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Comparison of the Perceptions of Professionals and Consumers on the Product Attributes of and the Expected Benefits from Performing Arts

공연예술상품 속성과 기대혜택에 대한 공연예술 전문가와 소비자의 인식 차이 비교

  • Received : 2015.01.27
  • Accepted : 2015.04.21
  • Published : 2015.05.28

Abstract

The main objective of this study was to identify the difference in the perceptions of the product attributes and the expected benefits for consumers and professionals in the performing arts industry. First, the Delphi method by using email and telephone was used to explore the professionals' perceptions of the attributes of performing arts and the expected benefits. Second, on-line consumer survey was used to explore the consumer perceptions of the attributes of performing arts and the expected benefits. Finally, this study tried to draw some difference of perceptions from both professionals and consumers. Contents of the arts, location of a theater, ticket price, relief of stress, and improvement of lifestyle were found to be commonly important factors for both parties. Among them, statistical differences between two groups were confirmed in the factors such as the reputations of the cast members and theatres, locations of theatres, and time duration of a performance.

본 연구는 공연예술상품의 속성과 기대혜택에 대한 전문가와 소비자의 인식을 비교하고자 하였다. 우선 델파이기법을 활용하여 공연예술 작품을 제작하는데 직 간접적으로 연관되어 있는 전문가들을 대상으로 하여 소비자들이 공연예술상품을 선택하는데 있어서 중요하게 생각하는 속성과 상품을 통해 얻고자 하는 기대혜택에 대한 의견을 조사하였다. 이와 더불어 전문가 조사결과와 선행연구를 토대로 구성된 공연예술 상품의 속성과 기대혜택에 대한 설문항목에 대하여 일반 소비자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사결과 "공연작품의 내용", "공연장의 위치", "티켓 가격", "스트레스 해소", "삶의 질 향상" 등이 전문가와 소비자 모두에게 중요하다고 나타났다. 반면에 소비자와 비교하여 전문가들은 "출연진의 명성", "예술가의 기량", "공연장 인지도 및 공연단체 명성", "공연장의 위치", "대중매체 홍보", "자아실현"을 중요한 것으로 인식하고 있어 일부 항목들에 대하여 전문가들이 소비자들의 요구를 과대평가하고 있음을 알 수 있다.

Keywords

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