A Study on Comparative Analysis of Interaction of Class Based on ICT : In The Case of Social Studies of Elementary School

ICT기반 수업 상호작용 비교 분석 연구 : 초등학교 사회과목 대상으로

  • 조재춘 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과) ;
  • 임희석 (고려대학교 정보대학 컴퓨터학과)
  • Received : 2015.10.12
  • Accepted : 2015.11.24
  • Published : 2015.11.30

Abstract

The Interaction is an important factor in classroom. Existing interaction analysis method has been analysed between teacher and students only language-centered. In this paper, we developed an ICT based interaction analysis system to analyse interaction of ICT including language-centered and analysed interaction of class through FIACS and ICT-FIACS. This system consists of ten kinds of classification items and analysis indexes. In order to comparative analyse between ICT-FIACS and FIACS, we analysed interaction of ICT in six grade classroom at elementary school. In result of analysis, ICT utilization index (63.62%), teachers of ICT utilization index (57.71%) and students of ICT utilization (42.29%) were analysed. Through this system, interaction of ICT can be analysed as well as language-centered interaction in ICT based Classroom.

ICT (Information and Communication Technology)를 활용한 교실 수업에서 상호작용 분석을 통해 학습효과를 분석하고자 한다. 교실에서 상호작용은 학습효과에 영향을 미치는 중요한 요소 중 하나이며, 이를 위해 FIACS (Flanders Interaction Analysis Category System)와 본 논문에서 제안하는 ICT-FIACS을 통해 상호작용을 분석하였다. FIACS는 교사와 학생간의 상호작용이 언어중심적인 분석법으로, 본 논문은 ICT를 활용하는 수업에서 교사와 학생간의 언어적인 상호작용뿐만 아니라 ICT 활용에 대한 상호작용까지 분석이 가능한 ICT-FIACS를 제안하여 두 분석법을 이용하여 상호작용을 분석하였다. ICT-FIACS는 10가지의 상호작용 분류 항목과 분석 지수로 구성된다. 두 상호작용 분석법의 비교 분석을 위해 초등학교 6학년 수업에 적용하여 ICT를 활용한 수업의 상호작용을 분석하였다. ICT-FIACS 분석결과, ICT 활용 지수 (63.62%)와 교사의 ICT 활용 지수 (57.71%), 학생의 ICT활용 지수 (42.29%)으로 ICT기반의 상호작용이 분석되었다.

Keywords

References

  1. 정범모 (1979). 교육과 교육학. 서울: 배영사.
  2. 이명신 (2004). Flanders의 언어 상호작용 분석법을 이용한 영어 유치원 수업형태 분석. 석사학위 논문, 연세대학교 교육대학원.
  3. 서현정 (2005). 초등 국어과 수업의 체제적 분석. 석사학위 논문, 경북대학교 교육대학원.
  4. Flanders, N. A. (1970). Analyzing Teaching Behavior. Massachusetts: Addison Wesley Publishing Company.
  5. 변영계, 김경현 (2007). 수업장학과 수업분석. 서울: 학지사.
  6. 백제은 (2010). Easy 수업분석 Ver 3.54 학습 길라잡이. online: http://www.edusugar.com/html/sub04_01.html
  7. 이윤경, 이중권 (2014). Flanders 언어상호 작용 분석법을 활용한 수학영재 수업 분석. 한국콘텐츠학회, 14(5), 512-523. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.05.512
  8. 권혁실, 박소영, 이재원 (2013). Flanders의 수업분석방법에 의한 중학교 정신지체 특수 학급 교사의 언어 상호작용 분석. 한국통합 교육학회, 8(1), 68-90.
  9. 권기덕, 최명숙 (2013). Flanders 언어사용 작용 분석법을 이용한 초등학교 우수수업과 일반수업의 비교. 한국아동교육학회, 22(2), 37-51.
  10. 성지현, 연영아 (2011). Flanders 언어상호 작용 유형을 이용한 유치원 우수 수업 분석. 한국유아교육학회, 31(1), 87-113.
  11. 권혁실 (2011). Flanders의 수업분석에 따 른 중학교 정신지체 특수학급 교사의 언어 상호작용 분석. 석사학위 논문, 용인대학교 교육대학원.