DOI QR코드

DOI QR Code

Suggestion of Emotional Expression with Human Character in 3D Animation using Layering Method

레이어링을 사용한 3D 애니메이션 인간형 캐릭터의 감정 표현 방법 제안

  • 김주찬 (아주대학교 일반대학원 라이프미디어협동과정) ;
  • 석혜정 (아주대학교 정보통신대학 미디어학과)
  • Received : 2015.03.06
  • Accepted : 2015.04.16
  • Published : 2015.05.28

Abstract

In domestic game market, the video game market is getting smaller and also decreasing funds and high level developers. So we need the software that can help us to make more realistic and high quality contents by non-expert developer in poor environments. In this paper, we selected global studio's animations which were scored good evaluation by public and critics as a well-made emotional expression that can convey the emotion properly. We selected movements that express emotions from the animation scripts by using Ekman's 6 basic emotions and Greimas' dynamic predicate, and then we had analyzed and categorized with the data. We also analyzed the movements for which data we needed to create specific movements to express emotions by using 'Animation Layer' that used in Unity's blending process. And suggest concept of the program that to create the emotional expression movements by using those analyzed data.

국내 게임 업계에서 비디오 게임 시장은 좁아지고 있고 그에 따른 자본과 인력 또한 줄어들고 있다. 이런 열악한 환경과 전문 기술력에서 나오는 콘텐츠의 질적 향상을 위해서는 전문 개발자가 아니더라도 보다 사실적이고 질적으로 뛰어난 콘텐츠를 제작하는 데 도움이 되는 연구가 필요하다. 본 연구에서는 대중과 평론가들에게서 캐릭터 감정 표현 및 전달이 잘 되었다고 평가받는 해외 전문 제작사의 애니메이션들을 선정하였다. 그리고 해당 애니메이션의 스크립트에서 Ekman의 6가지 기본 감정과 그레마스의 역동적 서술어를 이용해 캐릭터가 감정을 표현하는 행동을 선별하여 분석 및 분류하였다. 또한, 게임 제작 프로그램 유니티의 블렌딩 작업에 사용되는 '애니메이션 레이어'를 이용해서 캐릭터가 특정 감정을 표현하려 할 때 필요로 하는 행동들을 분석하고, 이 데이터를 사용해서 감정을 표현하는 행동을 제작해주는 프로그램의 구상안을 제안한다.

Keywords

References

  1. 김은정, 정우식, 게임산업 비즈니스 구조분석 : 매출 및 재무구조 분석을 중심으로, 한국콘텐츠진흥원, 2014.
  2. http://bbs1.ruliweb.daum.net/gaia/do/ruliweb/default/547/read?bbsId=G007&articleId=1274&itemId=0
  3. 한국콘텐츠진흥원, 2011 대한민국 게임백서 제1부-산업계동향, 한국콘텐츠진흥원, 2012.
  4. Munetoshi Unuma, Ken Anjyo, and Ryozo Takeuchi, "Fourier principles for emotion-based human figure animation," SIGGRAPH '95 Proceedings of the 22nd annual conference on Computer graphics and interactive techniques, pp.91-96, 1995.
  5. Harald G. Wallbott, "Bodily expression of emotion," European Journal of Social Psychology, Vol.28, No.6, pp.879-896, 1998. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-0992(1998110)28:6<879::AID-EJSP901>3.0.CO;2-W
  6. Aline Normoyle, Fannie Liu, Mubbasir Kapadia, Norman I. Badler, and Sophie Jorg, "The Effect of Posture and Dynamics on the Perception of Emotion," SAP '13 Proceedings of the ACM Symposium on Applied Perception, pp.91-98, 2013.
  7. https://www.mixamo.com/motions
  8. http://docs.unity3d.com/Manual/AnimationLayers.html
  9. http://unity3d.com/learn/tutorials/modules/beginner/animation/blend-trees
  10. http://softimage.wiki.softimage.com/xsidocs/ani_layers.htm
  11. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Pixar_awards_and_nominations
  12. http://en.wikipedia.org/wiki/Wreck-It_Ralph
  13. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accolades_received_by_Frozen
  14. http://pixar-animation.weebly.com/script.html
  15. http://www.imsdb.com/scripts/Frozen-(Disney).html
  16. http://waltdisneystudiosawards.com/downloads/wreck-it-ralph-screenplay.pdf
  17. Richard Williams, The Animator's SurvivalKit, Faber and Faber, 2001.
  18. Pieter M. A. Desmet, "Faces of Product Pleasure:25 Positive Emotions in Human-Product Interactions," International Journal of Design, Vol.6, No.2, pp.1-29, 2012.
  19. Tim Dalgleish and Mick Power, Handbook of Cognition and Emotion, John Wiley & Sons, 2000.
  20. Paul Ekman, Wallace V. Friesen, and Sonia Ancoli, "Facial Signs of Emotional Experience," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.39, No.6, pp.1125-1134, 1980. https://doi.org/10.1037/h0077722
  21. Paul Ekman, Wallace V. Friesen, Maureen O'Sullivan, Anthony Chan, Irene Diacoyanni-Tarlatzis, Karl Heider, Rainer Krause, William Ayhan Lecompte, Tom Pitcaim, Pio E. Ricci-Bitti, Klaus Scherer, Masatoshi Tomita, and Anthanase Tzavaras, "Universals And Cultural Differences In The Judgment Of Facial Expressions of Emotion," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.53, No.4, pp.712-717, 1987. https://doi.org/10.1037/0022-3514.53.4.712
  22. Paul Ekman, Wallace V. Friesen, and Joseph C. Hager, "The Symmerty Of Emotional And Deliberate Facial Actions," Psychophysiology, Vol.18, No.2, pp.101-106, 1981. https://doi.org/10.1111/j.1469-8986.1981.tb02919.x
  23. Mark Coulson, "Attributing Emotion to Static Body Postures : Recognition Accuracy, Confusions, and Viewpoint Dependence," Journal of Nonverbal Behavior, Vol.28, No.2, pp.117-139, 2004. https://doi.org/10.1023/B:JONB.0000023655.25550.be
  24. Clair L. Roether, Lars Omlor, Andrea Christensen, and Martin A. Giese, "Critical Features for the Perception of Emotion from Gait," Journal of Vision, Vol.9, No.6, pp.1-32, 2009.
  25. 김성도, 구조에서 감성으로 : 그레마스의 기호학 및 일반 의미론의 연구, 고려대학교 출판부, 2002.
  26. http://docs.unity3d.com/Manual/MecanimAnimationSystem.html
  27. https://www.youtube.com/watch?v=7k4qndYbcRM
  28. 김현조, 김계원, "3D 애니메이션 데이터 구성요소 및 분류방식", 한국콘텐츠학회논문지, 제8권, 제12호, pp.118-130, 2008. https://doi.org/10.5392/JKCA.2008.8.12.118