기초봉제 학습자의 자기효능감이 수업만족도에 미치는 영향

The Influences of Learners' Self-efficacy on Class Satisfaction in Learning Practical Basic Sewing

  • Park, Eun-Hee (Dept. of Home Economic Education, Kyungbook National University) ;
  • Cho, Hyon-Ju (Dept. of Home Economic Education, Kyungbook National University)
  • 투고 : 2014.10.15
  • 심사 : 2014.12.14
  • 발행 : 2015.02.28

초록

The purpose of this study is to examine the influences of learners' self-efficacy on class satisfaction in learning practical basic sewing. Questionnaires were distributed to 181 college women students living in the areas of Deagu Metropolitan City and Gyeongbuk Province. The data obtained were analyzed by using various statistical tools: frequency, factor analysis, reliability analysis, correlation analysis, and multiple regression. The self efficacy of learners of practical basic sewing were made up of five factors: ability to manage interpersonal relationships, ability to deal with assigned tasks, anxiety, challenging spirit, and fear. Class satisfaction was composed of the following factors such as interest in class, professors' ability, achievement of class objectives, connectivity, preparation for class, preference for practices, and perfectibility. This study indicated the correlations between sub-variables of learners' self efficacy and class satisfaction. In other words, the higher were the levels of ability to manage interpersonal relationships, and ability to deal with assigned tasks in self efficacy, the higher were the levels of interest in class, professors' ability, achievement of class objectives, preference for practices, and perfectibility in class satisfaction. The factors of ability to deal with assigned tasks, anxiety, and challenging spirit, in learners' self efficacy were found to have statistically significant effects on the achievement of class objectives. The factor of ability to deal with assigned tasks in self efficacy had a statistically significant influence on professors' ability. The factors of ability to deal with assigned tasks, anxiety, challenging spirit and fear were found to have statistically significant effects on all the factors of class satisfaction.

키워드

참고문헌

  1. 강미향, 오경화. (2006). 의생활 영역에 대한 중학생의 수업만족도 및 필요도에 관한 연구. 한국가정교육학회지, 18(2), 63-77.
  2. 고대선, 강익원. (2009). 교양체육수업 참여동기가 자기효능감, 수업만족도, 대인관계 향에 미치는 영향. 한국사회체육학회지, 36, 943-954.
  3. 교육과정평가원. (2012). 연구자료 ORM 2010-50교과교육과정 개선 방안 세미나. 04.
  4. 김선영. (2012). 국내 기초 봉제 교재의 콘텐츠에 관한 비교 연구. 복식, 62(3), 73-83.
  5. 김승연, 정옥분. (1997). 제6차 중학교 가정과 교육과정에 대한 인식도와 학습만족도 주관적 학습효과 연구. 한국가정교육학회지, 9(2), 47-67.
  6. 김애란, 최은영, 강희영, 김성민. (2011). 시뮬레이션기반 응급간호교육을 받은 간호 생의 학업성취도와 자기효능감, 학습태도 및 수업만족도의 관계. 한국간호교육학회지, 17(1), 5-13.
  7. 박은희. (2009). 패션제품 소비자의 양면성 연구. 경북대학교 대학원 박사학위 논문.
  8. 박중길, 이경환. (2011). 체육수업에서 기대-가치와 자기 효능감, 과제 난이도가 중학생의 지속행동에 미치는 중재효과. 한국체육학회지, 50(3), 251-262.
  9. 오송윤, 최혜선. (2012). 국내 대학 의류패션계열학과 의복원형설계 교육실태 조사. 한국의류학회지, 36(3), 346-359.
  10. 윤운성. (1998). 자기효능감의 관련변인 탐색. 공주대학교 교육연구소 교육연구, 14, 213-238.
  11. 이연숙. (2009). 가정교과의 이론과 실제(개정판). 서울: 신광출판사.
  12. 이은주, 신혜원. (2007). 초등 실과, 기술․가정, 가정 과학 교과 내 '의생활' 영역의 연계성 분석. 한국가정과교육학회, 19(1), 1-14.
  13. 이정순, 나수임, 배주형. (2001). 의복구성학의 연구주제 및 경향분석. 복식문화연구, 9(2), 175-187.
  14. 이재형, 윤진영, 조은아. (2009). 여성의 스포츠여가활동을 통한 신체적 자기효능감이 일반적 자기효능감 및 생활만족에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회, 9(6), 379-389.
  15. 주효정, 장미숙. (2013). 직업전문학교 미용전공생의 자기효능감에 따른 수업만족도와 진로결정 효능감. 한국미용학회지, 19(6), 1148-1160.
  16. 최해주. (2013). 한국 의복구성학 분야의 연구동향. 복식, 63(3), 138-150.
  17. 황윤연, 주민선, 박창승. (2007). PBL 통합교과과정에서 학습한 간호학생의 문제중 심학습효과. 한국간호교육학회, 13(2), 155-161.
  18. 허균. (2009). 블랜디드 러닝 환경에서 수업만족영향요인의 구조적 모델 연구. 한국인터넷 정보학회, 10(1), 135-143.
  19. 홍성애, 이진희. (2011). 의복구성분야 교육과정 비교분석을 통한 패션산업 활성화 방안-4년제 국내 대학을 중심으로. 한국의류학회지, 35(11), 1399-1408.
  20. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84, 191-215. https://doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191
  21. Latham, G. P., & Locke, E. A. (1991). Self-regulation through golf setting. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 212-247. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90021-K
  22. Paul, E., & Don, K. (2006). Educational psychology: Windows on Classrooms(신종호 외 6인 역). 서울: 학지사 6th edition. (원저 2006 출판)
  23. Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologists, 26, 207-232. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2603&4_2
  24. Tyler, R. W. (1949). Basic principle of curriculum and instruction. University of Chicago Press.