DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Attitudinal Ambivalence and Positive Mind for Smart Devices on User Satisfaction

스마트기기에 대한 태도적 양가성, 긍정적 마음과 사용자 만족 간의 관계

  • 조휘형 (김포대학교 스마트소프트웨어과)
  • Received : 2015.01.12
  • Accepted : 2015.03.04
  • Published : 2015.05.28

Abstract

Smart devices are playing an increasing important role in today's knowledge society. On the other hand, its adverse effects are creating social problems as well. Thus, users have diverse attitude toward smart devices. In this regard, this study is aimed at examining the impact of attitudinal ambivalence and positive mind for the smart technology on consumer satisfaction. In order to achieve the research objective, we formulated research hypotheses. Then we conducted a questionnaire survey using college students to test hypotheses, and analyzed collected data using regression analysis. The results of our analysis indicated two key findings. First, it was found that attitudinal ambivalence had a negative effect on consumer satisfaction. Second, positive mind was found to have a positive effect on consumer satisfaction. Our findings are expected to make an academic contribution by enhancing our understanding of what leads to consumer satisfaction with smart devices.

지식정보화 시대에 스마트기기의 역할이 더욱 증대되고 있다. 그러나 다른 한편으로 심각한 역기능도 있다. 때문에 스마트기기에 대한 태도나 감정이 다양하다. 이러한 관점에서 본 연구는 스마트기기에 대한 태도적 양가성과 긍정적 마음이 소비자 만족에 어떠한 영향을 미치는지를 분석하는 데 그 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 가설을 설정하고, 국내 대학생을 대상으로 조사한 설문자료를 회귀분석 하여 가설을 검증하였다. 분석결과에 따르면 첫째, 태도적 양가성은 소비자 만족에 부정적 영향을 미친다. 둘째, 긍정적 마음은 소비자 만족에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구의 시사점은 스마트기기에 대한 소비자 만족의 이해의 폭을 넓히고, 이를 증대하기 위한 방향을 제시하였다는 점이다.

