DOI QR코드

DOI QR Code

The Impact of Kindergarten After School Specialized Art Program on Young Children's Art Competence

유치원 방과후 과정에서 미술특성화활동의 효과 검증

  • 김민석 (가톨릭대학교 아동가족학전공) ;
  • 신화식 (한양여자대학교 유아교육과)
  • Received : 2014.06.15
  • Accepted : 2015.04.09
  • Published : 2015.04.30

Abstract

The aims of this study were to organize whether the Kindergarten After School Specialized Art Program could be applicable to young children, and whether this program would be effective to the development of young children's art competence. This study consisted of two steps: development of the Kindergarten After School Specialized Art Program and examination of its impact on children's art competence. This study used a two-group pretest/posttest design. Statistical analyses employed for this study were descriptive analysis, ANOVA, and repeated measure ANOVA. The results were as follows. Firstly, the Kindergarten After School Specialized Art Program was developed based on a literature review relevant of current art education. Secondly, the experimental group revealed a significant improvement in four components, whereas the control group showed a significant, but slight improvement compared with the experimental group in only three components. Thirdly, in between group comparison, a competencies on the four components based on multiple-creative ability in the experiment group were higher than that of the control group and the difference between both groups was statistically significant. Therefore, the program seemed to be effective in the improvement of art competence and multiple-creative ability. In addition, recommendation for the future research about after school teachers' and parents' recognition of the Kindergarten After School Specialized Art Program and strategies for its application are suggested.

본 연구는 방과후 과정 특성화 프로그램이 정책적으로 대두되고 있는 가운데 유아의 내면적 정서정화와 유아의 학습과 지식체계 구축의 중요한 활동이 될 수 있는 미술활동을 선정하여 미술특성화활동을 구성하고 현장에 실제적용가능 여부와 유아의 미술활동수준을 향상시킬 수 있는지 그 효과를 알아보는데 그 목적이 있다. 본 연구는 40명의 유치원 유아(20명의 실험집단과 20명의 통제집단)를 대상으로 방과후 과정 미술특성화활동과 기존 미술활동을 적용하였다. 연구방법은 ANOVA와 반복 측정 ANOVA를 사용하여 통계적으로 분석하였다. 주요 결과는 첫째, 유치원 방과후 미술특성화활동의 구성은 방과후 특성화 미술프로그램(교육과학기술부, 2010)의 활동 중 4개 요인 - 조형을 탐색하고 관찰하기, 그리기와 색을 활용하여 완성하기, 만들기와 꾸미기, 예술적 표현 존중하기 - 에 근거한 미술활동 36개를 선정하여 내용을 구성하였다. 둘째, 집단 별 차이분석에서 통제집단에서는 1, 2, 3차 검사의 변화 분석결과 큰 차이를 보이지 않았으나, 실험집단 유아들의 미술발달수준은 검사 시 마다 현저한 차이로 향상되었다. 셋째, 집단 간 비교 분석에서는 실험군이 통제군보다 4개 요인에서 통계적으로 유의한 차이를 보여주었다. 이에 본 연구 결과는 방과후 교사의 미술교육의 인식과 방과후 교사 대상의 심층연구 및 방과후 특성화 미술활동 적용 후 학부모의 인식연구를 제안한다.

