DOI QR코드

DOI QR Code

Relation between Perception and Production of English Vowels by Phonetic Training

음성 훈련에 따른 영어 모음의 인지와 발화 관계

  • 정순용 (경기대학교 영어영문학부) ;
  • 초미희 (경기대학교 영어영문학부)
  • Received : 2014.10.30
  • Accepted : 2015.01.12
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study is to examine how Korean college students perceive and produce American English vowels /i, ɪ, eɪ, ${\varepsilon}$, ${\ae}$, ${\alpha}$, ɔ, oʊ, ʊ, u, ʌ/ embedded in CVC words, and further to examine the relationship between perception and production of the target vowels. Forty-two participants who are English major/double major were divided into 2 groups under different conditions: the control group took only theoretical lessons about English phonetics and the experimental group took 4-week phonetic training lessons in addition to the theoretical ones. The result of the pretest revealed that the two groups showed strong correlations between perception and production. However in the post-test, both of the two groups had no correlation between the two elements. The two groups showed changes in the correct percentage in the post-test and this had the influence on the correlations between perception and production. The control group showed the fluctuation in perception, whereas the experimental group showed improvement in production, and these changes in the post-test had an influence on the correlations between perception and production. Based on this analysis, pedagogical implications were discussed and limitations of the study were also described.

본 연구에서는 한국 학생들이 영어 모음들을 어떻게 인지하고 발화하는지 알아보기 위해서, 영어 전공과목을 수강하는 42명의 대학생들을 대상으로 11개의 영어 목표 모음 /i, ɪ, eɪ, ${\varepsilon}$, ${\ae}$, ${\alpha}$, ɔ, oʊ, ʊ, u, ʌ/이 들어간 영어 단어를 가지고 인지와 발화테스트를 사전과 사후 두 차례 실시하였다. 통제집단에 대해서는 영어음성학 전공수업을 통한 이론학습만을 진행하였고, 실험집단에 대해서는 이론학습과 더불어 인지와 발화 훈련을 4주간 실시하였다. 구체적인 연구의 목적은 사전테스트를 실시한 이후 4주간의 훈련과 연습을 통해 사후 인지와 발화 정확도가 얼마나 향상되었는지를 알아보는 것과 두 집단이 보인 인지와 발화의 상관관계가 사전과 사후테스트에서 어떠한지를 살펴보는 것이다. 테스트 결과 사전테스트에서는 통제와 실험 두 집단이 인지와 발화에서 강한 상관성을 보인 반면, 사후테스트에서는 두 집단 모두 인지와 발화 간에 상관성이 없는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과는 두 집단의 사후 인지와 발화 정확도의 변화가 주된 요인인 것으로 나타났다. 통제집단은 인지에서 사후 변동 폭이 컸던 반면, 실험집단은 발화의 변동 폭이 더 컸고, 이러한 사후 인지와 발화의 변동이 상관관계에도 영향을 주었다. 이와 같은 실험 결과를 바탕으로 교육적인 함축점도 논의되었다.

Keywords

References

  1. A. Bradlow, D. Pisoni, R. Yamada, and Y. Tohkura, "Training Japanese listeners to identify English /r/ and /l/: IV. Some effects of perceptual learning on speech production," Acoustical Society of America, Vol.101, No.4, pp.2299-2310, 1997. https://doi.org/10.1121/1.418276
  2. D. M. Hardison, "Acquisition of second-language speech: Effcts of visual cues, context, and talker variability," Applied Psycholinguistics, Vol.24, pp.495-522, 2003.
  3. E. K. Yoon, "A Perceptual Training in teaching pronunciation," 한국외국어교육학회 학술자료집, Vol.1, pp.116-125, 2006.
  4. S. Lambacher, W. Martens, K. Kakehi, and C. Marasinghe, "The effects of identification training on the identification and production of American English vowels by native speakers of Japanese," Applied Psycholiguistics, Vol.6, No.2, pp.227-247, 2005.
  5. R. Yamada, W. Strange, J. C. Downs-Pruitt, and Y. Masuda, "Modification of L2 vowel production by perception training as evaluated by acoustic analysis and native speakers," Acoustical Society of America, Vol.4, pp.2971-2972, 1998.
  6. X. Wang, "Training Mandarin and Cantonese speakers to identify English vowel contrasts Long-term retention and effect on production," doctoral thesis of Simon Fraser university Vol.108, No.5, pp.1-196, 2002.
  7. J. M. Kahng, "The effect of pronunciation training on Korean adult learner's perception and production of English vowels /i/, /I/, /u/,and /${\Omega}$/", Foreign Languages, Vol.13, No.1, pp.45-65, 2006.
  8. M. H. Cho, "Asymmetries in the perception and production of the English incomplete off-gliding diphthongs by Korean speakers," Studies in Phonetics," Phonology and Morphology, Vol.14, No.3, pp.483-499, 2008. https://doi.org/10.17959/sppm.2008.14.3.483
  9. M. H. Cho, "한국 학생들의 영어 철자 < a > 인지와 발화", 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제2호, pp.527-534, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.527
  10. L. Carlucci, and J. Case, "On the Necessity of U-Shaped learning," Topics in cognitive Science," Vol.5, No.1, pp.56-88, 2013. https://doi.org/10.1111/tops.12002