계성 분석과 적절성에 대한 초등학교 교사의 인식. 경인교육대학교 석사학위논문
  13. 장현주(2010). 유치원과 초등학교 저학년 수학교육과정의 연계성 : 2007 개정 교육과정을 중심으로. 광주교육대학교 교육대학원. 석사학위논문
  14. 장혜원, 김동원, 이환철(2013). 초등학교 수학과교육과정과 교과서 연계 분석 연구 -2009 개정교육과정 초등학교 1-2학년군을 중심으로-. 대한수학교육학회지 학교수학, 15(4), 759-783
  15. 장혜원, 강태석, 박원규, 김동원, 이환철(2014). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석 -2009 개정 교육과정 초등학교 3-4학년군을 중심으로-. 대한수학교육학회지 수학교육학연구, 24(2), 181-204
  16. 최수일, 정진수, 윤경숙, 정용호(2012). 2009 개정교육과정에 따른 수학과 성취기준 및 성취수준 개발 연구. 교육과학기술부 전라남도교육청
  17. 추지연(2006). 유치원의 수학적 탐구 영역과 초등학교 1학년 수학 교육과정의 연계성에 관한 연구. 춘천교육대학교 교육대학원. 석사학위논문
  18. 허난, 문혜련(2013). 누리과정과 2009 개정 초등학교 수학과 교육과정의 연계성 분석. 한국영유아보육학회, 82, 1-19
  19. Tyler, R. W.(1949). Basic principles of curriculum and instruction. University of Chicago Press