DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Personal Backgrounds and Institutional Characteristics of Teachers on the Quality of Early Childhood Education and Care: The Conditions for Improving the Quality Classroom

유아교사의 개인특성과 유아교육기관 특성이 유아교육기관의 질에 미치는 영향: 유아교실의 질을 향상시키기 위한 조건

  • Received : 2015.02.03
  • Accepted : 2015.04.09
  • Published : 2015.04.30

Abstract

The purpose of this study is to analyse the effects of teachers'personal background (academic, education career) and institutional characteristic factors(founded facility type, class size, and curriculum organization type) on the quality of the classroom in early childhood education and care(ECEC) fields. This study is to explore the conditions for improving the quality of ECEC, looking back on a traditional paradigm focused on teacher education and qualifications. The hierarchical regression analysis was conducted through a survey as a research method. The results indicated that the effects of institutional characteristics were more influential than teachers' education on classroom quality. Public kindergartens and child care centers were reported to have higher effects than the private ones on classroom quality. Based on these results, policy implications and future research plans were suggested in perspective of improving the publicness of ECEC services.

본 연구에서는 유아교육과 보육의 질을 그동안 유아교사의 학력과 자격에 중점을 두어왔던 전통적인 패러다임을 비판적으로 분석하고, 유아교육과 보육의 질을 향상시키기 위한 조건들을 탐색하고자 하였다. 교사의 학력과 경력, 기관유형과 학급규모, 교육과정 편성유형을 독립변수로 하고, 유아교실의 질에 미치는 영향을 실증적으로 분석하고자 하였다. 유아교실의 질은 유아교육기관 운영의 질, 유아교육과정의 질, 상호작용의 질로 구성하였다. 연구방법으로는 설문조사를 통한 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 유아교실의 질에는 유아교사의 개인특성변수인 경력이나 학력보다는 기관유형이나 학급규모와 같은 기관특성변수의 영향력이 보다 중요한 것으로 보고되었다. 또한 사립보다 국공립으로 갈수록 유아교육기관의 질이 높았다. 유아교실의 질을 구성하는 유아교육기관 운영의 질, 유아교육과정의 질, 상호작용의 질의 변수에서 공통적으로 기관유형변수의 설명력이 보다 높은 것으로 일관되게 나타났다. 이상의 분석결과에 근거하여 정책적 시사점과 추후 연구방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 경기도 교육청 (2012). 2012 혁신유치원 운영기본 계획(2012. 6) 경기도 교육청 교수학습지원과.
  2. 김은설 (2014). 유치원, 어린이집 운영 실태 비교 및 요구분석. 연구보고 2014-17. 육아정책연구소.
  3. 김은설, 유해미, 엄지원 (2012). '5세 누리과정' 운영 현황 및 개선방안. 육아정책연구소.
  4. 김희연 (2013). 영유아보육, 교육에서의 공공성의 의미 탐색. 생태유아교육연구, 12(4), 215-243.
  5. 나정 (1997). 유아교육의 교육체제 확립 방안에 관한 기초연구: 교육개혁정책연구 보고서 97-1. 교육개혁위원회.
  6. 나정, 김효겸, 박재윤, 장영희, 정미라 (1997). 유아교육의 공교육 체제 확립 방안 연구. 수탁연구 CR 97-62, 한국교육개발원.
  7. 나정, 신동주, 김재웅 (1996). 유치원 교육 공교육화. 서울: 양서원.
  8. 나정, 천세영, 장명림, 이영미 (1996) 유치원 교육 공교육화를 위한 단계적 발전 방안 연구. 수탁연구 CR96-19. 한국교육개발원.
  9. 당정, 보육교사 자격취득 국가고시 전환 추진 (2015. 1. 27). 한겨레, 출력일 2015년 1월 29일, http://www.hani.co.kr/arti/society/society_general/675428.html
  10. 박창현 (2012). 유아교육과정 실행과 영향 변인 간의 구조적 관계. 중앙대학교 박사학위논문.
  11. 박창현, 나정 (2012). 유아교육기관, 교사 및 유아 집단 특성에 따른 교사-유아 상호작용 수준 분석, 한국보육지원학회지, 8(6), 99-125.
  12. 박창현, 박찬옥 (2012). 유아교육기관장의 운영능력, 유아교사의 역량, 교육과정 실행 간의 구조적 관계. 유아교육학논집, 16(3), 245-247.
  13. 백선희 (2011). 보육의 공공성 강화를 위한 정책 방안. 연구보고서 2011-37-5. 한국보건사회연구원
  14. 서문희, 최윤경, 김문정 (2011). 2011 보육정책의 성과와 과제. 연구보고 2011-21. 육아정책연구소.
  15. 염지숙 (2011). 교육과정 실행 주체로서의 유치원 교사의 역할과 전문성. 유아교육학논집, 15(6), 295-310.
  16. 이기숙, 홍용희, 박은혜, 김희진 (2002). 유아교육기관 인정제 모형. 교육과학연구소 2002-03. 이화교육총서. 이화여자대학교 사범대학 교육과학연구소.
  17. 이미화 (2014). 영아보육질 제고를 위한 평가도구 개발 및 활용방안. 연구보고 2014-16 육아정책연구소.
  18. 이숙자, 공병호, 성영화 (2011). 교사-유아의 상호작용과 보육교사 변인 간의 관계. 한국보육학회지. 11(1). 1-18.
  19. 이윤경 (2002). 교사의 상호작용 유형과 영유아발달과의 관계. 서원대학교 교육연구소, 21(1), 199-2145.
  20. 이은해, 이기숙 (1996). 유아교육 프로그램 평가척도. 서울: 창지사.
