An Analysis on the Perceptions of Creativity in Mathematics of Preservice Elementary School Teachers

초등예비교사의 수학 창의성에 대한 인식 분석

  • 박만구 (서울교육대학교 수학교육과)
  • Received : 2015.01.26
  • Accepted : 2015.02.24
  • Published : 2015.02.28

Abstract

The purpose of this study was to analyze the perceptions of creativity in mathematics of preservice elementary school teachers. Creativity in Mathematics is one of the most important components in mathematics teaching and learning, which has been emphasized in the Principles and Standards for School Mathematics and the 2009 Revised Mathematics Curriculum. For this study, the researcher analyzed reports of creativity in mathematics in mathematics lessons from the perspectives of 55 preservice elementary school teachers. The preservice teachers observed 55 mathematics lessons focusing on creativity in mathematics during their two-week-student-teaching period. The results showed the followings. First, the preservice teachers had a narrow perceptions on creativity in mathematics. Second, observational experiences of mathematics lessons led the preservice teachers to reconsideration of creativity in mathematics. Third, the preservice teachers provided a various strategies to enhance students' creativity in mathematics. The researcher suggested the followings. First, definitions and practices of creativity in mathematics should be included in the teacher education programs. Second, mathematics textbooks should include creativity in mathematics in a sophisticated manner. Third, creativity-rich materials should be developed and distributed to teachers. Finally, well-designed teacher training programs should be necessary.

