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Exploring Children's Reactions In Understanding Of Death - A Case Study Through Reading Picture Books

아동의 죽음 이해의 반응 탐색 - 그림책 읽기를 통한 사례연구

  • 이란 (성균관대학교 아동청소년학과) ;
  • 현은자 (성균관대학교 아동청소년학과)
  • Received : 2015.07.06
  • Accepted : 2015.09.11
  • Published : 2015.12.28

Abstract

The purpose of this study is to explore children's reactions in the process of reading books dealing with death. As a result, there was a reflection of their religious assumptions. The participants interpreted the stories based on their belief systems. If the stories did not match with their assumptions, they used another strategy. Also, it is indicated that they recalled death-related memories and applied those stories to their own loss experiences and social events. Furthermore, they recognized the importance of their own everyday lives rather than immersing in death itself. It means that death-related stories help the participants express their passion towards life and resolve to live their lives to the utmost. Contrary to their first drawings before reading books, their second drawings contained the joy of living and reflected the details of death they developed while reading books. Also, the colors they used in their second drawings were brighter than the previous ones. Their passionate attitude towards life above was equally shown in their poems as well. In conclusion, reading death stories turned out to be a process in which children develop and reflect on their understanding of death. Abundant opportunities to express their own feelings are offered. Furthermore, it is showed that death stories can help the children love their lives and provide a strong will for their living sincerely. Based on the results, some educational suggestions were provided.

본 연구의 목적은 아동의 죽음 이해 반응을 그림책 읽기 활동을 통해 탐색하는 것이다. 이를 위하여 경기도 지역 만 9살 아동 참여자 4명이 한 참여자 가정에서 총 4회에 걸쳐 모임을 하고 그림책 읽기와 관련 활동을 수행하였고 그 과정이 탐색 되었다. 그 결과, 이야기에 대한 인지적 이해에 각자의 종교적 가정이 반영되었다. 만약 이야기가 자신들의 가정과 맞지 않은 경우, 그들은 다양한 이해 전략을 사용하였다. 또한 참여자 아동들은 그림책 이야기를 통해 죽음 관련 기억들을 상기하고 자신의 상실 경험과 사회적 사건에 그 이야기를 적용하였다. 나아가 아동들은 도서를 읽고 난 후 오히려 삶의 중요성을 인식하였다. 이는 죽음 관련 도서들이 참여자 아이들에게 삶을 향한 열정을 표현하도록 돕고 최선으로 자신의 삶을 살도록 돕는다는 것을 의미한다. 그림에도 독서하는 동안 전개된 죽음에 대한 이해를 세부적으로 반영하였으며, 첫 그림에 비하여 독서 후 두 번째 그림에서 삶의 기쁨이 더욱 밝은 색깔로서 자세히 표현되었다. 이 같은 삶을 향한 열정은 아동이 창작한 시어에도 동일하게 나타났다. 결론적으로, 죽음 관련 그림책 읽기는 죽음에 대한 이해를 전개하고 삶의 실제 경험을 반영하는 과정이며 아동에게 자신의 삶을 사랑하고 최선으로 살아가도록 독려하는 과정임이 드러났으며 이를 토대로 교육적 제안이 제시되었다.

Keywords

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