  21. 이정훈 (2003). 학습공동체로서의 작은 학교 운동에 관한 연구 분석. 초등교육연구, 16(1), 23-43.
  22. 조형숙, 이경민 (2004). 영유아교사 양성체제의 정비. 2004년도 중앙유아교육학회 연차학술대회, 10-36.
  23. 최은영, 김정숙, 송신영 (2013). 2013 유아교육정책의 성과와 과제. 연구보고 2013-29. 육아정책연구소.
  24. 최은영, 장혜진 (2014). 누리과정 운영시간에 관한 쟁점 및 과제. 인문학논총 제36집, 459-484.
  25. 황규호 (2013). 국가 교육과정 개정과 학교 교육의 질. 교육과정연구, 31(3), 27-52.
  26. Barnett, W. S. (2004). Better teachers, better preschools: Student achievement linked to teacher qualifications. New Brunswick, NJ: National Institute for Early Educational Research.
  27. Barnett, W. S., Tarr, J., Lamy, C., & Frede, E. (1999). Children's educational needs and community capacity in the Abbott Districts. New Brunswick, NJ: Center for Early Education, Rutgers University.
  28. Barnett, W. S., Tarr, J., Lamy, C., & Frede, E. (2001). Fragile lives, shattered dreams: A report on implementation of preschool education in New Jersey's Abbott districts. New Brunswick, NJ: National Institute for Early Education Research, Rutgers University.
  29. Blau, D. (2000). The production of quality in child care centers: Another look. Applied Development Science, 4(3), 136-148. https://doi.org/10.1207/S1532480XADS0403_3
  30. Bowman, B. T., Donovan, M. S., & Burns, M. S. (2001). Eager to learn: Educating our preschoolers. Washington, DC: National Academies Press.
  31. Burchinal, M., Cryer, D., Clifford, R., & Howes, C. (2002). Caregiver training and classroom quality in child care centers. Applied Developmental Science, 6(1), 2-11. https://doi.org/10.1207/S1532480XADS0601_01
  32. Burchinal, M., Hyson, M., & Zaslow, M. (2011). Competencies and credentials for early childhood educators: What do we know and what do we need to know. In E. Zigler., W. S. Gilliam, & W. S. Barnett (Eds.) The pre-k debates: Current controversies & issues (pp.73-77). Baltimore, MD: Brookes Publishing.
  33. Clark, P. A., & Kirk, E. W. (2000). All-day kindergarten. Childhood Education 76(4), 228-231. https://doi.org/10.1080/00094056.2000.10521169
  34. Cryan, J. R., Sheehan, R., Wiechel, J., & Bandy-Hedden, I. G. (1992). Success outcomes of full day kindergarten: More positive behavior and increased achievement in the years after. Early Childhood Research Quarterly, 7(2), 187-203. https://doi.org/10.1016/0885-2006(92)90004-I
  35. D. M., Bryant, D., Pianta, D., Clifford, F., Burchinal, M., Ritchie, S., et al. (2006). Are teachers' education, major, and credentials related to classroom quality and children's academic gains in pre-kindergarten classrooms. Early Childhood Research Quarterly, 25(4), 177-193.
  36. Fukkink, R. G., & Lont, A. (2007). Does training matter? A meta-analysis and review of caregiver training studies. Early Childhood Research Quarterly, 22(3), 294-311. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2007.04.005
  37. Glauzvini, Alisa S., Readdick, & Christine A. (1994). Parent-caregiver communication and quality of care in diverse child care settings. Early Childhood Research Quarterly, 9(2), 207-222. https://doi.org/10.1016/0885-2006(94)90006-X
  38. Hayes, C. D., Palmer, J. L., & Zaslow, M. J. (Eds.). (1990). Who cares for America's children? Child care policy for the 1990s. Washington, DC: National Academies Press.
  39. Howes, C., James, J., & Ritchie, S. (2003). Pathways to effective teaching. Early Childhood Research Quarterly, 18(1), 104-120. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(03)00008-5