본 연구의 목적은 초등예비교사들의 수학 수업에서의 수학 창의성에 대한 인식을 분석하고 예비교사 및 현직 교사들을 위한 교육에 시사점을 제시하는데 있다. 수학 교육에서 창의성의 신장은 가장 핵심적으로 강조하고 있는 요소 중의 하나이다. 전미수학교사협의회나 우리나라 2009 개정 수학과 교육과정에서도 수학교육에서 길러 주어야 할 것으로 창의성을 강조한다. 본 연구를 위해 초등학교 예비교사 55명이 2주 동안 실습을 하면서 지도교사나 예비교사들이 공개적으로 실시한 수학 수업을 관찰하면서 수학 수업 중 수학 창의성과 관련된 활동이라고 생각되는 것을 기술하도록 하였다. 예비교사들이 관찰하고 기술한 것을 분석하여 수학 창의성에 대한 인식, 수학 수업에서 창의적인 활동, 대안적인 활동 등을 포함하여 이들이 수학 수업에서 창의성을 어떻게 인식하고 있는지 알아보았다. 연구 결과 예비교사들은 수학 수업에서의 수학 창의성의 요소로 주로 융통성과 독창성으로 보았고, 수학 수업에서 수학 창의성을 고려한 수업을 하는데 어려움을 있음을 보였다. 초등학교 수학 수업에서 창의성을 고려한 수업을 위해서는 수학 창의성을 고려한 교사 양성 프로그램의 개발, 수학교과서의 개발, 그리고 수업에 활용이 가능한 다양한 자료를 개발과 함께 현직 교사 연수 프로그램이 필요함을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8].
  2. 교육과학기술부 (2014). 초등학교 수학 국정교과서 1-2학년군 1, 3. 서울: 천재교육.
  3. 김부윤, 이지성 (2007). 수학적 창의성에 대한 관점 연구. 수학교육, 46(3), 293-302.
  4. 김부윤, 이지성 (2009). 수학적 창의성 과제에 대한 고찰. 수학교육, 48(8), 443-454.
  5. 김진호 (2003). 학교수준에서의 수학적 창의성에 대한 논의-새로운 수학적 지식의 생성이라는 관점에서-. 교육과학연구, 34(2), 149-165.
  6. 남승인, 박만구, 신준식 (2010). 수학 창의성 어떻게 기를 것인가. 서울: 교학사.
  7. 박만구 (2009). 수학교육에서 창의성의 개념 및 신장 방안. 수학교육 논문집. 23(3), 803-822.
  8. 박만구 (2013). 초등수학교육에서 창의성 신장을 위한 융합적 접근의 탐색-한국 초등수학 교과서와 미국 Investigations를 중심으로-. 수학교육. 52(2), 247-270.
  9. 서동엽 (2009). 창의성의 관점에서 바라 본 수학교육과정. Journal of the Society for the International Gifted in Science, 3(2), 159-166.
  10. 성창근, 박성선 (2012). 수학적 창의성 계발을 위한 과제와 수업 방향 탐색. 한국초등수학 교육학회지, 16(2), 253-267.
  11. 이강섭, 황동주 (2003). 일반 창의성(도형)과 수학 창의성과의 관련 연구-TTCT; Figural A와 MCPSAT; A를 바탕으로-. 수학교육, 42(1), 233-256.
  12. 이강섭, 황동주 (2011). 한국과 미국의 초등학교 6학년군 학생들의 수학 창의성과 수학적 사고력의 비교. 수학교육 논문집, 24(1), 245-259.
  13. 이대현 (2012). 수학적 창의성의 요소와 창의성 개발을 위한 수업 모델 탐색. 한국초등수학교육학회지, 16(1), 39-61.
  14. 이대현 (2014). 다양한 해결법이 있는 문제를 활용한 수학적 창의성 측정 방안 탐색. 학교수학, 16(1), 1-17.
  15. 이혜숙, 민선희, 김민경 (2012). 수학창의성에 대한 초등교사들의 인식. 수학교육, 51(4), 337-349.
  16. 조연순, 최규리, 조영은 (2012). 예비 초등교사가 발견한 학생 창의성의 특성 및 교사의 역할. 교육과학연구, 43(4), 137-164.
  17. 주미경, 문종은, 송륜진 (2012). 수학교과와 융복합교육: 담론과 과제. 학교수학, 14(1), 165-190.
  18. 최병훈, 방정숙 (2012). 수학적 창의성 교육에 관한 연구 동향 분석. 영재교육연구, 22(1), 197-215. https://doi.org/10.9722/JGTE.2012.22.1.197
  19. 최인선 (2012). 수학적 창의성 연구에 대한 고찰. 한국수학교육학회 추계학술대회 프로시딩, 29-32.
  20. 하수현, 이광호, 성창근 (2013). 창의성의 본질적 관점에서 본 수학적 창의성 교육의 국내연구 동향. 학교수학, 15(3), 533-550.
  21. 한정민, 박만구 (2010). 수학 창의성 관점에서 본 교사의 발문 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(3), 865-885.
  22. 황우형, 최계현, 김경미, 이명희 (2006). 수학교육과 수학적 창의성. 수학교육 논문집, 20(4), 561-574.
  23. 황희숙, 김빛내 (2014). 유아교사의 창의성 수업 어려움 분석. 수산해양교육연구, 26(3), 656-666. https://doi.org/10.13000/JFMSE.2014.26.3.656
  24. Andiliou, A., & Murphy, P. K. (2010). Examining variations among researchers' and teachers' conceptualizations of creativity: A review and synthesis of contemporary research. Educational Research Review, 5, 201-219. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.07.003
  25. Balka, D. S. (1974). The development of an instrument to measure creative ability in mathematics. Unpublished doctoral dissertation. University of Missouri.
  26. Bjorner, T., & Kofoed, L. B. (2013). How academic teachers perceive and facilitate creativity. European Journal of Engineering Education, 38(5), 556-566, DOI: 10.1080/03043797.2013.824411.
  27. Boesen, J. (2006). Assessing mathematical creativity: Comparing national and teacher-made tests, explaining differences and examining impact. Doctoral dissertation, Department of Mathematics and Mathematical Statistics, Umea university.
  28. Cheung, R. H. P., & Leung, C. H. (2014). Preschool teachers' perceptions of creative personality important for fostering creativity. Hong Kong perspective. Thinking Skills and Creativity, 12, 78-89. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2014.01.001
  29. Common Core State Standards Innitiative. (2010). The common core state standards. Retrieved on January 1, 2015 at http://www.corestandards.org/other-resources/Cropley,
  30. A. J. (1992). More ways than one: Fostering creativity. Norwood, New Jersey: Ablex Publishing Corporation.
  31. Davies, D., Howe, A., Rogers, M., & Fasciato, M. (2004). How do trainee primary teachers understand creativity? In Norman, E., Spendlove, D., Grover, P. & Mitchell, A. (eds.) Creativity and Innovation-DATA International Research Conference 2004. Wellesbourne: DATA.
