Abstract
The Interaction is an important factor in classroom. Existing interaction analysis method has been analysed between teacher and students only language-centered. In this paper, we developed an ICT based interaction analysis system to analyse interaction of ICT including language-centered and analysed interaction of class through FIACS and ICT-FIACS. This system consists of ten kinds of classification items and analysis indexes. In order to comparative analyse between ICT-FIACS and FIACS, we analysed interaction of ICT in six grade classroom at elementary school. In result of analysis, ICT utilization index (63.62%), teachers of ICT utilization index (57.71%) and students of ICT utilization (42.29%) were analysed. Through this system, interaction of ICT can be analysed as well as language-centered interaction in ICT based Classroom.
ICT (Information and Communication Technology)를 활용한 교실 수업에서 상호작용 분석을 통해 학습효과를 분석하고자 한다. 교실에서 상호작용은 학습효과에 영향을 미치는 중요한 요소 중 하나이며, 이를 위해 FIACS (Flanders Interaction Analysis Category System)와 본 논문에서 제안하는 ICT-FIACS을 통해 상호작용을 분석하였다. FIACS는 교사와 학생간의 상호작용이 언어중심적인 분석법으로, 본 논문은 ICT를 활용하는 수업에서 교사와 학생간의 언어적인 상호작용뿐만 아니라 ICT 활용에 대한 상호작용까지 분석이 가능한 ICT-FIACS를 제안하여 두 분석법을 이용하여 상호작용을 분석하였다. ICT-FIACS는 10가지의 상호작용 분류 항목과 분석 지수로 구성된다. 두 상호작용 분석법의 비교 분석을 위해 초등학교 6학년 수업에 적용하여 ICT를 활용한 수업의 상호작용을 분석하였다. ICT-FIACS 분석결과, ICT 활용 지수 (63.62%)와 교사의 ICT 활용 지수 (57.71%), 학생의 ICT활용 지수 (42.29%)으로 ICT기반의 상호작용이 분석되었다.