  40. Howes, C. Phillips, D.A., & Whitebook, M. (1992). Teacher characteristics and effective teaching in child care: Findings from the National Child Care Staffing Study. Child & Youth Care Forum, 21(6), 399-414. https://doi.org/10.1007/BF00757371
  41. Ishimine, K., Talyer, C., & Bennett, J. (2010). Quality and early childhood education and care: A policy initiative for the 21st century. International Journal of Child Care and Education Policy, 4(2), 67-80. https://doi.org/10.1007/2288-6729-4-2-67
  42. Litjens, I., & M. Taguma (2010). Revised literature overview for the 7th meeting of the network on early childhood education and care. Paris: OECD.
  43. Love, J. M., Ryer, P., & Faddis, B. (1992). Caring Environments: Program quality in California's publicly funded child development programs. Portsmouth, NH:RMC Research.
  44. OECD (2011). Starting Strong: Curricula and pedagogies in early childhood education and care, Five curriculum outlines. Paris: Directorate for Education.
  45. OECD (2012). Starting Strong III: A quality for early childhood education and care. Paris: OECD.
  46. Phillips, D., Mekos, D., Scarr, S., McCartney, K., & Abbott-Shim, M. (2000). Within and beyond the classroom door: Assessing quality in child care centers. Early Childhood Research Quarterly, 15(4), 475-496. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(01)00077-1
  47. Phillipsen, L. C., Burchinal, M. R., Howes, C., & Cryer, D. (1997). The prediction of process quality from structural features of child care. Early Childhood Research Quarterly, 12(3), 281-303. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(97)90004-1
  48. Pianta, R., La Paro, K. M., & Hamre, B. K. (2008). Classroom Assessment Scoring System (CLASS). Baltimore, MD: Brookes, Inc.
  49. Sabol,T. J., Soliday Hong, S. L, Pianta, R. C., & Burchinal, M. R. (2013). Can rating pre-K programs predict children's learning?. Science, 341(6148), 845-846. https://doi.org/10.1126/science.1233517
  50. Scarr, S., Eisenberg, M., & Deater-Deckard, K. (1994). Measurement of quality in childcare centers. Early Childhood Research Quarterly, 9(2), 131-151. https://doi.org/10.1016/0885-2006(94)90002-7
  51. Shonkoff, J. P., & Phillips, D. A. eds. (2000). From neurons to neighborhoods: The science of early childhood development. Washington, DC: National Academy Press.
  52. Tout, T. M., & Berry, D. (2006). Quality and qualifications: links between professional development and quality in early care and education settings In M., Zaslow, & I., Martinez-Beck (Eds.), Critical issues in early childhood professional development (pp. 77-110). Baltimore: Brookes Publishing.
  53. Tout, K. M., Zaslow, M, & Berry, D. (2005). Quality and qualifications: Links between professional development and quality in early care and education setting. In M. Zaslow & I. Martinez-Beck (Eds.), Critical issues in early childhood professional development(pp. 77-110). Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co.
  54. Vandell, D. (2004). Early child care: The known and the unknown. Merrill-Palmer Quarterly, 50(3), 387-414. https://doi.org/10.1353/mpq.2004.0027
  55. Viadero, D. (2002). Study: Full-day kindergarten boosts academic performance. Education Weekly, 21(31), p. 14.
  56. Wesley, P. W., & Buysse, V. (2010). The quest for quality: Promising innovations for early childhood programs (Eds.). Baltimore: Brookes.

Cited by

  1. 성격특성, 사회적 지지가 유아 교사효능감에 미치는 영향 vol.10, pp.1, 2015, https://doi.org/10.22156/cs4smb.2020.10.01.169