Keywords

References

  1. 홍성대, "정보화 사회의 스마트기기의 폐해와 방안", 한국정보기술학회지, 제10권, 제1호, pp.2-29, 2012.
  2. 김병년, "청소년의 스마트폰 중독이 사회성 발달에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제3호, pp.208-217, 2013.
  3. 서보경, "성인 인터넷중독 및 스마트폰 이용 특성", 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제1호, pp.305-317, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.01.305
  4. 설진아 "스마트 미디어의 양가성(ambivalence)에 대한 소고", 인터넷정보학회논문지, 제15권, 제2호, pp.87-94, 2014. https://doi.org/10.7472/JKSII.2014.15.2.87
  5. C. J. Armitage and M. Conner, "Attitudinal ambivalence: A test of three key hypotheses," Personality and Social Psychology Bulletin, Vol.26, pp.1421-1432, 2000. https://doi.org/10.1177/0146167200263009
  6. C. J. Armitage, "Beyond attitudinal ambivalence: effects of belief homogeneity on attitude intention behavior relations," European Journal of Social Psychology, Vol.33, pp.551-563, 2003. https://doi.org/10.1002/ejsp.164
  7. S. O. Olsen, J. Wilcox, and U. Olsson, "Consequences of Ambivalence on Satisfaction and Loyalty," Psychology & Marketing, Vol.22, No.3, pp.247-269, 2005. https://doi.org/10.1002/mar.20057
  8. H. Lavine, C. J. Thomsen, M. P. Zanna, and E. Borgida, "On the primacy of affect in the determination of attitudes and behavior : The moderating role of affective-cognitive ambivalence," Journal of Experimental Social Psychology, Vol.4, pp.398-421.
  9. I. Katz and R. G. Hass, "Racial ambivalence and American value conflict: Correlational and priming studies of dual cognitive structures," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.55, pp.893-905, 1988. https://doi.org/10.1037/0022-3514.55.6.893
  10. R. Povey, B. Wellens, and M. Conner, "Attitudes towards following meat, vegetarian and vegan diets: An examination of the role of ambivalence," Appetite, Vol.37, pp.15-26, 2001. https://doi.org/10.1006/appe.2001.0406
  11. M. Conner and P. Sparks, "Attitudes and ambivalence," European Review of Social Psychology, Vol.12, pp.37-70, 2002. https://doi.org/10.1080/14792772143000012
  12. P. Sparks, D. Hedderley, and R. Shepherd, "An investigation into the relationship between perceived control, attitude variability and the consumption of two common foods," European Journal of Social Psychology, Vol.22, pp.55-71, 1992. https://doi.org/10.1002/ejsp.2420220107
  13. M. Conner, P. Sparks, R. Povey, R. James, R. Shepherd, and C. J. Armitage, "Moderator effects of attitudinal ambivalence on attitude-behaviour relationships," European Journal of Social Psychology, Vol.32, pp.705-718, 2002. https://doi.org/10.1002/ejsp.117
  14. 임종수, "1970년대 텔레비전, 문화와 비문화의 양가성", 언론과 사회, 제16권, 제1호, pp.49-85, 2008.
  15. 설진아, "소셜미디어 이용자들의 양가성 태도에 관한 연구", 인터넷정보학회논문지, 제15권, 제2호, pp.87-94, 2014. https://doi.org/10.7472/JKSII.2014.15.2.87
  16. 강종헌, 정항진, "감정적 신념, 양면 가치, 주관적 규범, 태도, 소비 의도와 육류 소비의 인과 관계 평가", 한국조리학회지, 제13권, 제4호, pp.45-56, 2007.
  17. 강종헌, 정항진, "육류 섭취에 대한 태도양면성, 행동의도와 소비행동의 관계에 미치는 신념동질 성의 조절효과", 한국조리학회지, 제14권, 제2호, pp.205-214, 2008.
  18. 홍재원, 옥경원, 류주연, "은행기업이미지에 대한 소비자의 자아인식이 긍정적 감정, 선호도 및 만족도에 미치는 영향 연구", 소비자정책교육연구, 제7권, 제4호, pp.21-41, 2011.
  19. H. M. Weiss and R. Cropanzano, "Affective events theory: A theoretical discussion of the structure, causes, and consequence of affective experiences at work," Research in Organizational Behavior, Vol.18, No.3, pp.84-91, 1996.
  20. B. L. Fredrickson, "What Good Are Positive Emotions?," Review of General Psychology, Vol2, No.3, pp.300-319, 1998. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.300
  21. 이성호, "관광지 속성 평가, 긍정적 감정반응과 접근행동의 영향관계", 관광.레저 연구, 제23권, 제5호, pp.21-37, 2011.
  22. 류주연, 김정구, "브랜드 경험에 따른 긍정적 감정이 자아인식의 향상과 브랜드 애호도에 미치는 영향", 마케팅연구, 제28권, 제4호, pp.57-80, 2013.
  23. 김주연.안경모, "커피 전문점 이용자의 일반적 특성, 선택 속성, 커피 음용 행동 및 긍정적 감정간 관계, 동아시아식생활학회지, 제20권, 제5호, pp.812-822, 2010.
  24. C. Otnes, T. M. Lowrey, and L. J. Shrum, "Toward an understanding of consumer ambivalence," Journal of Consumer Research, Vol.24, No.1, pp.80-93, 1997. https://doi.org/10.1086/209495
  25. J. P. Forgas and G. H. Bower, "Mood effects on person-perception judgment," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.53, No.1, pp.53-60, 1987. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.1.53
  26. 이학식, 임지훈, "소비관련 감정척도의 개발", 마케팅연구, 제17권 제3호, pp.55-91, 2002.
  27. 김현지, 권재일, "항공사 이용고객의 서비스 편익이 고객신뢰, 긍정적 감정, 관계지속의도에 미치는 영향", 한국관광레저학회, 제23권, 제8호, pp.285-304, 2011.
  28. 홍종숙, 이재일, 전지영, "외식업 종사원의 서비스 품질 지각과 긍정적 감정 반응이 직무 만족에 미치는 영향", 동아시아식생활학회지, 제18권, 제5호, pp.841-848.
  29. 이승희, 도재홍, 한상백, 강준모, "기업의 사회적 활동이 구매의도와 기업이미지에 미치는 영향-소비자 감정을 매개효과로", 디지털정책연구, 제9권, 제2호, pp.89-100, 2011.
  30. 이상구, 스마트 기기의 이용특성이 긍정적 감정 및 생활만족도에 미치는 영향, 세종대학교, 석사논문, 2013.
  31. E. Garbarino and M. S. Johnson, "The different roles of satisfaction, trust and commitment in customer relationships," Journal of Marketing, Vol.63, pp.70-87, 1999. https://doi.org/10.2307/1251946
  32. 조휘형, "스마트폰의 지각된 품질요인이 만족 및 지속적 사용의도에 미치는 영향에 관한 연구", Entrue Journal of Information Technology, Vol.11, No.2, pp.167-180, 2012.
  33. 조휘형, "스마트폰의 지각된 특성이 심리적 태도에 미치는 영향-안도감과 의존감을 중심으로", 디지털정책 연구, 제10권, 제9호, pp.175-184, 2013.
  34. 이학식, 임지훈, SPSS 20.0 매뉴얼, 도서출판 집현재, 서울, 2013.
  35. 노경섭, 제대로 알고 쓰는 논문 통계분석: SPSS&AMOS 21, 한빛아카데미(주), 서울, 2014.
  36. 박순주, 권민아, 백민주, 한나라, "소셜네트워크 서비스를 이용하는 대학생들의 스마트폰 중독과 대인관계능력의 관계", 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제5호, pp.289-297, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.05.289