DOI QR코드

DOI QR Code

디지털교과서 활용이 인터넷 중독에 미치는 영향

Effect of Internet Addiction by Using Digital Textbook in Teenager

  • 안성훈 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Ahn, Seonghun (Dept. of Computer Education, Gyeonin National University of Education)
  • 투고 : 2015.05.31
  • 심사 : 2015.06.19
  • 발행 : 2015.06.30

초록

2014년부터 사회와 과학 과목에 대한 디지털교과서가 개발되어 초등학교와 중학교에 시범 적용되어지고 있다. 이에 대해 일부에서는 디지털교과서 사용에 따른 학생들의 인터넷 중독 가속화를 우려하고 있다. 그러나 아직까지 충분한 연구가 진행되지 않아 디지털교과서의 사용이 학생들의 인터넷 중독을 가속화시키는지를 파악할 수 없는 형편이다. 이에 본 논문에서는 디지털교과서의 사용이 학생들의 인터넷 중독에 영향을 미치는지를 조사분석하였다. 그 결과, 디지털교과서를 사용하지 않는 집단에서 디지털교과서를 사용하는 집단보다 인터넷 중독 잠재적 위험 사용자군이 약 1.9배 높은 것으로 나타났으나 두 집단 간의 교차분석을 실시한 결과 95% 신뢰수준에서 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 결국 디지털교과서의 사용이 학생들의 인터넷 중독에 영향을 미쳤다고 보기는 어렵다고 볼 수 있으며, 학생들의 인터넷 중독은 인터넷 사용의 시간과 빈도보다는 어떤 환경 하에서 사용하게 되는지에 더 큰 영향을 받을 수 있다고 추측되어졌다.

Society and science digital textbooks were developed in 2014. That have been using in some elementary and middle school. But some people worry about the internet addiction of student accelerated by using digital textbook. However I didn't agree that, because studies about that had not been performed enough. So I analyzed effect of internet addiction by using digital textbook. As a result, Internet addicted students at class to be not using digital textbook are twice as many as Internet addicted students at class to be using digital textbook. But the difference between two groups do not means according to cross analysis. Therefore, I can't conclude that using digital textbook have an adverse effect on internet addiction.

키워드

참고문헌

  1. Kang, Chul (2005). A Study of Factors Affecting Teenagers' Internet Addiction. Graduate School of Industry and Information, Mokwon university.
  2. KERIS (2012a). A study on the models of instruction in class using digital textbook. KERIS.
  3. KERIS (2012b). A guideline for development of digital textbook. KERIS.
  4. KERIS (2013). A plan of digital textbook project. KERIS.
  5. Kim, Sin-ok (2010). A Study on the Current Status and Factors of the Internet Addiction in Elementary Schools. Graduate School of Education, Busan National university of Education.
  6. Korea Internet Addiction Center. http://iapc.or.kr
  7. Lee, Soon Ja (2006). Causes of Rural Middle School Students' Internet Addiction and the Guidance Program. Graduate School of Education, Kang won National university.
  8. MOE (2007). A plan of digital textbook commercialization. MOE.
  9. MOE (2011). A action plan of smart education strategy. MOE.
  10. MOE (2012). A plan of digital textbook development and using. MOE.
  11. MOE (2013). A plan of digital textbook review for using in 2014. MOE.
  12. NIA (2013). A research on the actual condition of internet addiction in 2013. NIA.
  13. Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. NCB University Press, 9(5), October 2001.
  14. Princeton, NJ: Center for Global Assessment, Educational Testing Service.
  15. Schacter, D. L., Gilbert, D. T., & Wegner, D. M. (2009). Introducing psychology. Macmillan.

피인용 문헌

  1. 디지털교과서 활용 시 정보 활용 능력 수준이 학생의 사회적 역량에 미치는 영향 vol.22, pp.5, 2018, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.5.565
  2. Health Issues with Learning to Use Smart Devices in the Digital Age: Using a Grounded Theory Approach vol.18, pp.13, 2015, https://doi.org/10.3390/ijerph18137062