Keywords

References

  1. 강정원 (2004). 유치원과 초등학교 1학년의 미술교육 연계성에 관한 연구 : 수원지역 초등학교 병설 유치원을 중심으로. 경희대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  2. 경기도 교육청 (2014). 2014학년도 유치원 방과후 운영계획. 경기: 경기도 교육청.
  3. 교육과학기술부, 경기도 유아체험교육원 (2010). 종일제 특성화 미술프로그램 창의아트. 서울: 교육과학기술부.경기도 유아체험교육원.
  4. 김명주 (2011). 유치원 교사 및 어머니의 유치원 종일제 특성화 활동에 대한 인식 및 실태. 경성대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  5. 김정은, 허영림 (2013). 유치원 방과후 과정 특성화 프로그램에 관한 교사와 학부모의 인식 연구. 교육논총, 32, 87-111.
  6. 문무경, 이기숙, 이순례, 장영희, 최윤정, 송신영 (2009). 유치원 종일제운영 내실화 방안 연구. 서울: 육아정책개발센터.
  7. 박현경 (2012). 점토를 활용한 미술활동이 유아의 정서지능에 미치는 효과. 한국보육학회지, 12(2), 229-247.
  8. 서명희, 한세영 (2009). 취학 전 유아기 자녀의 조기교육 현황 및 교육비 실태조사. 생활과학연구논총, 13(1), 39-57.
  9. 서문희 (2013). 영유아부모의 보육.교육비용 부담과 대응방안. 육아정책포럼, 36, 6-13.
  10. 송점준 (2009). 유치원 시기의 특별활동에 관한 실태 연구. 국민대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  11. 신정숙, 김영은 (2007). 유아미술교육 운영 실태- 경기도 공.사립유치원, 보육시설, 사설미술학원을 중심으로: 유아미술교육 운영 실태. 한국유아교육.보육행정연구, 11(4), 59-81.
  12. 신화식, 최유정, 이현주, 홍경희, 김민석 (2015). 영유아교육기관 방과후과정. 경기도: 교문사.
  13. 신화식, 우남희, 김명희 (2005). 창의성과 유아교육의 연구동향. 한국유아교육학회 2005 정기학술대회. 한국유아교육학회.
  14. 신화식 (1998). 사교육이 가정경제에 미치는 영향. 1998년도 연합 어머니교실: 건전한 사회분위기 조성을 위한 어머니들의 지혜, 1-11. 한미 몬테소리협회.
  15. 신화식 (1995). 유치원 종일반 프로그램의 운영 방향. 영.유아탁아 및 종일제 프로그램의 발전방향. 교육논총, 9. 178-184.
  16. 유경숙 (2014). 경기지역 유치원의 유아미술활동 실태 및 교사 인식. 아동교육, 23(1), 5-27.
  17. 이선우 (2010). 포트폴리오를 활용한 유아 수행 평가 방안과 활용 연구. 유아교육 우수사례집. 서울: 서울시 교육청.
  18. 이승숙 (2012). 유치원 종일제 특성화 프로그램 운영 실태 및 학부모 요구 조사. 성신여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  19. 이진주 (2009). 오후 재편성 종일반 운영현황과 교사의 어려움에 관한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  20. 장지나 (2014). 그림책을 활용한 유아 미술활동 프로그램 개발 및 적용에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  21. 조영신, 이윤경(2013). 협동적 미술활동이 유아의 창의성과 셀프리더십에 미치는 영향. 육아지원연구, 8(1), 81-110.
  22. 지성애, 김성현 (2014). 만 3세 유아 미술교육에 대한 교사의 인식 및 실태. 유아교육학논집, 18(1), 23-48.
  23. 지성애 (2012). 미술표상과 연계한 유아 환경프로그램 개발 및 효과. 유아교육연구, 32(6), 409-440.
  24. 지성애, 박찬옥, 유구종, 조형숙 (2010). 유치원교육과정에 기초한 총체적 유아 미술프로그램 개발. 유아교육학논집, 14(5), 99-133.
  25. 최정민 (2011). 유치원 종일제 특성화 프로그램의 실태조사 및 학부모 인시 조사. 부경대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  26. 최현이 (2010). 글 없는 그림책을 활용한 협력적 조형활동 프로그램이 유아의 창의성 및 조형미술 표현력에 미치는 효과. 성신여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  27. 한수미 (2009). 유아의 방과 후 사교육 경험 및 어머니의 성취 압력에 따른 유아의 문제 행동. 연세대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  28. 한윤경 (2007). 유아의 정서지능과 사회적 유능성 발달을 위한 그림책을 활용한 미술 프로그램 개발에 관한 연구. 열린유아교육연구, 12(3), 295-316.
  29. Andrews, B. W. (2004). Curriculum renewal through policy development in arts education. Research Studies in Music Education, 23(1), 76-93. https://doi.org/10.1177/1321103X040230011001
  30. Buldu, M., & Shaban, M. S. (2010). Visual arts teaching in kindergarten through 3rd-Grade classrooms in the UAE: Teacher profiles, perceptions, and practices. Journal of Research in Childhood Education, 24(4), 332-350. https://doi.org/10.1080/02568543.2010.510073
  31. Ebstein, A. S. (2001). Thinking about art: Encouraging art appreciation in early childhood settings. Young Children, 56(3), 38-43.
  32. Eckhoff, A. (2008). The importance of art viewing experiences in early childhood visual arts: The exploration of a master art teacher's strategies for meaningful early arts experiences. Early Childhood Education Journal, 35(5), 463-472. https://doi.org/10.1007/s10643-007-0216-1
  33. Garvis, S., & Pendergast, D. (2011). An investigation of early childhood teacher self-efficacy beliefs in the teaching of arts education. International Journal of Education & the Arts, 12(9), 1-15.
  34. Green, B. L., Wehling, C., & Talsky, G. J. (1987). Group art therapy as an adjunct to treatment for chronic outpatients. Psychiatric Services, 38(9), 988-991. https://doi.org/10.1176/ps.38.9.988
  35. Irwin, R., Gouzouasis, P., Grauer, K., & Leggo, C. (2006). Investigating curriculum integration, the arts and diverse learning environments. UNESCO Planning Committee for the World Congress on Art Education in Lisbon.
  36. Jolley, R., & Zhang, Z. (2012). How drawing is taught in Chinese infant schools. International Journal of Art & Design Education, 31(1), 30-43. https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2012.01726.x
  37. Koster, J. B. (2012). Growing artist: Teaching the art to young children (5th ed.). NY: Delmar.
  38. McArdle, F. (2012). New maps of learning for quality art education: What pre-service teachers should learn and be able to do. Australian Educational Researcher, 39(1), 91-106. https://doi.org/10.1007/s13384-012-0051-2
  39. Meiners, J. (2005). In the beginning: Young children and arts education. International Journal of Early Childhood, 37(2), 37-44. https://doi.org/10.1007/BF03165744
  40. Mulcahey, C. (2009). Providing rich art activities for young children. Young Children, 64(4), 107-112.
  41. Phillips, R. D., Gorton, R. L., Pinciotti, P., & Sachdev, A. (2010). Promising findings on preschoolers' emergent literacy and school readiness in arts-integrated early childhood settings. Early Childhood Education Journal, 38(2), 111-122. https://doi.org/10.1007/s10643-010-0397-x
  42. Sousa, D. A. (2006). How the arts develop the young brain. School Administrator, 63(11), 26.

Cited by

  1. 스마트폰 중독 위험군 유아의 스마트폰 사용시간에 따른 감각처리능력의 비교 vol.18, pp.1, 2015, https://doi.org/10.18064/jkasi.2020.18.1.34