  32. Ervynck, G. (1991). Mathematical creativity. In D. Tall (Ed.), Advanced mathematical thinking (pp.42-53). Dordrecht: Kluwer Academic.
  33. Hadamard, J. (1945). The psychology of invention in the mathematical field. Princeton University Press.
  34. Hashimoto, Y. (1997). The methods of fostering creativity through mathematical problem solving. Zentralblatt fur Didaktik der Mathematik, 29(3), 86-87. https://doi.org/10.1007/s11858-997-0005-8
  35. Haylock, D. (1987) Recognising mathematical creativity in schoolchildren. ZDM, 29(3), 68-74. https://doi.org/10.1007/s11858-997-0002-y
  36. Institute of Education Sciences. (2015). Trends in international mathematics and science study (TIMSS). Retrieved on January 1, 2015 at https://nces.ed.gov/TIMSS/
  37. Kampylis, P., Berki, E., & Saariluoma, P. (2009). In-service and prospective teachers' conceptions of creativity. Thinking Skills and Creativity, 4(1), 15-29. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2008.10.001
  38. Kattou, M., Kontoyianni, K., & Christou, C. (2009). Mathematical creativity through teachers' perceptions. In Tzekaki, M., Kaldrimidou, M. & Sakonidis, H. (Eds.). Proceedings of the 33rd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education,(Vol. 3)(pp.297-304). Thessaloniki, Greece.
  39. Kaufman, J. C., & Sternberg, R. J. (Eds.). (2006). The international handbook of creativity. Cambridge: Cambridge University Press.
  40. Krutetskii, V. A. (1976). The psychology of mathematical abilities in schoolchildren. Educational Studies in Mathematics, 18, 59-74.
  41. Mann, E. L. (2005). Mathematical creativity and school mathematics: Indicators of mathematical creativity in middle school students. Unpublished doctoral dissertation. University of Connecticut. USA.
  42. Mann, E. L. (2006). Creativity: The essence of mathematics. Journal for the Education of the Gifted, 30, 236-262. https://doi.org/10.4219/jeg-2006-264
  43. Millman, R. S., & Jacobbe, T. (2008). Fostering creativity in preservice teachers through mathematical habits of the mind. The 11th International Congress on Mathematical Education.. Monterrey, Mexico, July 6-13, 2008.
  44. Nadjafikhah, M., Yaftian, N., & Bakhshalizadeh, S. (2012). Mathematical creativity: Some definitions and characteristics. Social and Behavioral Sciences, 31, 285-291.
  45. National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  46. Newton, L. D., & Newton, D. P. (2010). What teachers see as creative Incidents in elementary science lessons. International Journal of Science Education, 32(15), 1989-2005. https://doi.org/10.1080/09500690903233249
  47. Poincare, H. (1948). Science and method. New York: Dover.
  48. Sheffield, L. (2006). Developing mathematical promise and creativity. Proceedings of the 11th International Seminar on Education of Gifted Students in Mathematics. 1-7.
  49. Shiriki, A. (2013). A model for assessing the development of students'creativity in the context of problem solving. Creative Education, 4(7), 430-439. https://doi.org/10.4236/ce.2013.47062
  50. Sriraman, B. (ed..) (2004). The characteristics of mathematical creativity. The Mathematics Educator, 14(1), 19-34.
  51. Sriraman, B. (ed..) (2008). Creativity, giftedness and talent development in mathematics. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
  52. Sriraman, B., Haavold, P., & Lee, K. (2013). Mathematical creativity and giftedness: A commentary on and review of theory, new operational views, and ways forward. ZDM Mathematics Education, 45, 215-225. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0494-6
  53. Tatlah, A. I., Aslam, T. M., Ali, Z., & Iqbal, M. (2012). Role of intelligence and creativity in the academic achievement of students. International Journal of Physical and social Sciences, 2(7), 1-10.
  54. Vygotsky, L. S. (1930/1984). Imagination and creativity in the adolescent. In child psychology. The collected works of L. S. Vygotsky, (ed.) D.B. Elkonin, vol. 4, 199-219.
  55. Wisconsin Department of Public Instruction. (2011). Common core state standards for mathematics. Madison, WI: Author.