초록
본 연구는 국내 전자책 시장의 활성화를 위하여 요구되는 주요 요인들을 도출하고 중요도를 평가하였다. 구체적으로 문헌연구를 통해 C-P-N-D 생태계 관점의 주요 평가 항목들을 도출 분류하였으며, 출판사 실무자 그룹과 함께 항목들을 수정한 다음, AHP 평가를 실시하여 시사점을 분석하였다. 분석 결과, 전문가들은 1차 상위 계층으로 도출된 세 가지 항목 중에서 가격(0.785), 품질(0.149), 서비스(0.066)의 순으로 중요도를 평가하였다. 2차 하위 계층의 항목으로는 총 23가지 요인들이 도출되었으며, C-P-N-D 분야별 중요도는 콘텐츠(0.43), 플랫폼(0.35), 디바이스(0.11), 네트워크(0.05) 순으로 나타났다. 하위 요인 전체 중에서는 '플랫폼 측과의 수익 배분', '콘텐츠 제작 단가의 수익성', '콘텐츠의 적정 가격 대여와 스트리밍' 등 세 가지 항목이 다른 20개 항목들에 비해 중요도가 월등히 높게 나타났다.
In this study, we derived key factors required for the activation of the domestic e-book market and evaluated its importance. Specifically, we derived key evaluation items of C-P-N-D ecosystem perspective through literature review. In addition, we analyzed the implications by evaluating the importance depending on AHP after derived items were modified and classified together with the publisher working group. As the results of analysis, experts considered price(0.785), quality(0.149) and service(0.066) as the important items among three items derived as the primary upper class. A total of 23 factors were derived as the secondary lower class. The importance depending on C-P-N-D areas is as follows: contents(0.43), platform(0.35), device(0.11) and network(0.05). Among the entire sub-factors, three items such as 'distribution of profits with platform', 'profitability of product costs of contents' and 'appropriate rental price of contents and streaming service' showed significantly higher importance than that of other 20 items.