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The Effects of Ill-Structured Problem Solving Program on the Social Self-efficacy, Democratic Citizenship, and Meta-cognition of the Scientifically Gifted High School Students

비구조화된 문제해결 프로그램이 고등학교 과학영재의 사회적 자기효능감, 민주시민의식 및 메타인지에 미치는 영향

  • Received : 2015.10.01
  • Accepted : 2015.12.28
  • Published : 2015.12.31

Abstract

The purpose of this study was to examine the effects of ill-structured problem solving program on the social self-efficacy, democratic citizenship, and meta-cognition of the scientifically gifted high school students and provide an opportunity to consider how to improve students' social self-efficacy, democratic citizenship, and meta-cognition when comprehensive character education has been emphasized in science programs for gifted students. The subjects consisted of 17 students(10th graders) and 19 students(11th graders) who were participated in a science gifted program in a Korean high school located in Seoul and pre-examination on their social self-efficacy, democratic citizenship, and meta-cognition was conducted. After applying 12-class-time of ill-structured problem solving program, post-examination on their social self-efficacy, democratic citizenship, and meta-cognition was conducted and student's self-essay about program was also conducted. Paired t-test was used to analyze the data collected and students's self-essays were also analyzed. The results of this study were as follows: First, the findings showed that ill-structured problem solving program developed students' social self-efficacy and especially showed a significant improvement in asking for help. Second, they also showed that ill-structured problem solving program raised students' democratic participation especially in a democratic function. Third, in terms of meta-cognition, ill-structured problem solving program also played a positive role. The result of analyzing students' essays also showed students' positive perception on the program. The findings of the present study suggested that ill-structured problem solving program should be taken into consideration when developing a science program for scientifically gifted high school students.

본 연구의 목적은 비구조화된 문제해결 프로그램이 고등학교 과학영재의 사회적 자기효능감, 민주시민의식과 메타인지에 어떠한 영향을 미치는지 알아봄으로써 인성교육을 중요시하는 영재교육에서 사회적 자기효능감, 민주시민의식과 메타인지를 향상시키는 방법에 대한 정보를 제공하기 위함이다. 연구대상자는 서울특별시 소재 고등학교 과학영재 1학년 17명과 2학년 19명을 대상으로 사회적 자기효능감, 민주시민의식 및 메타인지에 대한 사전검사를 실시하였다. 비구조화된 문제해결 프로그램 12차시를 적용한 후 사회적 자기효능감, 민주시민의식 및 메타인지에 대한 사후검사를 실시하였으며 프로그램에 대한 학생들의 인식을 알아보기 위한 소감문을 작성하도록 하였다. 사전-사후 검사를 통해 얻는 사회적 자기효능감, 민주시민의식 및 메타인지 결과를 대응표본 t-검정을 통해 분석하였으며, 학생들의 프로그램 인식 소감문도 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 비구조화된 문제해결 프로그램이 고등학교 과학영재의 사회적 자기효능감을 유의미하게 높여주는 것으로 나타났다. 하위영역 중에서는 도움 요청에서 유의미한 향상이 나타났다. 둘째, 비구조화된 문제해결 프로그램이 고등학교 과학영재의 민주시민의식을 유의미하게 높여주는 것으로 나타났다. 하위영역 중에서는 민주주의 기능에서 유의미한 향상이 나타났다. 셋째, 비구조화된 문제해결 프로그램이 고등학교 과학영재의 메타인지를 유의미하게 높여주는 것으로 나타났다. 학생들의 소감문을 분석한 결과 프로그램에 대한 긍정적인 인식을 보여주었다. 이와 같이 본 프로그램에서 고등학교 과학영재를 위한 프로그램을 개발할 때는 사회적 자기효능감, 민주시민의식 및 메타인지를 향상시키는데 효과적인 비구조화된 프로그램에 대한 고려가 필요할 것으로 생각된다.

Keywords

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