초록
최근 기업의 평균수명이 점점 단축되고 있으며 기업환경 또한 급격하게 변화하고 있다. 따라서 본 연구에서는 일본 시니세의 장수요인 분석을 통하여 기업의 장수, 즉 계속기업의 해답을 얻고자 하였다. 시니세의 조사 결과와 함께 도라야, 데이코쿠 두 시니세의 장수요인을 분석해 본 결과 그 요인은 신용과 전통, 고객맞춤상품개발, 경영방식의 변화, 글로벌 시장 개척 등의 요인이 장수의 핵심요인으로 설명되었다. 또한 본 연구에서는 이러한 주요요인을 중심으로 계층적 의사결정기법(AHP)을 이용하여 각각의 사례와 선행연구에서 조사된 요인의 중요성을 분석하여 장수요인에 대한 주요 변수를 예측 및 분석하였다. 그러나 변수선정과 사례의 성공요인이 갖고 있는 한계점 등을 고려해 볼 때 공통적 성공 요인으로 분류하기 위해서는 많은 사례가 필요할 것으로 볼 수 있다. 본 연구는 향후 장수요인을 분석하는데 매우 유용한 지침이 될 수 있을 것으로 기대된다.
Recently more and more shortened of corporation's sustainable longevity at the enterprise, and enterprise environment is also changing drastically. In this study, we wanted to obtain a solution that enable to continue the company's corporate longevity through critical factor analysis of the Japan Shinise. In the analysis results of Japan corporation as Doraya, Deicoko, Shinise longevity, we can explain about critical factors like that credit, tradition, customization, products development, changes of management methods and finding a global new markets. Also, In this study, analyzed a significance of critical factors for focusing on each cases and theories using Analytic Hierarchy Process(AHP), and did prediction and analysis about critical longevity factors. However, it need to collect sufficient data and a lots of variables for input. because the sample may be it insufficient. Results of the study, will be expected to be a useful guide for analysis of longevity factors at the company in the future.